Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna III, Grundlärare, åk 4-6, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna III, Grundlärare, åk 4-6, 15 hp
Education MA, Educational Science III for Primary School Teacher, Year 4-6, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE065A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2024-09-06
  • Giltig fr.o.m: 2025-01-20

Syfte

Kursen syftar till att ge den studerande kunskap om ledarskap, bedömning och betygsättning. Syftet är också att fördjupa studentens kunskap om betydelsen av relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt att använda relevant forskning. Vidare syftar kursen till att studenterna ska få en bred förståelse för den betydelse hållbar utveckling har i undervisning och för utbildning.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupad kunskap i bedömning och betygsättning
- visa kunskap om ledarskapets betydelser och insikt om behovet av att kontinuerligt utveckla sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, utvärdera och utveckla undervisning med syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling genom att beakta relevant forskning
- visa kunskap om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- visa kunskap om utbildning för hållbar utveckling
- visa förmåga att identifiera sitt behov av kunskap och utveckla sin kompetens om hållbar utveckling i undervisning.

Innehåll

Kursen innehåller fördjupade kunskaper om ledarskap, betyg och bedömning i den svenska grundskolan. Summativ och formativ bedömning, betydelsen av dokumentation som exempelvis skriftliga omdömen ingår också. Hållbar utveckling som innehåll behandlas med utgångspunkt i de globala målen samt kunskap om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Studenterna får också läsa om och diskutera hur de i arbetet kan förhålla sig till relevant forskning.

Behörighet

Godkända studier i UVK II, modul omfattande 5hp i VFU II, samt 60hp ämnesdidaktiska kurser.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier, workshops, fältstudier samt litteraturstudier enskilt och i grupp. Samarbete och gruppövningar är grundläggande i kursen för att studenten får träna sina förmågor.
Undervisning och examinationer genomförs vid campus samt via digitala verktyg som exempelvis Zoom och Moodle.

Examination

2000: Digital tentamen, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2100: Ledarskap - Muntlig redovisning, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2200: Utbildning för Hållbar utveckling, 3 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Deltagande i workshop och skriftlig inlämning

2204: Planera, genomföra och bedöma, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Bedömning för lärande - muntlig redovisning med inlämning av seminarieunderlag - Undervisningsplanering och bedömningspraktik – muntlig redovisning och skriftlig inlämning
Dokumentation av lärande - falluppgift, muntlig redovisning och skriftlig inlämning

2205: Individuellt paper, 7 hp
Betygsskala: Tregradig skala

Betyg på kursen baseras på att alla delmoment är godkända. För att få Väl Godkänt krävs Väl Godkänt på modul 2200 samt modul 2205.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Kursanalysen återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE033A.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Titel: Skolan och hemmet- exempel och forskning om lärares samarbete med elevernas vårdnadshavare
Upplaga: 2015
Förlag: Fritze, Stockholm
Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3378

Författare/red: Agnafors, M. & Levinsson, M.
Titel: Att tänka uppsats - Det vetenskapliga arbetets grundstruktur - Häftad, Svenska, 2019
Upplaga: 2019
Förlag: Gleerups

Författare/red: Almström Persson, Gunilla., Blomström, Vendela., Vogel, Anna & Wirdenäs, Karolina
Titel: Språk i samspel: retorik för pedagoger
Upplaga: 2016
Förlag: Aglaktuq

Författare/red: Alvunger, Daniel, Wahlström, Ninni
Titel: Den evidensbaserade skolan: Svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik
Upplaga: 2018
Förlag: Natur och kultur

Författare/red: Berg, Gunnar., Sundh, Frank & Wede, Christer (Red)
Titel: Lärare som ledare, i och utanför klassrummet
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Valda kapitel, 335 s.

