Pedagogik GR (A), Konflikter och konflikthantering i arbetslivet, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Konflikter och konflikthantering i arbetslivet, 15 hp
Education BA (A), Conflicts and Conflict Management in the Workplace, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE163G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2024-09-13
- Giltig fr.o.m: 2025-01-20
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik ska utveckla:
\- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
\- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
\- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
\- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik, inbegripet kunskap om pedagogiks vetenskapliga grund, samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer.
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar.
Lärandemålen gäller områdena: Konflikter och konflikthantering
Innehåll
Moment 1 - 7,5 hp
Konflikt som begrepp. Här ingår begrepp och teoretiska perspektiv på konflikter och konflikthantering som en pedagogisk process.
Moment 2 - 7,5 hp
Konflikthantering. Här ingår tillämpade perspektiv på konflikthantering och konflikthanteringsprocesser på individ, grupp samt strukturnivå.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker endast på webben och via vår digitala lärplattform.
Examination
2001: Moment 1, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Examineras genom blogg, seminarium och hemtentamen
2002: Moment 2, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Examineras genom blogg, quiz och paper
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier
Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senast version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Hakvoort, I.
Artikeltitel: The conflict pyramid: a holistic approach to study conflict resolution in schools
År/Volym/Nr/Sidor: 2010, 7 (2), 157-169
Tidskrift: Journal of Peace Education
Webbadress: https://doi.org/10.1080/17400201.2010.498997
Kommentar: Tillhandahålls via kursrummet
Författare/red: Huan, L. J. & Yazdanifard, R.
Artikeltitel: The Difference of Conflict Management Styles and Conflict Resolution in Workplace
År/Volym/Nr/Sidor: 2012, 1(1), 1–9
Tidskrift: Business & Entrepreneurship Journal
Kommentar: Tillhandahålls via kursrummet
Författare/red: Iskamto, Dedi., Ghazali, Puspa Liza & Afthanorhan, Asyraf
Artikeltitel: Conflict Management in The Workplace and Its Impact on Employee Productivity in Private Companies
År/Volym/Nr/Sidor: 2022, Vol.1, No.1, pp. 54-60
Tidskrift: Adpebi International Journal of Multidisciplinary Sciences
Kommentar: ISSN: 2829-8217
Författare/red: Jordan, Thomas
Titel: Konflikthantering i arbetslivet: Förstå, hantera, förebygg
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Gleerups
Författare/red: Lennéer Axelson, Barbro & Thylefors, Ingela
Titel: Konflikter: Uppkomst, dynamik och hantering
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur & Kultur Akademisk
Författare/red: Leon-Perez, J. M., Medina, F. J., Arenas, A. & Munduate, L.
Artikeltitel: The relationship between interpersonal conflict and workplace bullying
År/Volym/Nr/Sidor: 2015, 30(3), 250–263
Tidskrift: Journal of Managerial Psychology
Webbadress: https://doi.org/10.1108/JMP-01-2013-0034
Kommentar: Tillhandahålls via kursrummet
Författare/red: Maltén Arne
Titel: Kommunikation och konflikthantering
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Maskovic Wängborg, Tamara
Titel: När samarbetet skaver
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber
Författare/red: Norman, Jan & Öman, Lina
Titel: Medling och andra former av konflikthantering
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Lustus
Författare/red: Stone, Douglas., Patton, Bruce & Heen, Sheila
Titel: Difficult conversations: How to discuss what matters most
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Penguin Books Ltd