Pedagogik AV, Forskningsmetodologi, vetenskaplig design och kvalitativa metoder, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik AV, Forskningsmetodologi, vetenskaplig design och kvalitativa metoder, 7,5 hp
Education MA, Research Methodology, Design and Qualitative Methods, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE079A
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Avancerad nivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2025-02-06
- Giltig fr.o.m: 2025-09-01
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska vidareutveckla och fördjupa sina kunskaper om kvalitativt forskningsperspektiv och dess vetenskapsteoretiska grunder i relation till kunskapsanspråk och pedagogikämnets kunskapsobjekt och forskningsfrågor.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa kunskaper inom vetenskapsfilosofi i pedagogisk forskning som bygger på kvalitativa data,
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet pedagogik,
- redogöra för sin kunskap i och förståelse för huvudområdet pedagogik samt visa insikt i aktuellt forskningsarbete,
- kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar, kunna planera kvalificerade forskningsuppgifter inom givna tidsramar samt kunna utvärdera detta arbete
Innehåll
I kursen diskuteras kvalitativa metoders för- och nackdelar i relation till kunskapsanspråk, forskningsfråga och empiriskt material. Under hela kursen belyses kvalitativa metoders teoretiska och metodologiska grunder; kvalitetskriterier, inklusive validitet och reliabilitet; forskningsetiska riktlinjer och dilemman; principer för val av forskningsmetod; och frågor kring vad som utmärker specifikt pedagogiska forskningsfrågor.
Behörighet
Avlagd examen om minst 180 hp, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) 15 hp, i huvudområdet pedagogik eller motsvarande huvudområde eller avlagd lärarexamen om minst 180 hp med ett självständigt arbete (examensarbete) 15 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande det som krävs för grundläggande behörighettill svensk högskoleutbildning på grundnivå.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt självstudier. Undervisning kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
2201: Tematisk analys - Skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2202: Textanalys - Grupparbete, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2203: Jämförande design - Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Studenten examineras skriftligt och muntligt genom tre uppgifter.
Uppgift 1 (3 hp)
Genomföra en tematisk analys av en mindre empirisk intervjustudie, individuell uppgift (VG/G/U)
Uppgift 2 (1,5 hp) Genomföra en dokumentgranskning av ett av grundskolans styrdokument, Gruppuppgift (G/U)
Uppgift 3 (3hp) Beskriva och reflektera vilka konsekvenser två olika val av strategier, a) fallstudie och b) aktionsforskning får för en studies design och metodval, individuell uppgift (VG/G/U).
Om student har ett intyg från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senast version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE055A.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Gray, D.E
Titel: Doing Research in the Real World
Upplaga: Senaste
Förlag: London: SAGE
Kommentar: Ca 200 s.
Författare/red: Braun, V & Clarke, V
Titel: Thematic Analysis: A Practical Guide
Upplaga: Senaste
Förlag: London: SAGE
Kommentar: Ca 330 s.
Författare/red: Brinkman, S & Kvale, S
Titel: Doing Interviews
Upplaga: Senaste
Förlag: London: SAGE
Kommentar: Ca 170 s.
Författare/red: Eilard, A & Dahl, Ch (red)
Titel: Diskursanalys med utbildningsvetenskapliga perspektiv
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: ca 150 s.