Pedagogik GR (C), Lärande genom handledning och reflektion, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (C), Lärande genom handledning och reflektion, 7,5 hp
Education Ba, Learning through guidance and reflection
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE068G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2008-10-27
- Senast ändrad: 2019-02-12
- Giltig fr.o.m: 2019-08-15
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förståelse i huvudområdet pedagogik och kunna tillämpliga metoder inom huvudområdet pedagogik särskilt gällande lärande i den egna praktiken
- uppvisa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem inom områdena pedagogik, handledning och bedömning,
- uppvisa förmåga att inom huvudområdet pedagogik, och specifikt inom området handledning och lärande i den egna praktiken, göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om huvudområdet pedagogiks roll i samhället och om människors ansvar för hur huvudområdet pedagogik används, och
- kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom huvudområdet pedagogik och ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Innehåll
I kursen behandlas pedagogisk teori och handledning som utgångspunkt för reflektion och analys av praktisk pedagogisk verksamhet.
Kursen består av processinriktad handledning, bedömning av lärarstudenter i samband med verksamhetsförlagd utbildning (vfu), och professionsinriktade seminarier.
Behörighet
lärarexamen samt minst 3 års arbetslivserfarenhet inom läraryrket efter avslutad examen.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier.
Examination
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker löpande under kursen och i slutet av kursen.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
Dispens från sjugradig betygsskala enligt beslut av LUN 2008-03-06
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Egidius, H
- Titel: Pedagogik för 2000-talet
- Upplaga: 2009
- Förlag: Natur & kultur
- Kommentar: 311 s.
- Författare: Hegender, Henrik
- Artikeltitel: Villkor och praxis: Bedömning av lärarstudenters yrkeskunskaper under verksamhetsförlagd utbildning
- Tidskrift: Nordic Studies in Education
- År/Volym/nr/sidor: 2010, Vol.30(3), pp.180-197
- Författare/red: Hilmarsson, G, Th
- Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Lauvås, P. & Handal, G.
- Titel: Handledning och praktisk yrkesteori
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Lundahl, C & Folke-Fichtelius, M (red)
- Titel: Bedömning i skolan och av skolan – praktik, principer – politik
- Upplaga: 2010
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 318 s.
Referenslitteratur
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Denscombe, M.
- Titel: Forskningens grundregler. Samhällsforskarens handbok i tio punkter.
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Nylund, Monica, Sandback, Cesilia, Wilhelmsson, Barbro & Rönnerman, Karin
- Titel: Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
- Upplaga: 2010
- Förlag: Lärarförbundets förlag
- Kommentar: 103 s. Läses av lärare i förskolan.
- Författare/red: Tiller,Tom
- Titel: Aktionslärande, Forskande partnerskap i skolan
- Upplaga: 2009
- Förlag: Liber
- Kommentar: 215 s. Läses av lärare i grundskolan/gymnasieskolan
Artiklar kan tillkomma Vfu dokument: Modell för integration av teori och praktik (tillhandahålles av institutionen)
Kolla om litteraturen finns på biblioteket