Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna III, Grundlärare, åk 4-6, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna III, Grundlärare, åk 4-6, 15 hp
Education MA, Educational Science III for Primary School Teacher, Year 4-6, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE065A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-31
  • Senast ändrad: 2023-08-15
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-10

Syfte

Kursen syftar till att ge den studerande kunskap om ledarskap, bedömning och betygsättning. Syftet är också att fördjupa studentens kunskap om betydelsen av relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt att använda relevant forskning. Vidare syftar kursen till att studenterna ska få en bred förståelse för den betydelse hållbar utveckling har i undervisning och för utbildning.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupad kunskap i bedömning och betygsättning
- visa kunskap om ledarskapets betydelser och insikt om behovet av att kontinuerligt utveckla sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, utvärdera och utveckla undervisning med syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling genom att beakta relevant forskning
- visa kunskap om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- visa kunskap om utbildning för hållbar utveckling
- visa förmåga att identifiera sitt behov av kunskap och utveckla sin kompetens om hållbar utveckling i undervisning.

Innehåll

Kursen innehåller fördjupade kunskaper om ledarskap, betyg och bedömning i den svenska grundskolan. Summativ och formativ bedömning, betydelsen av dokumentation som exempelvis skriftliga omdömen ingår också. Hållbar utveckling som innehåll behandlas med utgångspunkt i de globala målen samt kunskap om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Studenterna får också läsa om och diskutera hur de i arbetet kan förhålla sig till relevant forskning.

Behörighet

Godkända studier i UVK II, Vfu II samt 60hp ämnesdidaktiska kurser.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier, workshops, fältstudier samt litteraturstudier enskilt och i grupp. Samarbete och gruppövningar är grundläggande i kursen för att studenten får träna sina förmågor.
Undervisning och examinationer genomförs vid campus samt via digitala verktyg som exempelvis Zoom och Moodle.

Examination

2000: Digital tentamen, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2100: Ledarskap, Muntlig redovisning, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2200: Utbildning för Hållbar utveckling, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Deltagande i workshop och skriftlig inlämning

2204: Planera, genomföra och bedöma, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Bedömning för lärande - muntlig redovisning med inlämning av seminarieunderlag - Undervisningsplanering och bedömningspraktik – muntlig redovisning och skriftlig inlämning Dokumentation av lärande - falluppgift, muntlig redovisning och skriftlig inlämning

2205: Individuellt paper, 7 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Aktivt deltagande vid seminarium, försvar av texten, opposition på en kamrats text.

