Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna IV, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna IV, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Education MA, Educational Science for Primary School Teacher, Pre-school Class and Year 1-3, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE064A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-28
  • Senast ändrad: 2022-09-12
  • Giltig fr.o.m: 2023-08-15

Syfte

Kursen syftar till att den studerande ska utveckla fördjupade kunskaper om vetenskapsteori och forskningsmetodik och den betydelse det har för yrkesutövning och kunskapsutveckling i yrkesverksamheten. Kursen syftar även till att den studerande utvecklar kunskap om utvärdering och utvecklingsarbete. Vidare är syftet att studenten utvecklar förmåga att sammanställa relevant ämnesdidaktisk forskning om något av de ämnen eller innehåll som ingår i examen för åk F-3.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande:
- visa kunskaper om vetenskapsteori och fördjupade kunskaper om kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- kunna genomföra en kvalitativ analys med hjälp av ett teoretiskt analysverktyg
- visa fördjupade kunskaper om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
- ha fördjupad kunskap om aktuell, relevant forskning och utvecklingsarbete samt förmåga att skriva en forskningsöversikt med inriktning mot undervisning i åk F-3
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter

Innehåll

Kursen innehåller vetenskapsteori, kvalitativ innehållsanalys, kvantitativ statistisk beskrivning, dokumentationsanalys och källkritik. Vidare behandlas forskningsdesign, fallstudier och relevanta datainsamlingsmetoder som enkät, intervju, observation. Vidare behandlas strategier och modeller för utvärdering och skolutveckling. Kvalitativa studier som PISA och TIMSS uppmärksammas. Relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet fördjupas. I kursen presenteras forskning och utvecklingsarbete som är relevant för arbetet med inriktning mot åk F-3 och som pågår vid lärosätet.

Behörighet

Godkända studier om 120 hp från termin 1,2,3 och 4 samt godkänt på tidigare vfu kurser.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen genomförs i samarbete mellan ämnena pedagogik, matematik, svenska, samt ämnena i de naturorienterande ämnena. Huvudområde för kursen är pedagogik. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen genom föreläsningar, gruppövningar, seminarier och fältstudier. Undervisningen sker genom av föreläsningar och seminarier, workshops samt litteraturstudier enskilt och i grupp. Samarbete och gruppövningar är grundläggande för att studenten tränar sin förmåga och sina färdigheter. Undervisning och examinationer genomförs vid campus samt via digitala verktyg som exempelvis Zoom och Moodle.

Examination

2101: Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet - Seminarium med skriftlig dokumentation, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2102: Analysuppgift, Muntlig och skriftlig presentation, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2103: Vetenskapsteori och forskningsmetodik, Tentamen, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2104: Forskningsöversikt, Muntlig och skriftlig presentation, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2105: Modeller för utvärdering och utvecklingsarbete, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Skolutveckling - gemensam muntlig redovisning

Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen.
Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE032A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Rektorn och styrkekedjan SOU 2015:22
  • Webbadress: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2015/03/sou-201522/
  • Författare/red: Berg, Gunnar
  • Titel: Skolledarskap och skolans frirum
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Författare/red: Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marianne
  • Titel: Vetenskapsteori för lärarstudenter.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Författare/red: Eliasson, Annika
  • Titel: Kvantitativ metod från början
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Författare/red: Gibbs, G.R
  • Titel: Analyzing qualitative data. (2.ed.)
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Thousand Oaks, Calif: Sage Publications
  • Författare/red: Nilholm, C
  • Titel: Teorier i examensarbetet: en vägledning för lärarstudenter
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Punsch, K.F & Oancea, A.E
  • Titel: Introduction to research methods in education
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Sage Publications Ltd
  • Författare/red: Ståhle, Ylva; Waermö, Mimmi & Lindberg, Viveca (red)
  • Titel: Att utveckla forskningsbaserad undervisning: Analyser, utmaningar och exempel
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: Stockholm: Natur och kultur

Referenslitteratur

  • Författare/red: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna
  • Titel: Akademiskt läsande och skrivande
  • Upplaga: 2021 2, uppl
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bryman, A
  • Titel: Samhällsvetenskapliga medtoder
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Liber

Avhandlingar, artiklar, uppsatser och annan litteratur tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15