Pedagogik GR (A), Artificiell intelligens: Teorier och tillämpningar för utbildning och arbetsliv, 7,5 hp, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Artificiell intelligens: Teorier och tillämpningar för utbildning och arbetsliv, 7,5 hp, 7,5 hp
Education BA (A), Artificial Intelligence: Theories and Applications for Education and Work-life, 7,5 credits, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE086G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2024-03-04
- Giltig fr.o.m: 2024-09-02
Syfte
Kursen syftar till att presentera, diskutera och tillämpa grundläggande teorier och verktyg inom artificiell intelligens för utbildning och lärande.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Förstå och redogöra för historik och utveckling inom artificiell intelligens (AI)
- Analysera och diskutera utmaningar och möjligheter med AI inom utbildningssammanhang
- Redogöra för och tillämpa olika modaliteter som text, bild och ljud inom Generativ AI
- Utvärdera verktyg för detektering av AI-genererade texter
- Jämföra, diskutera och reflektera över hur generativ AI kan påverka och förändra läraktiviter och examination i ett antal givna kurser
Innehåll
Kursen behandlar följande innehåll:
- AIs historik och utveckling
- AI som verktyg för generering av text, bild och ljud
- Verktyg för detektering av material genererat av AI
- Generativ AI och dess påverkan på olika utbildningssammanhang
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning och studieformer syftar till att främja aktivt lärande och medansvar för att nå uppställda mål för kursen.
*Under kursen förekommer följande studieformer:*
\- Individuellt studiearbete
\- Seminarier
\- Workshops
\- Föreläsningar
Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
1000: Artificiell intelligens: Teorier och tillämpningar för utbildning och arbetsliv, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Examination sker genom aktivt deltagande i skriftliga och muntliga redovisningar vid tre (3) obligatoriska seminarier under kursens gång. Student som ej deltagit i muntliga examinerande seminarium erbjuds ett uppsamlingsseminarium.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senast version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare: Falk, Johan
Titel: AI för nybörjare: Allt du behöver för att komma i gång med artificiell intelligens
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: 130 sidor
Författare: Hrastinski, Stefan, Olofsson, Anders D., Arkenback, Charlotte, et al.
Artikeltitel: Critical imaginaries and reflections on artificial intelligence and robotics in postdigital K–12 education
År/Volym/nr/sidor: 2019/1/2/427–445
Tidskrift: Postdigital Science and Education
Kommentar: 19 sidor
Författare: Humble, Niklas, Mozelius, Peter
Artikeltitel: The threat, hype, and promise of artificial intelligence in education
År/Volym/nr/sidor: 2022/2/1/1–13
Tidskrift: Discover Artificial Intelligence
Kommentar: 13 sidor
Författare: Nemorin, Selena, Vlachidis, Andreas, Ayerakwa, Hayford M., Andriotis, Panagiotis
Artikeltitel: AI hyped? A horizon scan of discourse on artificial intelligence in education (AIED) and development
År/Volym/nr/sidor: 2023/48/1/38–51
Tidskrift: Learning, Media and Technology
Kommentar: 14 sidor
Författare: Nguyen, Andy, Ngo, Ha Ngan, Hong, Yvonne, Dang, Belle, Nguyen, Bich-Phuong Thi
Artikeltitel: Ethical principles for artificial intelligence in education
År/Volym/nr/sidor: 2023/28/4/4221–4241
Tidskrift: Education and Information Technologies
Kommentar: 21 sidor
Författare: Nygren, Thomas
Titel: AI i skolan: Möjligheter och utmaningar i undervisningen
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: 294 sidor
Författare: Ågren, Per-Olof
Titel: Den tredje AI-vågen: Essäer om AI, samhället och individen
Upplaga: Senaste
Förlag: Books on Demand
Kommentar: 90 sidor