Författare/red: Boo, S., Forslund Frykedal, K. & Thorsten, A.
Titel: Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet
Upplaga: 2017
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur

Författare/red: Bryman, A
Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga: 2018
Förlag: Liber
Kommentar: Kapitel 4

Författare/red: Carlgren, Ingrid., Forsberg, Eva & Lindberg, Viveca
Titel: Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion
Upplaga: 2009
Förlag: Stockholms universitets förlag

Författare/red: Hasslöf, Helen
Artikeltitel: The Educational Challenge in “Education for sustainable development”. Qualification, social change and the political
Tidskrift: Studies in Science and Technology Education No. 85
Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:792643/FULLTEXT01.pdf

Författare/red: Hirsh, Åsa
Artikeltitel: When Assessment Is a Constant Companion: Students' Experiences of Instruction in an Era of Intensified Assessment Focus
År/Volym/nr/sidor: 2020/6:2/89-102
Tidskrift: Nordic Journal of Studies in Educational Policy
Webbadress: https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1756192

Författare/red: Hult, Agneta & Olofsson, Anders
Titel: Utvärdering och bedömning i skolan
Upplaga: 2017
Förlag: Natur och Kultur

Författare/red: Kjellén, Bengt., Lundberg, Konrad & Myrman, Yngve
Titel: Network for Case Methods Learning. Att skriva case
Upplaga: 2008
Webbadress: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/18159?mode=full

Författare/red: Klapp, A
Titel: Bedömning, betyg och lärande
Upplaga: 2015
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Nordgren, Kenneth., Odenstad, Christina & Samuelsson, Johan (red)
Titel: Betyg i teori och praktik
Upplaga: 2017
Förlag: Gleerups
Kommentar: 190 s.

Författare/red: Nygren, Tomas et. al.
Artikeltitel: Global Citizenship Education for global citizenship? Students’ views on learning about, through, and for human rights, peace, and sustainable development in England, India, New Zealand, South Africa, and Sweden
År/Volym/nr/sidor: Vol. 19, No. 4 (2020) DOI 10.4119/jsse-3464 pp. 63-97
Tidskrift: Journal of Social Science Education
Webbadress: https://dro.dur.ac.uk/32425/1/32425.pdf

Författare/red: Olsson, Daniel
Artikeltitel: Student Sustainability Consciousness. Investigating Effects of Education for Sustainable Development in Sweden and Beyond
Tidskrift: Faculty of Health, Science and Technology, Karlstad University
Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1257928/FULLTEXT02.pdf

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Upplaga: 2022
Förlag: Skolverket
Webbadress: www.skolverket.se

Författare/red: Skolverket
Titel: Utbildning för hållbar utveckling
Upplaga: 2018
Förlag: Fritze, Stockholm
Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationsserier/regeringsuppdrag/2012/utbildning-for-hallbar-utveckling

Författare/red: Universitets och högskolerådet
Titel: Den globala skolan
Upplaga: 2017
Webbadress: https://cdn.sida.se/publications/files/sida30462sv-global-utveckling.pdf

Författare/red: Universitets och högskolerådet
Titel: Lärande för hållbar utveckling i styrdokumenten
Upplaga: 2017
Webbadress:https://www.uhr.se/globalassets/_uhr.se/publikationer/2020/dgs-larande-for-hallbar-utveckling-i-styrdokumenten-2019.pdf

Författare/red: Utbildningsdepartementet
Titel: Skollag
Upplaga: 2010
Förlag: Utbildningsdepartementet
Kommentar: SFS nr: 2010:800

Författare/red: William, Dylan
Titel: Att följa lärande - formativ bedömning i praktiken
Upplaga: 2:a, 2019
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Öhman, Johan
Artikeltitel: Den etiska tendensen i utbildning för hållbar utveckling. Meningsskapande i ett genomlevandeperspektiv
Tidskrift: Örebro Studies in Education 13
Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:136414/FULLTEXT01.pdf.
Kommentar: Education for sustainable development for 2030 Toolbox. https://en.unesco.org/themes/education-sustainable-development/toolbox

Referenslitteratur

Författare/red: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: 2021
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: ISBN: 9789144151045

Författare/red: Skolverket
Titel: Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Upplaga: 2013
Förlag: Fritze, Stockholm
Webbadress: Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3133

Författare/red: Strömqvist, Siv
Titel: Skrivboken Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Upplaga: 2019 8 uppl.
Förlag: Gleerups

www.globalamalen.se

Artiklar, avhandlingar och annan litteratur tillkommer. Vidare tillkommer aktuell forskning om betyg och bedömning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15