Pedagogik AV, Metodologi och etik I, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik AV, Metodologi och etik I, 7,5 hp
Education MA, Methodology and Ethics I, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE068A
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Avancerad nivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2025-02-14
- Giltig fr.o.m: 2026-01-19
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska visa fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller på grundnivå,
- ytterligare utveckla sin förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper inom huvudområdet pedagogik,
- utveckla sin förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla sina förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete inom huvudområdet pedagogik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa fördjupad metodkunskap inom kvantitativ metod i studiet av pedagogiska praktiker
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper,
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att inom huvudområdet pedagogik göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Innehåll
I kursen belyses kvantitativa metoder i pedagogiska praktiker. Särskild betoning ges till datainsamlingsmetodens kvalitet och urval i relation till analys av kvantitativa data. I kursen behandlas begrepp inom sannolikhetsteori, statistisk inferensteori samt regressionsanalys. I kursen ingår vidare att kunna tillämpa de vunna kunskaperna i en analys av en pedagogisk praktik där även forskningsetiska överväganden görs.
Behörighet
Avlagd examen om minst 180 hp, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) 15 hp, i huvudområdet pedagogik eller motsvarande huvudområde eller avlagd lärarexamen om minst 180 hp med ett självständigt arbete (examensarbete) 15 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande det som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisning kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
2101: Metodologi och etik I - Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE041A.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Cohen, Louis, Manton, Lawrence & Morrison Keith
- Titel: Research Methods in Education
- Upplaga: 2011 7th ed.
- Förlag: Routledge
- Kommentar: 757 s
- Författare/red: McNamee, Michael J, Bridges, David
- Titel: The Ethics of Educational Research
- Upplaga: 2002
- Förlag: Oxford Blackwell Publishers
- Kommentar: 267 s.