Pedagogik AV, Pedagogisk forskning i praktiken, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Pedagogisk forskning i praktiken, 15 hp
Education MA, Research in Practical Research, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE087A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1F - Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2025-03-14
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Under kursen ska studenten utveckla grundläggande kompetens inom forskning och utvecklingsarbete. Den studerande ska förvärva:


- fördjupad inblick i vetenskaplig metodik
- fördjupade kunskaper inom det valda ämnesområdet
- insikt i pedagogisk forskning

Lärandemål

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå. Utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå innebär lärandemålen att,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete. (1 kap. 9 § SFS 1992:1434)

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Reflektera över och engagera sig i aktiviteter, teorier, begrepp, metoder och analyser som används inom det pedagogiska forskningsområdet.
  • Förstå kritiska analyser av forskningsartiklar och vetenskapliga texter.

Färdigheter och förmåga

  • Identifiera och utvärdera viktiga metoder och gemensamma erfarenheter i de specifika forskargrupperna.

Värdering och förhållningssätt

  • Reflektera över den egna framväxande forskningsidentitet och intressen i förhållande till pågående forskning vid institutionen
  • Presentera en egen vetenskaplig text som är strukturerad, väl underbyggd, formellt korrekt och språkligt klar
  • Kommunicera och försvara sitt arbete samt kritiskt och konstruktivt opponera på ett annat arbete.

Innehåll

Kursen ger inblick i en pedagogisk forskningspraktik så som den bedrivs inom institutionens forskningsinriktningar och seminarieverksamhet. Särskilt fokuseras praktiknära forskning, det vill säga den forskningsprocess som sker i tätt samspel mellan forskare och praktiker. Under kursen ges deltagarna möjlighet att beskriva, analysera och diskutera relationen mellan forskning och praktik i syfte att bilda sig en uppfattning om hur praktiknära forskning bidrar till utveckling av pedagogisk verksamhet på olika nivåer i samhället.

Under kursen genomför studenten en analys av praktikrelevant forskning samt en fördjupad litteraturöversikt inom ett eget valt problemområde med relevans för praktiknära forskning med avsikt att identifiera centrala aspekter och begrepp för vidare studier. Därmed förbereder kursen studenten för det större självständiga arbete som genomförs i samband med sin masterexamen.

Kursen ger även studenten möjlighet att reflektera och utveckla sin egen forskaridentitet.

Behörighet

Avlagd examen om minst 180 hp, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) 15 hp, i huvudområdet pedagogik eller motsvarande huvudområde eller avlagd lärarexamen om minst 180 hp med ett självständigt arbete (examensarbete) 15 hp, samt forskningsmetodik omfattande minst 15 hp på avancerad nivå. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande det som krävs för grundläggande behörighettill svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursens genomförande bygger på lärarledda seminarier, medverka i praktiknära forskning och utvecklingsuppdrag, egna litteraturstudier och uppgiftsbearbetningar. Undervisningen syftar till att främja aktivt lärande och medansvar för att nå uppställda mål för kursen och utbildningen i sin helhet. Under kursen förekommer följande läraktiviteter:


- Individuellt studiearbete
- Seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Muntliga presentationer
- Kamratrespons. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

2301: Lärkontrakt och tidsplan - Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2302: Analys - praktiknära forskning - Muntlig och skriftlig presentation, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2303: Fördjupad litteraturöversikt - Skriftlig inlämningsuppgift, 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2304: Egen forskningsidentitet - Muntlig och skriftlig presentation, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

Examinationen baseras på fyra uppgifter. För att klara kursen måste kvaliteten i varje uppgifter som nämns uppfyllas med minimum Godkänd (G).


Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier


Om student har ett intyg från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.





Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Alm, B.
  • Titel: Introduktion till etnografiskt fältarbete
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerup
  • Kommentar: ISBN 9789151102276 (2019) 164 s.
  • Författare/red: Crewwell, J.W.
  • Titel: Research Design
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Sage Publications
  • Kommentar: ISBN-13: 978-1506386706 ISBN-10: 1506386709 Femte upplagan 270 s.
  • Författare/red: Cronqvist, M. & Maurits, A
  • Titel: Det goda seminariet - forskarseminariet som lärandemiljö och kollegialt rum
  • Webbadress: https://www.diva-portal .org/smash/get/diva2:1397894/FULLTEXT01.pdf
  • Författare/red: Day, R.A. & Gastel, B.
  • Titel: How to Write and Publish a Scientific Paper
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Cambridge University Press
  • Kommentar: ISBN-9781316640432 Åttonde upplagan (2017) 344 s.
  • Författare/red: Wallace, M. & Wray, A.
  • Titel: Critical reading and writing for postgraduates
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Sage Publications
  • Kommentar: ISBN 97811412961813 296 s.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Anderberg, E (red)
  • Titel: Skolnära forskningsmetoder
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 9789144110271 (2016) 220 s.
  • Författare/red: Johansson, T
  • Titel: Etnografi som teori, metod och livsstil
  • Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1397894/FULLTEXT01.pd
  • Författare/red: Punsch, K. F
  • Titel: Developing effective research proposals
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Sage Publications
  • Kommentar: ISBN 9781473916388 ( 2016) 192 s.

Litteratur tillkommer i samband med det självständiga arbetet.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15