Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna III, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna III, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Education MA, Educational Science for Primary School Teacher, Pre-school Class and Year 1-3, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE063A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-28
  • Senast ändrad: 2022-09-12
  • Giltig fr.o.m: 2023-01-10

Syfte

Kursen syftar till att ge den studerande kunskap om ledarskap och förmåga att göra bedömningar. Syftet är också att fördjupa studentens kunskap om betydelsen av relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt att använda relevant forskning. Vidare syftar kursen till att studenterna ska få förståelse för den betydelse hållbar utveckling har i undervisning och för utbildning.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande:
- visa fördjupad kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling
- visa förmåga att identifiera sitt behov av kunskap och utveckla sin kompetens för hållbar utveckling i undervisning
- visa kunskap om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
-Visa kunskap om ledarskapets betydelser och insikt om behovet av att kontinuerligt utveckla sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet.

Innehåll

Kursen innehåller fördjupade kunskaper om bedömning inom den svenska grundskolan, framför allt individuella utvecklingsplaner och skriftliga omdömen, men även grunderna i betygsättning i närmaste överliggande skolstadium. Summativ och formativ bedömning ingår, likaså kunskaper om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för egen och verksamhetens kunskapsutveckling.

Behörighet

Godkända studier om 120 hp från termin 1,2, 3 och 4.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier, workshops, fältstudier samt litteraturstudier enskilt och i grupp. Samarbete och gruppövningar är grundläggande i kursen för att studenten får träna sina förmågor.
Undervisning och examinationer genomförs vid campus samt via digitala verktyg
som exempelvis Zoom och Moodle.

Examination

2201: Digital tentamen, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2203: Planera, genomföra och bedöma., 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Bedömning för lärande - Muntlig redovisning med inlämning av seminarieunderlag - Undervisningsplanering och bedömningspraktik – muntlig redovisning och skriftlig inlämning Dokumentation av lärande - falluppgift, muntlig redovisning och skriftlig inlämning

2204: Individuellt paper., 7 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Aktivt deltagande vid seminarium, försvar av texten, opposition på en kamrats text.

2206: Utbildning för Hållbar utveckling., 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Deltagande i workshop samt skrivuppgift

2207: Ledarskap., 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Muntlig redovisning

Betyg på kursen baseras på att alla delmoment är godkända. För att få väl godkänt krävs väl godkänt på modul 2205 samt modul 2204


Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassas examination för studenten.


Betygskriterier 3-gradig betygsskala:

För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen.
Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).

