Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna lll, ämneslärare mot arbete i gymnasieskolan, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna lll, ämneslärare mot arbete i gymnasieskolan, 15 hp
Education MA, Educational Science III for Upper Secondary School Teacher, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE072A
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Avancerad nivå
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2024-03-04
- Giltig fr.o.m: 2024-09-02
Syfte
Kursen syfte är att de studerande ges möjlighet att utveckla fördjupad teoretisk och praktisk kunskap i betygsättning och bedömning. Kursen syftar även till att den studerande utvecklar kunskap om kvalitets-, utvecklings- och utvärderingsarbete i skolan. Vidare ges de studerande möjlighet att ytterligare fördjupa sin vetenskapsteoretiska förtrogenhet samt sin kritiska reflektionsförmåga.
Lärandemål
Nedan formuleras lärandemålen för de två delmoment som ingår i kursen.
Moment 1
Efter genomgånget moment förväntas studenten kunna:
- redogöra för, samt kritiskt reflektera över, begrepp, centrala principer, riktlinjer och kunskapssyn rörande skolans kunskapsbedömning i gällande styrdokument
- diskutera och problematisera etiska faktorer kring betygsättning och bedömning och ge exempel på sådana faktorer som kan påverka bedömningars saklighet och likvärdighet
- analysera lärares arbete med kunskapsbedömning och betygsättning med hjälp av vetenskapliga teorier, bedömningsteoretiska begrepp och modeller om kunskapsbedömning
- visa en god kunskap, såväl teoretisk som praktiskt, om de centrala formerna av skriftlig kommunikation och dokumentation som har betydelse för lärarprofessionen, betyg- och bedömningspraktiker som behandlas i detta moment
Moment 2
Efter genomgånget moment förväntas studenten kunna:
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten
- i utvärderings- och utvecklingsarbete beakta samhälleliga och etiska aspekter samt samt pedagogiska perspektiv avseende hållbar utveckling
- kritiskt granska och reflektera över kvalitativa och kvantitativa metoder för utvärdering av pedagogisk verksamhet
-diskutera begränsningar och möjligheter hos nationella prov och internationella komparativa studier som redskap för utveckling och utvärdering
- visa god förmåga att kunna kritiskt reflektera över skolutveckling mot bakgrund av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i tal och skrift
Innehåll
Kursen innehåller två moment som består av 7,5 hp vardera.
Moment 1: Bedömning och betygsättning, 7,5 hp
Det första momentet behandlar etiska, pedagogiska, juridiska och didaktiska perspektiv på bedömning och betygsättning. I momentet presenteras och problematiseras de riktlinjer som formuleras i skolans styrdokument samtidigt som de relateras till vetenskaplig forskning om kunskapsbedömning, dokumentation, kunskapsformer och lärares bedömningspraktiker.
Moment 2: Utvecklings- och utvärderingsarbete, 7,5 hp
Det andra momentet behandlar de olika former av uppföljnings- och utvärderingsarbete som ingår i skolans verksamhet och som lärare på olika sätt behöver kunna relatera till och även delta i. I samband med detta behandlas även olika modeller för utvärdering och utvecklingsarbete. Användningen av begreppen kvalitet och utveckling i skolans verksamhet problematiseras även i syfte att fördjupa de studerandes reflektion kring målen för och innehåll i skolans kvalitetsutvecklande arbete. Vidare ger fördjupande vetenskapsteoretiska och metodologiska perspektiv på vetenskapligt baserat utvecklingsarbete där såväl nationellt orienterade utvärderingar som lokalt utvecklingsarbete behandlas.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat från UVK I och II och VFU I och II. Vidare krävs minst 120 hp ämnesstudier inom ämneslärarutbildningen.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier, workshops, fältstudier samt litteraturstudier enskilt och i grupp. Samarbete och gruppövningar är grundläggande för att studenten tränar sin förmåga och sina färdigheter. Undervisning och examinationer genomförs vid i huvudsak på Campus samt via digitala verktyg som exempelvis Zoom och Moodle.
Examination
2202: Formativ bedömning - Muntlig examination, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Moment 1.
2210: Lärares bedömningspraktik - Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Moment 1
2213: Kunskapsmätning i praktiken - Muntlig examination, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Moment 1
2214: Utvärdering och perspektivtagande - Muntlig redovisning, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Moment 2
2215: Utvecklingsarbete - Muntlig och skriftlig redovisning, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Moment 2
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Lärandemålen prövas skriftligt och muntligt. Även praktiska övningar kan förekomma. De
examinerande moment som är schemalagda förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på Campus.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogisk stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
Vid underkännande eller ej fullföljd examination kan en ersättningsuppgift motsvarande innehållet i examinationen erbjudas. Formen kan avvika från den ordinarie om den praktiska formen, exempelvis seminarium i grupp, ej är möjlig att genomföra.
