Pedagogik AV, Bedömning och betygsättning, ämnesdidaktisk fördjupning. KPU - Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik AV, Bedömning och betygsättning, ämnesdidaktisk fördjupning. KPU - Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 7,5 hp
Education MA, Assessment and Grading, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE071A
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2020-09-28
- Senast ändrad: 2023-11-13
- Giltig fr.o.m: 2024-01-11
Syfte
Kursen syftar till att fördjupa den studerandes kunskap och förmåga att göra bedömningar och sätta betyg.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande:
- visa fördjupad kunskap om bedömning och betygsättning
- diskutera och problematisera etiska och samhälleliga aspekter för betygsättning och bedömning och ge exempel på sådana faktorer som kan påverka bedömningars saklighet och likvärdighet
- redogöra för, samt kritiskt reflektera över, begrepp, centrala principer, riktlinjer och kunskapssyn rörande skolans kunskapsbedömning i gällande styrdokument
Innehåll
Kursen innehåller:
- betyg och bedömning i åk 7-9 i den svenska grundskolan och i gymnasieskolan.
Behörighet
Antagen till Kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
I kursen ingår obligatoriska moment förlagda till campus, vilket kan vara exempelvis laborationer eller olika redovisningar m.m. Det framgår av schemat samt av studiehandledningen som tillhandahålls vid kursstart vilka dessa är och när de ligger.
Examination
2401: Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Betyg och bedömning i styrdokument och praktik.
2402: Muntlig examination, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Bedömning för lärande.
2403: Muntlig redovisning samt skriftlig (Inspera hemtentamen) inlämningsuppgift, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skolans bedömningspraktik
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE046A.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Dahler-Larsen, Peder
Titel: The Evaluation Society
Upplaga: 2013
Förlag: Stanford Business Books
Kommentar: 265 s.
Författare/red: Harlen, Wyonne & James, Mary
Artikeltitel: Assessment and Learning: Differences and Relationships between Formative and Summative Assessment
**År/Volym/nr/sidor:**1997, 4:3, pp: 365-379
Tidskrift: Assessment in Education: Principles, Policy & Practice
Webbsdress: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0969594970040304
Författare/red: Hirsch, Å
Artikeltitel: When assessment is a constant companion: students’ experiences of instruction in an era of intensified assessment focus
År/Volym/nr/sidor: 2020/ Vol. 6(2), s. 89-102
Tidskrift: Nordic Journal of Studies in Educational Policy
Författare/red: Hirsh, Åsa & Lundahl, Christian
Titel: Hållbar bedömning - Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete
Upplaga: 2021
Förlag: Natur och kutur
Författare/red: Klapp, A.
Titel: Bedömning, betyg och lärande
Upplaga: (2a) 2024
Förlag: Lund, Studentlitteratur
Kommentar: 240 s.
Författare/red: McMillan, James
**Artikeltitel:**Understanding and Improving Teachers´ Classroom Assessment Decision Making: Implications for Theory and Practice
**År/Volym/nr/sidor:**2003, Vol.22, No. 4, p.34-43
**Tidskrift:**Educational Measurement: Issues and Practice
Författare/red: Nordgren, Kenneth, Odenstad, Christina & Samuelsson, Johan
Titel: Betyg i teori och praktik: ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium.
Upplaga: 2017
Förlag: Gleerups
Kommentar: ISBN: 9789140692641, 216 s.
Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarer om Skolverkets allmänna råd för betyg och prövning
Upplaga: 2022
Förlag: Skolverket
Författare/red: Skolverket
Artikeltitel: Kunskapsbedömning – vad, hur och varför?
År/Volym/nr/sidor: 2011
Webbadress: https://www.skolverket.se/getFile?file=2666
Författare/red: Torrance, Harry
Artikeltitel: Assessment as learning? How the use of explicit learning objectives, assessment criteria and feedback in post-secondary education and training can come to dominate learning
År/Volym/nr/sidor: 2007, Vol. 14, No. 3, pp. 281–294
Förlag: Assessment in Education Principles Policy and Practice
Webbadress:https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09695940701591867
Författare/red: Wiliam, D.
Titel: Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken
Upplaga: 2019, andra upplagan
Förlag: Lund, Studentlitteratur
Kommentar: 261 s.
Referenslitteratur
Författare/red: Blomström, V & Wennerberg, J.
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: 2021 (Andra upplagan)
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Lundahl, Christian
Titel: Bedömning för lärande
Upplaga: 2014
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: ISBN: 9789144101491, 208 s.
Författare/red: Språkrådet
Titel: Svenska skrivregler
Upplaga: 2017
Förlag: Liber
Kommentar: 308 s.
Ytterligare litteratur kan tillkomma i samråd med kursansvarig lärare. Dessutom tillkommer läroplaner och annat material från http://www.skolverket.se.