Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna lll, ämneslärare mot arbete i gymnasieskolan, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna lll, ämneslärare mot arbete i gymnasieskolan, 15 hp
Education MA, Educational Science III, for Upper Secondary School Teacher, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE072A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-30
  • Senast ändrad: 2022-03-09
  • Giltig fr.o.m: 2022-08-01

Syfte

Kursen syfte är att de studerande ges möjlighet att utveckla fördjupad teoretisk och praktisk kunskap i betygsättning och bedömning. Kursen syftar även till att den studerande utvecklar kunskap om kvalitets-, utvecklings- och utvärderingsarbete i skolan. Vidare ges de studerande möjlighet att ytterligare fördjupa sin vetenskapsteoretiska förtrogenhet samt sin kritiska reflektionsförmåga.

Lärandemål

Nedan formuleras lärandemålen för de två delmoment som ingår i kursen.

Moment 1
Efter genomgånget moment förväntas studenten kunna:
- redogöra för, samt kritiskt reflektera över, begrepp, centrala principer, riktlinjer och kunskapssyn rörande skolans kunskapsbedömning i gällande styrdokument
- diskutera och problematisera etiska faktorer kring betygsättning och bedömning och ge exempel på sådana faktorer som kan påverka bedömningars saklighet och likvärdighet
- analysera lärares arbete med kunskapsbedömning och betygsättning med hjälp av vetenskapliga teorier, bedömningsteoretiska begrepp och modeller om kunskapsbedömning
- visa en god kunskap, såväl teoretisk som praktiskt, om de centrala formerna av skriftlig kommunikation och dokumentation som har betydelse för lärarprofessionen, betyg- och bedömningspraktiker som behandlas i detta moment


Moment 2
Efter genomgånget moment förväntas studenten kunna:
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten
- i utvärderings- och utvecklingsarbete beakta samhälleliga och etiska aspekter samt samt pedagogiska perspektiv avseende hållbar utveckling
- kritiskt granska och reflektera över kvalitativa och kvantitativa metoder för utvärdering av pedagogisk verksamhet
-diskutera begränsningar och möjligheter hos nationella prov och internationella komparativa studier som redskap för utveckling och utvärdering
- visa god förmåga att kunna kritiskt reflektera över skolutveckling mot bakgrund av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i tal och skrift

Innehåll

Kursen innehåller två moment som består av 7,5 hp vardera.

Moment 1: Bedömning och betygsättning, 7,5 hp
Det första momentet behandlar etiska, pedagogiska, juridiska och didaktiska perspektiv på bedömning och betygsättning. I momentet presenteras och problematiseras de riktlinjer som formuleras i skolans styrdokument samtidigt som de relateras till vetenskaplig forskning om kunskapsbedömning, kunskapsformer och lärares bedömningspraktiker. Vidare behandlar momentet olika former av dokumentation av elevers utveckling och lärande som lärare förväntas upprätta och ger fördjupade perspektiv på dessa.

Moment 2: Utvecklings- och utvärderingsarbete, 7,5 hp
Det andra momentet behandlar de olika former av uppföljnings- och utvärderingsarbete som ingår i skolans verksamhet och som lärare på olika sätt behöver kunna relatera till och även delta i. I samband med detta behandlas även olika modeller för utvärdering och utvecklingsarbete. Användningen av begreppen kvalitet och utveckling i skolans verksamhet problematiseras även i syfte att fördjupa de studerandes reflektion kring målen för och innehåll i skolans kvalitetsutvecklande arbete. Vidare ger fördjupande vetenskapsteoretiska och metodologiska perspektiv på vetenskapligt baserat utvecklingsarbete där såväl nationellt orienterade utvärderingar som lokalt utvecklingsarbete behandlas.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat från UVK I och II och VFU I och II. Vidare krävs minst 120 hp ämnesstudier inom ämneslärarutbildningen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier, workshops, fältstudier samt litteraturstudier enskilt och i grupp. Samarbete och gruppövningar är grundläggande för att studenten tränar sin förmåga och sina färdigheter. Undervisning och examinationer genomförs vid i huvudsak på Campus samt via digitala verktyg som exempelvis Zoom och Moodle.

Examination

2201: Lärares bedömningspraktik, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Moment 1.

2202: Formativ bedömning, Muntlig examination, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Moment 1.

2203: Fiktivt skolutvecklingsarbete, Muntlig redovisning, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Moment 2.

2204: Utvärdering , Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Moment 3.

2205: Paper kvalitetsarbete, Skriftlig redovisning, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Moment 3.

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Lärandemålen prövas skriftligt och muntligt. Även praktiska övningar kan förekomma. De
examinerande moment som är schemalagda förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på Campus.

Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogisk stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier för tregradig betygsskala:

- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de
krav som ställs i kursens lärandemål
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga
lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller
betyget U (underkänt)

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE048A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare: Black, Paul & Wiliam, Dylan
  • Artikeltitel: Assessment and Classroom Learning
  • Tidskrift: 1998, Vol. 5, No. 1, p. 7-62
  • År/Volym/nr/sidor: Assessment in Education
  • Kommentar: 55 s.
  • Författare/red: Hirsch, Åsa
  • Titel: Skolans dokumentation: ur ett pedagogiskt och juridiskt perspektiv
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 153 s.
  • Författare/red: Hirsch, Åsa
  • Titel: When assessment is a constant companion: students’ experiences of instruction in an era of intensified assessment focus.
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: Nordic Journal of Studies in Educational Policy Volume 6, Issue 2.
  • Författare/red: Kenneth Nordgren, Christina Odenstad & Johan Samuelsson
  • Titel: Betyg i teori och praktik : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Gleerups, Malmö
  • Kommentar: 216 s.
  • Författare/red: Klapp, Alli
  • Titel: Bedömning, betyg och lärande
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN: 9789144091600 195 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Att planera, bedöma och ge återkoppling - Stöd för undervisning
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationsserier
  • Författare/red: Wiliam, Dylan
  • Titel: Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 261 s.
Moment 2
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/skolutveckling/leda-och-organisera-skolan/systematiskt-kvalitetsarbete/huvudmannens-systematiska-kvalitetsarbete
  • Författare/red: Alvunger, Daniel & Wahlström, Ninni
  • Titel: Den evidensbaserade skolan: Svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Backman, Gardelli, Gardelli & Persson
  • Titel: Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Vetenskaplig metod, s 293-340
  • Författare/red: Håkansson, J & Sundberg, D
  • Titel: Utmärkt skolutveckling: Forskning om skolförbättring och måluppfyllelse
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Natur och kultur
  • Författare/red: Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger & Liberg, Caroline
  • Titel: Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: valda delar, ca 60 s.
  • Författare/red: Olsson, Daniel
  • Titel: Student Sustainability Consciousness. Investigating Effects of Education for Sustainable Development in Sweden and Beyond. Faculty of Health, Science and Technology, Karlstad University.
  • Upplaga: 2018
  • Kommentar: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1257928/FULLTEXT02.pdf
  • Författare/red: Rönnerman, Karin (red)
  • Titel: Aktionsforskning i praktiken, erfarenheter och reflektioner - förskola och skola på vetenskaplig grund
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Valda delar
  • Författare: Temanummer
  • Artikeltitel: Kan vi lita på PISA?
  • Tidskrift: 2013, 22 (3)
  • År/Volym/nr/sidor: Utbildning & Demokrati
  • Webbadress: https://www.oru.se/forskning/forskningsmiljoer/hs/utbildning-och-demokrati/tidskriften-utbildning--demokrati/samtliga-artiklar-fran-vol.-8-1999-digitalt-innehall-tidigare-nummer/
  • Kommentar: Valda artiklar
  • Författare: Temanummer
  • Artikeltitel: Klassrumsstudier i ljuset av PISA
  • Tidskrift: 2019, 28 (3)
  • År/Volym/nr/sidor: Utbildning & Demokrati
  • Webbadress: https://www.oru.se/forskning/forskningsmiljoer/hs/utbildning-och-demokrati/tidskriften-utbildning--demokrati/samtliga-artiklar-fran-vol.-8-1999-digitalt-innehall-tidigare-nummer/
  • Kommentar: Valda artiklar
  • Författare: Temanummer
  • Artikeltitel: Skolinspektionen som styrning
  • Tidskrift: 2014, 23 (1)
  • År/Volym/nr/sidor: Utbildning & Demokrati
  • Webbadress: https://www.oru.se/forskning/forskningsmiljoer/hs/utbildning-och-demokrati/tidskriften-utbildning--demokrati/samtliga-artiklar-fran-vol.-8-1999-digitalt-innehall-tidigare-nummer/
  • Kommentar: Valda artiklar
  • Författare/red: Öhman, Johan
  • Titel: Den etiska tendensen i utbildning för hållbar utveckling. Meningsskapande i ett genomlevandeperspektiv. Örebro Studies in Education 13
  • Webbadress: https://www.diva- portal.org/smash/get/diva2:136414/FULLTEXT01.pdf.

Referenslitteratur

Moment 1
  • Författare/red: Carlgren, Ingrid, Forsberg, Eva & Lindberg, Viveca
  • Titel: Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Stockholms universitet, Stockholm universitet, Stockholm
  • Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:371489/FULLTEXT01.pdf
  • Kommentar: 130 s.
Moment 2
  • Författare/red: Jahnke, Anette & Hirsh, Åsa
  • Titel: Varför förbättras inte elevresultaten trots alla insatser?
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: Ifocus
  • Webbadress: https://www.ifous.se/app/uploads/2020/02/202001-Ifous-Fokuserar-Frdjupad-nulgesanalys-H.pdf

www.globalamalen.se Valbara artiklar, avhandlingar, myndighetstexter och annan litteratur tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15