Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna IV, Grundlärare, åk 4-6, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna IV, Grundlärare, åk 4-6, 15 hp
Education MA, Educational Science IV for Primary School Teacher, Year 4-6, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE066A
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: A1F - Kursen ligger på avancerad nivå och har kurs(er) på avancerad nivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2020-03-28
- Senast ändrad: 2023-11-20
- Giltig fr.o.m: 2024-08-15
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska utveckla fördjupade kunskaper om vetenskapsteori och forskningsmetodik och den betydelse det har för yrkesutövning och kunskapsutveckling i yrkesverksamheten. Kursen syftar även till att den studerande utvecklar kunskap om utvärdering och utvecklingsarbete. Vidare är syftet att studenten utvecklar förmåga att sammanställa relevant pedagogisk och didaktisk forskning om något av det innehåll eller ämnen som ingår i examen för åk 4-6.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande:
- visa kunskaper om vetenskapsteori och fördjupande kunskaper om kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- kunna genomföra en kvalitativ analys med hjälp av ett teoretiskt analysverktyg
- visa fördjupad kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesverksamheten och kunskapsutveckling i yrkesområdet
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter
- ha fördjupad kunskap om aktuell, relevant forskning och utvecklingsarbete samt förmåga att skriva en forskningsöversikt med inriktning mot undervisning i åk 4-6.
Innehåll
Kursen innehåller vetenskapsteori, metodologi och datainsamlingsmetoder. Vidare behandlas forskningsdesign, analys och källkritik. Systematiskt kvalitetsarbete, strategier och modeller för utvärdering och skolutveckling behandlas i kursen. Relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet fördjupas. I kursen presenteras forskning och utvecklingsarbete vid lärosätet som är relevant för lärarexamen med inriktning mot åk 4-6.
Behörighet
Godkända studier om 7,5 hp från UVK III.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen. Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, workshops, fältstudier och litteraturstudier. Arbetet sker enskilt och i grupp. Samarbete och gruppövningar är grundläggande för att studenten utvecklar sin förmåga och sina färdigheter. Undervisning och examinationer genomförs vid campus samt via digitala verktyg som exempelvis Zoom och Moodle.
Examination
2104: Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium med skriftlig dokumentation
2105: Modeller för utvärdering och skolutveckling, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Deltagande i grupparbete och gemensam muntlig redovisning
2106: Analysuppgift, Muntlig och skriftlig presentation, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2107: Vetenskapsteori och forskningsmetodik, Tentamen, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2108: Forskningsöversikt, Muntlig och skriftlig presentation, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Kursanalysen återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE034A.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Titel: Rektorn och styrkedjan SOU 2015:22
Webbadress: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2015/03/sou-201522/
Författare/red: Berg, Gunnar
Titel: Skolledarskap och skolans frirum
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur, Lund
Författare/red: Bergmark, U. & Viklund, S.
Titel: Aktionsforskning i undervisningen : från idé till handling
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Eliasson, Annika
Titel: Kvantitativ metod från början
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur, Lund
Författare/red: Gibbs, G.R.
Titel: Analyzing qualitative data (2. ed.)
Upplaga: Senaste
Förlag: Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications
Författare/red: Grönlund, Å., Kempe, A-L. & Wiklund, M.
Titel: Praktisk vetenskapsteori för lärare
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups
Författare/red: Håkansson, J.
Titel: Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Håkansson, J. & Sundberg, D.
Titel: Utmärkt skolutveckling: forskning om skolförbättring och måluppfyllelse
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur & Kultur
Författare/red: Punsch, K.F. & Oancea, A.E.
Titel: Introduction to research methods in education
Upplaga: Senaste
Förlag: Sage Publications Ltd
Författare/red: Sandberg, B. & Faugert, S.
Titel: Perspektiv på utvärdering
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Skolverket
Titel: Systematiskt kvalitetsarbete – så fungerar det
Webbadress: https://www.skolverket.se/skolutveckling/leda-och-organisera-skolan/systematiskt-kvalitetsarbete/systematiskt-kvalitetsarbete---sa-fungerar-det
Författare/red: Ståhle,Ylva., Waermö, Mimmi & Lindberg, Viveca (red.)
Titel: Att utveckla forskningsbaserad undervisning: Analyser, utmaningar och exempel
Upplaga: Senaste
Förlag: Stockholm: Natur och kultur
Referenslitteratur
Författare/red: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: 2021, 2 uppl.
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Bryman, Alan
Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga: 2018
Förlag: Liber
Avhandlingar, artiklar, uppsatser och annan litteratur tillkommer.