Om students prestation är nära godkänt resultat kan en kompletterande uppgift erbjudas. Examinator bestämmer om komplettering ska medges, hur den ska utformas, om den kan ske skriftligen och/eller muntligen samt hur betygssättning sker.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE048A.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment: 1
Författare: Harlen, Wyonne & James, Mary
Titel: Assessment and Learning: Differences and Relationships between Formative and Summative Assessment
Tidskrift: Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 4:3, 1997, pp: 365-379
Länk: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0969594970040304
Författare/red: Hirsch, Åsa
Titel: When assessment is a constant companion: students’ experiences of instruction in an era of intensified assessment focus.
Upplaga: 2020
Förlag: Nordic Journal of Studies in Educational Policy Volume 6, Issue 2.
Författare/red: Lundahl, C (Red), Hirsh, Å.
Titel: Hållbar bedömning: bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur och kultur
Författare/red: McMillan, James
Artikeltitel: Understanding and Improving Teachers´ Classroom Assessment Decision Making: Implications for Theory and Practice
År/Volym/nr/sidor: 2003, Vol.22, No. 4, p.34-43
Tidskrift: Educational Measurement: Issues and Practice
Författare/red: Nordgren, Kenneth, Odenstad, Christina & Samuelsson, Johan
Titel: Betyg i teori och praktik : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups, Malmö
Kommentar: 216 s.
Författare/red: Skolverket
Titel: Betyg och prövning - kommentarer till Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning
Upplaga: 2022
Förlag: Skolverket
Webbadress: https://www.skolverket.se/getFile?file=10020
Författare/red: Skolverket
Titel: Kunskapsbedömning - vad, hur och varför?
Upplaga: 2011
Förlag: Skolverket
Webbadress: https://www.skolverket.se/getFile?file=2666
Författare/red: Skolverket
Titel: Utvärdering av försöksverksamheten med betyg från årskurs 4
Upplaga: 2021
Förlag: Skolverket
Webbadress: https://www.skolverket.se/getFile?file=8890
Författare: Torrance, Harry
Titel: Assessment as learning? How the use of explicit learning objectives, assessment criteria and feedback in post-secondary education and training can come to dominate learning
Tidskrift: Assessment in Education Principles Policy and Practice Vol. 14, No. 3, 2007, pp. 281–294
Länk: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0969594970040304
Författare/red: Wiliam, Dylan
Titel: Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 261 s.
Moment: 2
Författare/red: Alvunger, Daniel & Wahlström, Ninni
Titel: Den evidensbaserade skolan: Svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur och Kultur
Författare/red: Håkansson, J & Sundberg, D
Titel: Utmärkt skolutveckling: Forskning om skolförbättring och måluppfyllelse
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur och kultur
Författare/red: Rönnerman, Karin (red)
Titel: Aktionsforskning i praktiken, erfarenheter och reflektioner - förskola och skola på vetenskaplig grund
Upplaga: Senaste
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Kommentar: Valda delar
Författare/red: Skolverket
Titel: PISA 2022
Upplaga: 2022
Förlag: Skolverket
Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationsserier/rapporter/2023/pisa-2022
Författare/red: Skolverket
Titel: Att ställa frågor och söka svar: Samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Upplaga: 2020
Förlag: Skolverket
Webbadress: https://www.skolverket.se/getFile?file=7117
Författare/red: Skolverket
Webbadress: https://www.skolverket.se/skolutveckling/leda-och-organisera-skolan/systematiskt-kvalitetsarbete/huvudmannens-systematiska-kvalitetsarbete
Författare/red: Öhman, Johan
Titel: Den etiska tendensen i utbildning för hållbar utveckling. Meningsskapande i ett genomlevandeperspektiv. Örebro Studies in Education 13
Webbadress: https://www.diva- portal.org/smash/get/diva2:136414/FULLTEXT01.pdf.
Vetenskapliga artiklar ca 120 sidor tillkommer.
Referenslitteratur
Moment: 1
Författare/red: Carlgren, Ingrid, Forsberg, Eva & Lindberg, Viveca
Titel: Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion
Upplaga: 2009
Förlag: Stockholms universitet, Stockholm universitet, Stockholm
Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:371489/FULLTEXT01.pdf
Kommentar: 130 s.
Författare/red: Klapp, Alli
Titel: Bedömning, betyg och lärande
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 195 s
Moment: 2
Författare/red: Jahnke, Anette & Hirsh, Åsa
Titel: Varför förbättras inte elevresultaten trots alla insatser?
Upplaga: 2020
Förlag: Ifous
Webbadress: https://www.ifous.se/wp-content/uploads/2020/02/202001-Ifous-Fokuserar-Frdjupad-nulgesanalys-H.pdf
www.globalamalen.se
Valbara artiklar, avhandlingar, myndighetstexter och annan litteratur tillkommer.