Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna lll, ämneslärare mot arbete i gymnasieskolan, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna lll, ämneslärare mot arbete i gymnasieskolan, 15 hp
Education MA, Educational Science III, for Upper Secondary School Teacher, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE072A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-30
  • Senast ändrad: 2023-05-04
  • Giltig fr.o.m: 2023-08-15

Syfte

Kursen syfte är att de studerande ges möjlighet att utveckla fördjupad teoretisk och praktisk kunskap i betygsättning och bedömning. Kursen syftar även till att den studerande utvecklar kunskap om kvalitets-, utvecklings- och utvärderingsarbete i skolan. Vidare ges de studerande möjlighet att ytterligare fördjupa sin vetenskapsteoretiska förtrogenhet samt sin kritiska reflektionsförmåga.

Lärandemål

Nedan formuleras lärandemålen för de två delmoment som ingår i kursen.

Moment 1
Efter genomgånget moment förväntas studenten kunna:
- redogöra för, samt kritiskt reflektera över, begrepp, centrala principer, riktlinjer och kunskapssyn rörande skolans kunskapsbedömning i gällande styrdokument
- diskutera och problematisera etiska faktorer kring betygsättning och bedömning och ge exempel på sådana faktorer som kan påverka bedömningars saklighet och likvärdighet
- analysera lärares arbete med kunskapsbedömning och betygsättning med hjälp av vetenskapliga teorier, bedömningsteoretiska begrepp och modeller om kunskapsbedömning
- visa en god kunskap, såväl teoretisk som praktiskt, om de centrala formerna av skriftlig kommunikation och dokumentation som har betydelse för lärarprofessionen, betyg- och bedömningspraktiker som behandlas i detta moment


Moment 2
Efter genomgånget moment förväntas studenten kunna:
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten
- i utvärderings- och utvecklingsarbete beakta samhälleliga och etiska aspekter samt samt pedagogiska perspektiv avseende hållbar utveckling
- kritiskt granska och reflektera över kvalitativa och kvantitativa metoder för utvärdering av pedagogisk verksamhet
-diskutera begränsningar och möjligheter hos nationella prov och internationella komparativa studier som redskap för utveckling och utvärdering
- visa god förmåga att kunna kritiskt reflektera över skolutveckling mot bakgrund av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i tal och skrift

Innehåll

Kursen innehåller två moment som består av 7,5 hp vardera.

Moment 1: Bedömning och betygsättning, 7,5 hp
Det första momentet behandlar etiska, pedagogiska, juridiska och didaktiska perspektiv på bedömning och betygsättning. I momentet presenteras och problematiseras de riktlinjer som formuleras i skolans styrdokument samtidigt som de relateras till vetenskaplig forskning om kunskapsbedömning, kunskapsformer och lärares bedömningspraktiker. Vidare behandlar momentet olika former av dokumentation av elevers utveckling och lärande som lärare förväntas upprätta och ger fördjupade perspektiv på dessa.

Moment 2: Utvecklings- och utvärderingsarbete, 7,5 hp
Det andra momentet behandlar de olika former av uppföljnings- och utvärderingsarbete som ingår i skolans verksamhet och som lärare på olika sätt behöver kunna relatera till och även delta i. I samband med detta behandlas även olika modeller för utvärdering och utvecklingsarbete. Användningen av begreppen kvalitet och utveckling i skolans verksamhet problematiseras även i syfte att fördjupa de studerandes reflektion kring målen för och innehåll i skolans kvalitetsutvecklande arbete. Vidare ger fördjupande vetenskapsteoretiska och metodologiska perspektiv på vetenskapligt baserat utvecklingsarbete där såväl nationellt orienterade utvärderingar som lokalt utvecklingsarbete behandlas.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat från UVK I och II och VFU I och II. Vidare krävs minst 120 hp ämnesstudier inom ämneslärarutbildningen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier, workshops, fältstudier samt litteraturstudier enskilt och i grupp. Samarbete och gruppövningar är grundläggande för att studenten tränar sin förmåga och sina färdigheter. Undervisning och examinationer genomförs vid i huvudsak på Campus samt via digitala verktyg som exempelvis Zoom och Moodle.

Examination

2201: Lärares bedömningspraktik, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Moment 1.

2202: Formativ bedömning, Muntlig examination, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Moment 1.

2203: Fiktivt skolutvecklingsarbete, Muntlig redovisning, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Moment 2.

2204: Utvärdering , Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Moment 3.

2205: Paper kvalitetsarbete, Skriftlig redovisning, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Moment 3.

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Lärandemålen prövas skriftligt och muntligt. Även praktiska övningar kan förekomma. De
examinerande moment som är schemalagda förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på Campus.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogisk stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE048A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment: 1

Författare/red: Hirsch, Åsa
Titel: Skolans dokumentation: ur ett pedagogiskt och juridiskt perspektiv
Upplaga: Senaste
Förlag: Liber
Kommentar: 153 s.

Författare/red: Hirsch, Åsa
Titel: When assessment is a constant companion: students’ experiences of instruction in an era of intensified assessment focus.
Upplaga: 2020
Förlag: Nordic Journal of Studies in Educational Policy Volume 6, Issue 2.

