Pedagogik GR (A), Spelbaserat lärande: Teorier och tillämpningar för utbildning och arbetsliv, 7,5 hp, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Spelbaserat lärande: Teorier och tillämpningar för utbildning och arbetsliv, 7,5 hp, 7,5 hp
Education BA (A), Game-based Learning: Theories and Applications for Education and Work-life, 7.5 credits, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE134G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2024-03-04
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursen syftar till att presentera, diskutera och tillämpa grundläggande begrepp och teorier inom spelbaserat lärande.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra för aktuell forskning om pedagogik, spelbaserat lärade och speldesign
  • Analysera och diskutera olika speltyper, lärandeteorier samt dess användning för att stödja konkreta lärandemål
  • Jämföra och diskutera olika angreppssätt för spelbaserad lärandeanalys
  • Skapa egenutformad grafik, ljud och en ramberättelse för en fritt vald lärspelsidé
  • Tillämpa och reflektera över spelbaserat lärande i implementationen av en lärspelsprototyp

Innehåll

Kursen behandlar spelbaserat lärande med följande innehåll:

  • Introduktion till den teoretiska grunden för spelbaserat lärande
  • Komponenter för design av lärspel och spelbaserat lärande
  • Tillämpningar av spelbaserat lärande samt olika typer av lärandeanalys av spel
  • Utveckling av en lärspelsprototyp

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning och studieformer syftar till att främja aktivt lärande och medansvar för att nå uppställda mål för kursen.

*Under kursen förekommer följande studieformer:*

\- Individuellt studiearbete

\- Seminarier

\- Workshops

\- Föreläsningar

Inga fysiska träffar förekommer.



Undervisningen kan komma att genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

1000: Spelbaserat lärande: Teorier och tillämpningar för utbildning och arbetsliv, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Examination sker genom aktivt deltagande i skriftliga och muntliga redovisningar vid tre (3) obligatoriska seminarier under kursens gång. Student som ej deltagit i muntliga examinerande seminarium erbjuds ett uppsamlingsseminarium.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier



Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senast version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare: Chang, Y. H., Lin, P. R., & Lu, Y. T. 
Artikeltitel: Development of a Kinect-based English learning system based on integrating the ARCS model with situated learning
År/Volym/nr/sidor: 2020/12(5)/2037
Tidskrift: Sustainability

Författare: Cowley, B., Charles, D., Black, M., & Hickey, R. 
Artikeltitel: Toward an understanding of flow in video games
År/Volym/nr/sidor: 2008/6(2)/1-27
Tidskrift: Computers in Entertainment (CIE)

Författare: Farrell, D., & Moffat, D. 
Artikeltitel: Applying the self-determination theory of motivation in Games Based Learning
År/Volym/nr/sidor: 2014/1/118-127
Tidskrift: In Proceedings of European conference on games based learning. Academic Conferences International Limited

Författare: Mozelius, P. 
Artikeltitel: Game Based Learning-a way to stimulate intrinsic motivation
År/Volym/nr/sidor: 2014/p.272
Tidskrift: In Proceedings of International Conference on e-Learning ICEL 2014. Academic Conferences International Limited

Författare: Plass, J. L., Mayer, R. E., & Homer, B. D. (Eds.)
Titel: Handbook of game-based learning
Upplaga: Senaste
Förlag: MIT Press
Kommentar: 600 sidor

Författare: Smith, G. L., Shute, V. J., Rahimi, S., Dai, C. P., & Kuba, R. 
Artikeltitel: Stealth assessment and digital learning game design
År/Volym/nr/sidor: 2023/pp.81-100
Tidskrift: Games as Stealth Assessments. IGI Global.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15