Betyg på kursen baseras på att alla delmoment är godkända. För att få Väl Godkänt krävs Väl Godkänt på modul 2200 samt modul 2205.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Kursanalysen återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE033A.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Skolan och hemmet- exempel och forskning om lärares samarbete med elevernas vårdnadshavare
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Fritze, Stockholm
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3378
  • Författare/red: Agnafors, M. & Levinsson, M.
  • Titel: Att tänka uppsats - Det vetenskapliga arbetets grundstruktur - Häftad, Svenska, 2019
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Gleerups
  • Författare/red: Almström Persson, Gunilla., Blomström, Vendela., Vogel, Anna & Wirdenäs, Karolina
  • Titel: Språk i samspel: retorik för pedagoger
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Aglaktuq
  • Författare/red: Alvunger, Daniel, Wahlström, Ninni
  • Titel: Den evidensbaserade skolan: Svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Natur och kultur
  • Författare/red: Berg, Gunnar., Sundh, Frank & Wede, Christer (Red)
  • Titel: Lärare som ledare, i och utanför klassrummet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Valda kapitel, 335 s.
  • Författare/red: Boo, S., Forslund Frykedal, K. & Thorsten, A.
  • Titel: Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
  • Författare/red: Bryman, A
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Kapitel 4
  • Författare/red: Carlgren, Ingrid., Forsberg, Eva & Lindberg, Viveca
  • Titel: Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Stockholms universitets förlag
  • Författare: Hasslöf, Helen
  • Artikeltitel: The Educational Challenge in “Education for sustainable development”. Qualification, social change and the political
  • År/Volym/nr/sidor: Studies in Science and Technology Education No. 85
  • Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:792643/FULLTEXT01.pdf
  • Författare: Hirsh, Åsa
  • Artikeltitel: When Assessment Is a Constant Companion: Students' Experiences of Instruction in an Era of Intensified Assessment Focus
  • Tidskrift: 2020/6:2/89-102
  • År/Volym/nr/sidor: Nordic Journal of Studies in Educational Policy
  • Webbadress: https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1756192
  • Författare/red: Hult, Agneta & Olofsson, Anders
  • Titel: Utvärdering och bedömning i skolan
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Kjellén, Bengt., Lundberg, Konrad & Myrman, Yngve
  • Titel: Network for Case Methods Learning. Att skriva case
  • Upplaga: 2008
  • Webbadress: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/18159?mode=full
  • Författare/red: Klapp, A
  • Titel: Bedömning, betyg och lärande
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Nordgren, Kenneth., Odenstad, Christina & Samuelsson, Johan (red)
  • Titel: Betyg i teori och praktik
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: 190 s.
  • Författare: Nygren, Tomas et. al.
  • Artikeltitel: Global Citizenship Education for global citizenship? Students’ views on learning about, through, and for human rights, peace, and sustainable development in England, India, New Zealand, South Africa, and Sweden
  • Tidskrift: Vol. 19, No. 4 (2020) DOI 10.4119/jsse-3464 pp. 63-97
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Social Science Education
  • Webbadress: https://dro.dur.ac.uk/32425/1/32425.pdf
  • Författare: Olsson, Daniel
  • Artikeltitel: Student Sustainability Consciousness. Investigating Effects of Education for Sustainable Development in Sweden and Beyond
  • År/Volym/nr/sidor: Faculty of Health, Science and Technology, Karlstad University
  • Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1257928/FULLTEXT02.pdf
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
  • Upplaga: 2022
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Utbildning för hållbar utveckling
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Fritze, Stockholm
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationsserier/regeringsuppdrag/2012/utbildning-for-hallbar-utveckling
  • Författare/red: Universitets och högskolerådet
  • Titel: Den globala skolan
  • Upplaga: 2017
  • Webbadress: https://www.utbyten.se/samarbete-och-utbyte/den-globala-skolan/
  • Författare/red: Universitets och högskolerådet
  • Titel: Lärande för hållbar utveckling i styrdokumenten
  • Upplaga: 2017
  • Webbadress: https://www.utbyten.se/globalassets/2.-program/den-globala-skolan/dgs-LHU-i-styrdokumenten-2017_webb.pdf
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Skollag
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Kommentar: SFS nr: 2010:800
  • Författare/red: William, Dylan
  • Titel: Att följa lärande - formativ bedömning i praktiken
  • Upplaga: 2:a, 2019
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare: Öhman, Johan
  • Artikeltitel: Den etiska tendensen i utbildning för hållbar utveckling. Meningsskapande i ett genomlevandeperspektiv
  • År/Volym/nr/sidor: Örebro Studies in Education 13
  • Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:136414/FULLTEXT01.pdf.
  • Kommentar: Education for sustainable development for 2030 Toolbox. https://en.unesco.org/themes/education-sustainable-development/toolbox

Referenslitteratur

  • Författare/red: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna
  • Titel: Akademiskt läsande och skrivande
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN: 9789144151045
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Fritze, Stockholm
  • Webbadress: Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3133
  • Författare/red: Strömqvist, Siv
  • Titel: Skrivboken Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
  • Upplaga: 2019 8 uppl.
  • Förlag: Gleerups

www.globalamalen.se Artiklar, avhandlingar och annan litteratur tillkommer. Vidare tillkommer aktuell forskning om betyg och bedömning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15