Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna lll, ämneslärare mot arbete i gymnasieskolan, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna lll, ämneslärare mot arbete i gymnasieskolan, 15 hp
Education MA, Educational Science III, for Upper Secondary School Teacher, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE072A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-30
  • Giltig fr.o.m: 2020-07-01

Syfte

Kursen syfte är att de studerande ges möjlighet att utveckla fördjupade kunskaper om betygsättning och bedömning samt om kvalitets-, utvecklings- och utvärderingsarbete i skolan. Vidare ges de studerande möjlighet att ytterligare fördjupa sin vetenskapsteoretiska förtrogenhet samt sin kritiska reflektionsförmåga.

Lärandemål

Nedan formuleras lärandemålen för de två delmoment som ingår i kursen.

Moment 1
Efter genomgånget moment förväntas studenten kunna:
- redogöra för, samt kritiskt reflektera över, begrepp, centrala principer, riktlinjer och kunskapssyn rörande skolans kunskapsbedömning i gällande styrdokument
- diskutera och problematisera etiska faktorer kring betygsättning och bedömning och ge exempel på sådana faktorer som kan påverka bedömningars saklighet och likvärdighet
- analysera lärares arbete med kunskapsbedömning och betygsättning med hjälp av vetenskapliga teorier, bedömningsteoretiska begrepp och modeller om kunskapsbedömning
- tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i tal och skrift
- visa en god kunskap, såväl teoretisk som praktiskt, om de centrala formerna av skriftlig kommunikation och dokumentation som har betydelse för lärarprofessionen och som behandlas i detta moment


Moment 2
Efter genomgånget moment förväntas studenten kunna:
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten
- i utvärderings- och utvecklingsarbete beakta samhälleliga och etiska aspekter, lika villkorsperspektiv samt frågor om hållbar utveckling
- kritiskt granska och reflektera över kvalitativa såväl som kvantitativa metoder för utvärdering av skola
-diskutera begränsningar och möjligheter hos nationella prov och internationella komparativa studier som redskap för utveckling och utvärdering
- visa god förmåga att kunna kritiskt reflektera över skolutveckling mot bakgrund av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- visa en god kunskap, såväl teoretisk som praktiskt, om de centrala formerna av skriftlig kommunikation och dokumentation som har betydelse för lärarprofessionen och som behandlas i detta moment

Innehåll

Kursen innehåller två moment som består av 7,5 hp vardera.

Moment 1: Bedömning och betygsättning, 7,5 hp
Det första momentet behandlar etiska, pedagogiska, juridiska och didaktiska perspektiv på bedömning och betygsättning. I momentet presenteras och problematiseras de riktlinjer som formuleras i skolans styrdokument samtidigt som de relateras till vetenskaplig forskning om kunskapsbedömning, kunskapsformer och lärares bedömningspraktiker. Vidare behandlar momentet olika former av dokumentation av elevers utveckling och lärande som lärare förväntas upprätta och ger fördjupade perspektiv på dessa.

Moment 2: Utvecklings- och utvärderingsarbete, 7,5 hp
Det andra momentet behandlar de olika former av uppföljnings- och utvärderingsarbete som ingår i skolans verksamhet och som lärare på olika sätt behöver kunna relatera till och även delta i. I samband med detta behandlas även olika modeller för utvärdering och utvecklingsarbete. Användningen av begreppen kvalitet och utveckling i skolans verksamhet problematiseras även i syfte att fördjupa de studerandes reflektion kring målen för och innehåll i skolans kvalitetsutvecklande arbete. Vidare ger fördjupande vetenskapsteoretiska och metodologiska perspektiv på vetenskapligt baserat utvecklingsarbete där såväl nationellt orienterade utvärderingar som lokalt utvecklingsarbete behandlas.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat från UVK I och II och VFU I och II. Vidare krävs minst 120 hp ämnesstudier inom ämneslärarutbildningen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier, workshops, fältstudier samt litteraturstudier enskilt och i grupp. Samarbete och gruppövningar är grundläggande för att studenten tränar sin förmåga och sina färdigheter. Undervisning och examinationer genomförs vid i huvudsak på Campus samt via digitala verktyg som exempelvis Zoom och Moodle.”

