Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna III, Grundlärare, åk 4-6, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna III, Grundlärare, åk 4-6, 15 hp
Education MA, Educational Science III for Primary School Teacher, Year 4-6, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE065A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-31
  • Senast ändrad: 2020-11-10
  • Giltig fr.o.m: 2021-01-17

Syfte

Kursen syftar till att ge den studerandes kunskap om bedömning och betygsättning samt får den studerande utveckla kunskap om utvärdering och utvecklingsarbete. Syftet är också att fördjupa studentens kunskap om betydelsen av relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt att använda relevant forskning. Vidare syftar kursen till att studenterna ska få en bred förståelse för den betydelse hållbar utveckling har i undervisning och för utbildning.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupad kunskap i bedömning och betygsättning.
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, utvärdera och utveckla undervisning med syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling genom att beakta relevant forskning
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt kunskap om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för att därigenom utveckla verksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens att beakta en aspekt som hållbar utveckling

Innehåll

Kursen innehåller fördjupade kunskaper om betyg och bedömning i den svenska grundskolan. Summativ och formativ bedömning, betydelsen av dokumentation som exempelvis skriftliga omdömen ingår också. Vidare behandlas strategier och modeller för utvärdering och skolutveckling samt kunskap om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Hållbar utveckling som innehåll behandlas med utgångspunkt i de globala målen. Studenterna får också läsa om och diskutera hur de i arbetet kan förhålla sig till relevant forskning. Kvantitativa studier som PISA och TIMSS uppmärksammas.

Behörighet

Godkända studier om 120 hp från termin 1,2,3 och 4 samt godkänt på tidigare vfu kurs.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier, workshops, fältstudier samt litteraturstudier enskilt och i grupp. Samarbete och gruppövningar är grundläggande för att studenten tränar sin förmåga och sina färdigheter. Undervisning och examinationer genomförs vid campus samt via digitala verktyg som exempelvis Zoom och Moodle.

Examination

2101: Digital tentamen, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2107: Modeller för utvärdering och utvecklingsarbete för ett hållbart lärande, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Skolutveckling - enskild skriftlig inlämning och gemensam muntlig posterredovisning , Hållbar utveckling – deltagande i workshop och muntlig redovisning

2108: Planera, genomföra och bedöma, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Bedömning för lärande - muntlig redovisning med inlämning av seminarieunderlag - Undervisningsplanering och bedömningspraktik – Dokumentation av lärande - falluppgift, muntlig redovisning och skriftlig inlämning

2109: Individuellt paper, 10 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Aktivt deltagande vid seminarium, försvar av texten, opposition på en kamrats text.

Betyg på kursen baseras på att alla delmoment är godkända.

Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.


Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE033A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Skolan och hemmet- exempel och forskning om lärares samarbete med elevernas vårdnadshavare
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Fritze, Stockholm
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3378
  • Författare/red: Almers, E.
  • Titel: Handlingskompetens för hållbar utveckling: tre berättelser om vägen dit.
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation.
  • Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:211689/FULLTEXT02.pdf
  • Författare/red: Alvunger, Daniel, Wahlström, Ninni
  • Titel: Den evidensbaserade skolan: Svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Natur och kultur
  • Författare/red: Berry, Rita
  • Titel: Assessment for Learning
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Hongkong University Press
  • Kommentar: 209 s.
  • Författare/red: Boo, S., Forslund Frykedal, K. & Thorsten, A.
  • Titel: Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
  • Författare/red: Bryman, A
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Valda delar
  • Författare/red: Carlgren, Ingrid, Forsberg, Eva, Lindberg, Viveca
  • Titel: Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Stockholms universitets förlag
  • Författare: Hirsh, Åsa
  • Artikeltitel: When Assessment Is a Constant Companion: Students' Experiences of Instruction in an Era of Intensified Assessment Focus
  • Tidskrift: 2020/6:2/89-102
  • År/Volym/nr/sidor: Nordic Journal of Studies in Educational Policy
  • Webbadress: https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1756192
  • Författare/red: Hult, Agneta & Olofsson, Anders
  • Titel: Utvärdering och bedömning i skolan
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Håkansson, J & Sundberg, D
  • Titel: Utmärkt skolutveckling, Forskning om skolförbättring och måluppfyllelse
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Karlsson, Ove
  • Titel: Utvärderandets konst - att granska FoU-miljöer inom välfärd
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Valda delar
  • Författare/red: Lindström, Lars, Lindberg Viveca, Pettersson, Astrid
  • Titel: Pedagogisk bedömning - om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Författare/red: Nordgren, Kenneth, Odenstad, Christina & Samuelsson, Johan (red)
  • Titel: Betyg i teori och praktik
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: 190 s.
  • Författare/red: Rönnerman, Karin, (red)
  • Titel: Aktionsforskning i praktiken, erfarenheter och reflektioner - förskola och skola på vetenskaplig grund
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna råd om betyg och betygssättning
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Fritze, Stockholm
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=4000
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kvalitetsarbete i praktiken
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3381
  • Kommentar: 26 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: 281 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Utbildning för hållbar utveckling
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Fritze, Stockholm
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationsserier/regeringsuppdrag/2012/utbildning- for-hallbar-utveckling
  • Författare/red: SOU 2004:104.
  • Titel: Att lära för hållbar utveckling.
  • Upplaga: 2004
  • Webbadress: https://www.regeringen.se/contentassets/09ac8f7b0f9d402395ff95af1f6eb7cf/att-lara-for-hallbar-utveckling-sou-2004104
  • Författare/red: Sund, P. & Sund, L.
  • Titel: Hållbar utveckling: ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan.
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Stockholm: Liber.
  • Författare/red: Universitets och högskolerådet
  • Titel: Den globala skolan.
  • Upplaga: 2017
  • Webbadress: https://www.utbyten.se/samarbete-och-utbyte/den-globala-skolan/
  • Författare/red: Universitets och högskolerådet
  • Titel: Lärande för hållbar utveckling i styrdokumenten.
  • Upplaga: 2017
  • Webbadress: https://www.utbyten.se/globalassets/2.-program/den-globala-skolan/dgs-LHU-i-styrdokumenten-2017_webb.pdf
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Skollag
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Kommentar: SFS nr: 2010:800
  • Författare/red: William, Dylan
  • Titel: Att följa lärande - formativ bedömning i praktiken
  • Upplaga: 2:a, 2019
  • Förlag: Studentlitteratur

Referenslitteratur

  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Fritze, Stockholm
  • Webbadress: Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3133

www.globalamalen.se Artiklar, avhandlingar och annan litteratur tillkommer för uppgiften med skolutveckling samt behandlas artiklar om PISA (Utbildning och Demokrati 2019 (3) och Utbildning och Demokrati 2013 (3).) Vidare tillkommer aktuell forskning om betyg och bedömning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15