Författare/red: Lundahl, C (Red), Hirsh, Å.
Titel: Hållbar bedömning: bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur och kultur

Författare/red: McMillan, James
Artikeltitel: Understanding and Improving Teachers´ Classroom Assessment Decision Making: Implications for Theory and Practice
År/Volym/nr/sidor: 2003, Vol.22, No. 4, p.34-43
Tidskrift: Educational Measurement: Issues and Practice

Författare/red: Nordgren, Kenneth, Odenstad, Christina & Samuelsson, Johan
Titel: Betyg i teori och praktik : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups, Malmö
Kommentar: 216 s.

Författare/red: Skolverket
Titel: Att planera, bedöma och ge återkoppling - Stöd för undervisning
Upplaga: 2021
Förlag: Skolverket
Webbadress: https://www.skolverket.se/download/18.2a6bcc30176f24c3889241/1611039323467/pdf7689.pdf

Författare/red: Skolverket
Titel: Betyg och prövning - kommentarer till Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning
Upplaga: 2022
Förlag: Skolverket
Webbadress: https://www.skolverket.se/getFile?file=10020

Författare/red: Skolverket
Titel: Kunskapsbedömning - vad, hur och varför?
Upplaga: 2011
Förlag: Skolverket
Webbadress: https://www.skolverket.se/getFile?file=2666

Författare/red: Skolverket
Titel: Utvärdering av försöksverksamheten med betyg från årskurs 4
Upplaga: 2021
Förlag: Skolverket
Webbadress: https://www.skolverket.se/getFile?file=8890

Författare/red: Wiliam, Dylan
Titel: Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 261 s.

Moment: 2

Författare/red: Alvunger, Daniel & Wahlström, Ninni
Titel: Den evidensbaserade skolan: Svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur och Kultur

Författare/red: Backman, Gardelli, Gardelli & Persson
Titel: Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Vetenskaplig metod, s 293-340

Författare/red: Håkansson, J & Sundberg, D
Titel: Utmärkt skolutveckling: Forskning om skolförbättring och måluppfyllelse
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur och kultur

Författare/red: Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger & Liberg, Caroline
Titel: Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: valda delar, ca 60 s.

Författare/red: Olsson, Daniel
Titel: Student Sustainability Consciousness. Investigating Effects of Education for Sustainable Development in Sweden and Beyond. Faculty of Health, Science and Technology, Karlstad University.
Upplaga: 2018
Kommentar: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1257928/FULLTEXT02.pdf

Författare/red: Rönnerman, Karin (red)
Titel: Aktionsforskning i praktiken, erfarenheter och reflektioner - förskola och skola på vetenskaplig grund
Upplaga: Senaste
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Kommentar: Valda delar

Författare/red: Skolverket
Webbadress: https://www.skolverket.se/skolutveckling/leda-och-organisera-skolan/systematiskt-kvalitetsarbete/huvudmannens-systematiska-kvalitetsarbete

Författare/red: Temanummer
Artikeltitel: Kan vi lita på PISA?
År/Volym/nr/sidor: 2013, 22 (3)
Tidskrift: Utbildning & Demokrati
Webbadress: https://journals.oru.se/uod/issue/view/125
Kommentar: Valda artiklar

Författare/red: Temanummer
Artikeltitel: Klassrumsstudier i ljuset av PISA
År/Volym/nr/sidor: 2019, 28 (3)
Tidskrift: Utbildning & Demokrati
Webbadress: https://journals.oru.se/uod/issue/view/143
Kommentar: Valda artiklar

Författare/red: Temanummer
Artikeltitel: Skolinspektionen som styrning
År/Volym/nr/sidor: 2014, 23 (1)
Tidskrift: Utbildning & Demokrati
Webbadress: https://journals.oru.se/uod/issue/view/126ummer/
Kommentar: Valda artiklar

Författare/red: Öhman, Johan
Titel: Den etiska tendensen i utbildning för hållbar utveckling. Meningsskapande i ett genomlevandeperspektiv. Örebro Studies in Education 13
Webbadress: https://www.diva- portal.org/smash/get/diva2:136414/FULLTEXT01.pdf.

Referenslitteratur

Moment: 1

Författare/red: Carlgren, Ingrid, Forsberg, Eva & Lindberg, Viveca
Titel: Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion
Upplaga: 2009
Förlag: Stockholms universitet, Stockholm universitet, Stockholm
Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:371489/FULLTEXT01.pdf
Kommentar: 130 s.

Författare/red: Klapp, Alli
Titel: Bedömning, betyg och lärande
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 195 s

Moment: 2

Författare/red: Jahnke, Anette & Hirsh, Åsa
Titel: Varför förbättras inte elevresultaten trots alla insatser?
Upplaga: 2020
Förlag: Ifous
Webbadress: https://www.ifous.se/wp-content/uploads/2020/02/202001-Ifous-Fokuserar-Frdjupad-nulgesanalys-H.pdf

www.globalamalen.se

Valbara artiklar, avhandlingar, myndighetstexter och annan litteratur tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15