Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna IV, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna IV, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Education MA, Educational Science for Primary School Teacher, Pre-school Class and Year 1-3, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE064A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-28
  • Senast ändrad: 2023-11-20
  • Giltig fr.o.m: 2024-08-15

Syfte

Kursen syftar till att den studerande ska utveckla fördjupade kunskaper om den betydelse vetenskapsteori och forskningsmetodik har för yrkesutövning och kunskapsutveckling i yrkesverksamheten. Kursen syftar även till att den studerande utvecklar kunskap om utvärdering och utvecklingsarbete. Vidare är syftet att studenten utvecklar förmåga att sammanställa pedagogisk forskning relevant för lärarexamen åk F-3.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande:
- visa kunskaper om vetenskapsteori och fördjupade kunskaper om kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- kunna genomföra en kvalitativ analys med hjälp av ett teoretiskt analysverktyg
- visa fördjupade kunskaper om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
- ha fördjupad kunskap om aktuell, relevant forskning och utvecklingsarbete samt förmåga att skriva en forskningsöversikt med inriktning mot undervisning i åk F-3
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter

Innehåll

Kursen innehåller vetenskapsteori, metodologi och datainsamlingsmetoder. Vidare behandlas forskningsdesign, analys och källkritik. Systematiskt kvalitetsarbete, strategier och modeller för utvärdering och skolutveckling är också innehåll i kursen. Relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet fördjupas. I kursen presenteras forskning och utvecklingsarbete vid lärosätet som är relevant för lärarexamen med inriktning mot åk F-3.

Behörighet

Godkända studier om 7,5 hp från UVK III.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen. Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, workshops, fältstudier och litteraturstudier. Arbetet sker enskilt och i grupp. Samarbete och gruppövningar är grundläggande för att studenten utvecklar sin förmåga och sina färdigheter. Undervisning och examinationer genomförs vid campus samt via digitala verktyg som exempelvis Zoom och Moodle.

Examination

2101: Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet - Seminarium med skriftlig dokumentation, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2102: Analysuppgift, Muntlig och skriftlig presentation, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2103: Vetenskapsteori och forskningsmetodik, Tentamen, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2104: Forskningsöversikt, Muntlig och skriftlig presentation, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2205: Modeller för utvärdering och skolutveckling - gemensam muntlig redovisning, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Kursanalysen
återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande
studentgrupp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE032A.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Rektorn och styrkekedjan SOU 2015:22
  • Webbadress: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2015/03/sou-201522/
  • Författare/red: Berg, Gunnar
  • Titel: Skolledarskap och skolans frirum
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Författare/red: Bergmark, U & Viklund, S
  • Titel: Aktionsforskning i undervisningen : från idé till handling
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Eliasson, Annika
  • Titel: Kvantitativ metod från början
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Författare/red: Gibbs, G.R
  • Titel: Analyzing qualitative data. (2.ed.)
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Thousand Oaks, Calif: Sage Publications
  • Författare/red: Grönlund, Å, Kempe, A-L, och Wiklund, M
  • Titel: Praktisk vetenskapsteori för lärare
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Gleerups
  • Författare/red: Håkansson, J
  • Titel: Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Håkansson, J & Sundberg, D
  • Titel: Utmärkt skolutveckling : forskning om skolförbättring och måluppfyllelse
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Författare/red: Punsch, K.F & Oancea, A.E
  • Titel: Introduction to research methods in education
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Sage Publications Ltd
  • Författare/red: Sandberg, B & Faugert, S
  • Titel: Perspektiv på utvärdering
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare: Skolverket
  • Artikeltitel: Systematiskt kvalitetsarbete – så fungerar det
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/skolutveckling/leda-och-organisera-skolan/systematiskt-kvalitetsarbete/systematiskt-kvalitetsarbete-i-skola-och-forskola
  • Författare/red: Ståhle, Ylva; Waermö, Mimmi & Lindberg, Viveca (red)
  • Titel: Att utveckla forskningsbaserad undervisning: Analyser, utmaningar och exempel
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: Stockholm: Natur och kultur

Referenslitteratur

  • Författare/red: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna
  • Titel: Akademiskt läsande och skrivande
  • Upplaga: 2021 2, uppl
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bryman, A
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Liber

Avhandlingar, artiklar, uppsatser och annan litteratur tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15