Pedagogik GR (A), Verksamhetsförlagd utbildning I för grundlärare i åk 4-6, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Verksamhetsförlagd utbildning I för grundlärare i åk 4-6, 7,5 hp
Education (BA) Teaching Practice Placement Primary School teacher education programme 4-6, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE154G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2014-10-14
- Giltig fr.o.m: 2015-01-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten reflekterar över egna erfarenheter, andras systematiserade erfarenheter och sina egna värderingar för att påbörja resan från novis till professionell.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att aktivt söka kontakt med barn/ungdomar och personal
- visa förmåga att aktivt orientera sig om skolans uppdrag och den pedagogiska verksamhet som bedrivs
- visa förmåga att med stöd planera, leda, genomföra och utvärdera avgränsade aktiviteter
- visa förståelse för ledarskapets betydelse i pedagogisk verksamhet
- visa förmåga att samarbeta med barn/ungdomar
- visa förmåga till reflektion över de egna förutsättningarna för yrkesvalet
- visa förmåga att reflektera över skolans roll i samhället
- visa förmåga att göra ämnesdidaktiska val
- visa kunskap om barns utveckling, lärande, behov och de förutsättningar som krävs för yrkesutövningen
- visa kunskap om och förståelse för betydelsen av sociala relationer
- visa kunskap om och förståelse för betydelsen av relationell kompetens för att förebygga och hantera konflikter
- visa förmåga att på ett medvetet sätt arbeta med elevers läs-, tal- och skrivutveckling
- visa kunskap och förståelse för sociala relationer och konflikthantering
Innehåll
I kursen behandlas och prövas grundläggande färdigheter kopplade till verksamhetsnära praktik.
Behörighet
Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen genomförs i nära samarbete med kurserna Utbildningsvetenskaplig kärna I, 15 hp, Svenska, 15 hp samt Engelska 15 hp.
Examination
Studenten examineras skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning under vfu i en autentisk yrkessituation. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en vfu-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare vfu-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.
Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (väl godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl
uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är
uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras förkommande studentgrupp.
Ersätter PE129G, PE148G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Loughran, J. John
- Titel: Developing a pedagogy of teacher education: understanding teaching and learning about teaching
- Ort: London
- Upplaga: 2006
- Förlag: Routledge
- Kommentar: 197 s.