Examination

2001: Perspektiv på bedömning - Skriftlig och muntlig examination, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Moment 1.

2002: Lärares bedömningspraktik - Skriftlig och muntlig examination, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Moment 1.

2003: Fiktivt skolutvecklingsarbete - Skriftlig och muntlig examination, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Moment 2.

2004: Forskning och utvärdering - Skriftlig och muntlig examination, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Moment 2.

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Lärandemålen prövas skriftligt och muntligt. Även praktiska övningar kan förekomma. De
examinerande moment som är schemalagda förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på Campus.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogisk stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Länk till betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE048A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Carlgren, Ingrid, Forsberg, Eva & Lindberg, Viveca
  • Titel: Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Stockholms universitet, Stockholm universitet, Stockholm
  • Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:371489/FULLTEXT01.pdf
  • Kommentar: 130 s.
  • Författare/red: Hirsch, Åsa
  • Titel: Skolans dokumentation: ur ett pedagogiskt och juridiskt perspektiv
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 153 s.
  • Författare/red: Kenneth Nordgren, Christina Odenstad & Johan Samuelsson
  • Titel: Betyg i teori och praktik : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Gleerups, Malmö
  • Kommentar: 206 s.
  • Författare/red: Lundahl, Christian
  • Titel: Bedömning för lärande
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Nordstedts
  • Kommentar: 208 s.
  • Författare/red: Wikström Christina
  • Titel: Konsten att göra bra prov : Vad lärare behöver veta om kunskapsmätning
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: 193 s.
  • Författare/red: William, Dylan, Leahy, Siobhan
  • Titel: Handbok i formativ bedömning. Strategier och praktiska tekniker
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: 280 s.
Moment 2
  • Författare/red: Ivarsson Westerberg, Anders
  • Titel: På vetenskaplig grund: program och teknologi inom skolinspektion
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Södertörns högskola
  • Webbadress: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-30821
  • Kommentar: 105 s.
  • Författare/red: Kornhall, Per
  • Titel: Alla i mål: Skolutveckling på evidensbaserad grund
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: 239 s.
  • Författare/red: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline
  • Titel: Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]?
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: valda delar, ca 60 s.
  • Författare/red: Ryve, Andreas, Hemmi, Kirsti & Kornhall, Per
  • Titel: Skola på vetenskaplig grund
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: 236 s.
  • Författare/red: Österberg, Jonas
  • Titel: Resultatanalys i skolan
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 137 s.

Relevanta myndighetstexter (nedladdningsbara): Allmänna råd för bedömning och betygssättning i gymnasieskolan. Skolverket (2012) https://www.skolverket.se/publikationer?id=2841 Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Skolverket (2014). https://www.skolverket.se/publikationer?id=3299 Bedömning i yrkesämnen: dilemman och möjligheter. Stockholm: Skolverket (2011). https://www.skolverket.se/publikationer?id=2572 Gymnasieskola 2011. Skolverket (2011). https://www.skolverket.se/publikationer?id=2597 Kunskapsbedömning i skolan: Praxis, begrepp, problem och möjligheter. Skolverket (2011). https://www.skolverket.se/publikationer?id=2660 Kunskapsbedömning - vad, hur och varför? Skolverket (2011). https://www.skolverket.se/publikationer?id=2666 Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011 (2011). Skolverket. https://www.skolverket.se/publikationer?id=2705 Samlad redovisning och analys inom yrkesutbildningsområdet. Rapport 427. Skolverket (2015). https://www.skolverket.se/publikationer?id=3535 Systematiskt kvalitetsarbete - för skolväsendet, Skolverket (2012). https://www.skolverket.se/publikationer?id=2901 Utvärdering av den nya betygsskalan samt kunskapskravens utformning. Skolverket (2016). Se https://www.skolverket.se/publikationer?id=3652

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15