Begränsning av examination

Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursen ersätter PE031A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Skolan och hemmet- exempel och forskning om lärares samarbete med elevernas vårdnadshavare
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Fritze, Stockholm
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3378
  • Författare/red: Agnafors, M, Levinsson, M
  • Titel: Att tänka uppsats - Det vetenskapliga arbetets grundstruktur - Häftad, Svenska, 2019
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Gleerups
  • Författare/red: Alvunger, D. & Wahlström, N.
  • Titel: Den evidensbaserade skolan: Svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Natur och kultur
  • Författare/red: Boo, S., Forslund Frykedal, K. & Thorsten, A
  • Titel: Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
  • Författare/red: Bryman, A
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Kapitel 4
  • Författare/red: Carlgren, Ingrid, Forsberg, Eva, Lindberg, Viveca
  • Titel: Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Stockholms universitets förlag
  • Författare/red: Harrison, Christine, Howard, Sally
  • Titel: Bedömning för lärande i årskurs F-5: inne i "the primary black box"
  • Upplaga: 2013
  • Författare: Hasslöf, Helen
  • Artikeltitel: The Educational Challenge in “Education for sustainable development”. Qualification, social change and the political
  • År/Volym/nr/sidor: Studies in Science and Technology Education No. 85
  • Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:792643/FULLTEXT01.pdf
  • Författare: Hirsh, Åsa
  • Artikeltitel: When Assessment Is a Constant Companion: Students' Experiences of Instruction in an Era of Intensified Assessment Focus
  • Tidskrift: 2020/6:2/89-102
  • År/Volym/nr/sidor: Nordic Journal of Studies in Educational Policy
  • Webbadress: https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1756192
  • Författare/red: Hult, Agneta & Olofsson, Anders
  • Titel: Utvärdering och bedömning i skolan
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Håkansson, J
  • Titel: Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Håkansson, J. & Sundberg, D.
  • Titel: Utmärkt skolutveckling, Forskning om skolförbättring och måluppfyllelse
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Kjellén, Bengt, Konrad Lundberg & Yngve Myrman
  • Titel: Network for Case Methods Learning. Att skriva case.
  • Upplaga: 2008
  • Webbadress: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/18159?mode=full
  • Författare/red: Klapp, A
  • Titel: Bedömning, betyg och lärande
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare: Nygren, Tomas et. al.
  • Artikeltitel: Global Citizenship Education for global citizenship? Students’ views on learning about, through, and for human rights, peace, and sustainable development in England, India, New Zealand, South Africa, and Sweden.
  • Tidskrift: Vol. 19, No. 4 (2020) DOI 10.4119/jsse-3464 pp. 63-97
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Social Science Education
  • Webbadress: https://dro.dur.ac.uk/32425/1/32425.pdf
  • Författare: Olsson, Daniel
  • Artikeltitel: Student Sustainability Consciousness. Investigating Effects of Education for Sustainable Development in Sweden and Beyond
  • År/Volym/nr/sidor: Faculty of Health, Science and Technology, Karlstad University
  • Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1257928/FULLTEXT02.pdf
  • Författare/red: Rönnerman, Karin, (red)
  • Titel: Aktionsforskning i praktiken, erfarenheter och reflektioner - förskola och skola på vetenskaplig grund
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Sandberg, B, Faugert, S.
  • Titel: Perspektiv på utvärdering
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna råd om betyg och betygssättning.
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Fritze, Stockholm
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=4000
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: 281 s. Uppdaterad 2019.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Utbildning för hållbar utveckling
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Fritze, Stockholm
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationsserier/regeringsuppdrag/2012/utbildning-for-hallbar-utveckling
  • Författare/red: Universitets och högskolerådet
  • Titel: Den globala skolan.
  • Upplaga: 2017
  • Webbadress: https://www.utbyten.se/samarbete-och-utbyte/den-globala-skolan/
  • Författare/red: Universitets och högskolerådet
  • Titel: Lärande för hållbar utveckling i styrdokumenten.
  • Upplaga: 2017
  • Webbadress: https://www.utbyten.se/globalassets/2.-program/den-globala-skolan/dgs-LHU-i-styrdokumenten-2017_webb.pdf
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Skollag
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Kommentar: SFS nr: 2010:800
  • Författare/red: William, Dylan
  • Titel: Att följa lärande - formativ bedömning i praktiken
  • Upplaga: 2:a, 2019
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare: Öhman, Johan
  • Artikeltitel: Den etiska tendensen i utbildning för hållbar utveckling. Meningsskapande i ett genomlevandeperspektiv.
  • År/Volym/nr/sidor: Örebro Studies in Education 13
  • Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:136414/FULLTEXT01.pdf.
  • Kommentar: Education for sustainable development for 2030 Toolbox. https://en.unesco.org/themes/education-sustainable-development/toolbox

Referenslitteratur

  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Fritze, Stockholm
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3133
  • Författare/red: Strömqvist, Siv
  • Titel: Skrivboken Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
  • Upplaga: 2019 8 uppl.
  • Förlag: Gleerups

www.globalamalen.se Artiklar, avhandlingar och annan litteratur tillkommer för uppgiften med skolutveckling samt behandlas två nummer från Utbildning och Demokrati om PISA. Vidare tillkommer aktuell forskning om betyg och bedömning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15