Pedagogik GR (B), Verksamhetsförlagd utbildning II för grundlärare i åk 4-6, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Verksamhetsförlagd utbildning II för grundlärare i åk 4-6, 7,5 hp
Education (BA) Teaching Practice Placement II Primary School Teacher Education Programme 4-6, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE155G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2014-10-14
- Senast ändrad: 2019-03-21
- Giltig fr.o.m: 2019-08-01
Syfte
Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att nära följa elevens lärande genom medvetna didaktiska och ämnesdidaktiska val.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa god kunskap om barns utveckling, lärande, behov och de förutsättningar som krävs för yrkesutövningen
- visa förmåga planera, leda, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet i samarbete med andra
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa förståelse för ledarskapets betydelse i pedagogisk verksamhet samt förmåga att reflektera kring sin egen insats.
- visa god förmåga att samarbeta med elever och vårdnadshavare, samt empatisk förmåga
- visa god förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevant litteratur/teori.
- visa god förmåga att tillämpa didaktik inklusive metodik i undervisning och lärande, samt visa förmåga att göra ämnesdidaktiska val i engelska.
- visa god förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas
- visa förmåga att ta tillvara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten
- visa god kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten, samt den egna utvecklingen
- visa utvecklad förmåga att reflektera om den verksamhetsförlagda utbildningen med utgångspunkt i beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund
Innehåll
I kursen behandlas och prövas grundläggande färdigheter kopplade till verksamhetsnära praktik.
Behörighet
Godkända studier om 90 hp från termin 1, 2 och 3 inklusive godkänt på tidigare vfu kurs.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen genomförs i nära samarbete med kurserna UVK 15 hp och Engelska 15 hp.
Examination
Studenten examineras skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning under VFU i en autentisk yrkessituation av Mittuniversitetet utsedd handledare. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en VFU-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare VFU-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.
Studentens skriftliga examinationer kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (väl godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Ersätter PE130G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Johnson, James Allen
- Titel: Introduction to Teaching: Helping Students Learn/Authored by James Johnson, Diann Musial and Annette Johnson; with Robb Cooper … [et al.].
- Upplaga: 2009
- Förlag: London: Rowman Littlefield Publishers
- Kommentar: 978-0-7425-6170-0
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2016.
- Upplaga: 2016
- Förlag: Fritzes, Stockholm
Relevant litteratur från de kurser som färgar in kursen Vfu II används som stöd i genomförandet av vfu-fokus. Litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser tillkommer utifrån infärgningsuppgifter.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket