Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna III, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna III, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Education MA, Educational Science for Primary School Teacher, Pre-school Class and Year 1-3, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE063A
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2020-03-28
- Senast ändrad: 2020-11-10
- Giltig fr.o.m: 2021-01-17
Syfte
Kursen syftar till att fördjupa den studerandes kunskap och förmåga att göra bedömningar och sätta betyg, liksom förmågan att göra utvärderingar och utvecklingsarbeten.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande:
- visa fördjupad kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter
- visa förmåga till att utveckla yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet mot en hållbar utveckling
Innehåll
Modeller för utvärdering och utvecklingsarbete samt djupa kunskaper i former för bedömningar inom den svenska grundskolan, framför allt individuella utvecklingsplaner och skriftliga omdömen, men även grunderna i betygsättning i närmaste överliggande skolstadium. Summativ och formativ utvärdering ingår, likaså kunskaper om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för egen och verksamhetens kunskapsutveckling.
Behörighet
Godkända studier om 120 hp från termin 1,2, 3 och 4 samt godkänt på tidigare vfukurser.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
2101: Digital tentamen, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2107: Modeller för utvärdering och utvecklingsarbete för ett hållbart lärande, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Skolutveckling - enskild skriftlig inlämning och gemensam muntlig posterredovisning, Hållbar utveckling – deltagande i workshop och muntlig redovisning
2108: Planera, genomföra och bedöma, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Bedömning för lärande - Muntlig redovisning med inlämning av seminarieunderlag - Undervisningsplanering och bedömningspraktik – Dokumentation av lärande - falluppgift, muntlig redovisning och skriftlig inlämning
2109: Individuellt paper, 10 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Aktivt deltagande vid seminarium, försvar av texten, opposition på en kamrats text.
Betyg på kursen baseras på att alla delmoment är godkända.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassas examination för studenten.
Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Kursen ersätter PE031A.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Skolan och hemmet- exempel och forskning om lärares samarbete med elevernas vårdnadshavare
- Upplaga: 2015
- Förlag: Fritze, Stockholm
- Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3378
- Författare/red: Almers, E.
- Titel: Handlingskompetens för hållbar utveckling: tre berättelser om vägen dit.
- Upplaga: 2009
- Förlag: Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation.
- Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:211689/FULLTEXT02.pdf
- Författare/red: Alvunger, D. & Wahlström, N.
- Titel: Den evidensbaserade skolan: Svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik
- Upplaga: 2018
- Förlag: Natur och kultur
- Författare/red: Boo, S., Forslund Frykedal, K. & Thorsten, A
- Titel: Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet
- Upplaga: 2017
- Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
- Författare/red: Bryman, A
- Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
- Upplaga: 2018
- Förlag: Liber
- Kommentar: Valda delar
- Författare/red: Carlgren, Ingrid, Forsberg, Eva, Lindberg, Viveca
- Titel: Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion
- Upplaga: 2009
- Förlag: Stockholms universitets förlag
- Författare/red: Harrison, Christine, Howard, Sally
- Titel: Bedömning för lärande i årskurs F-5: inne i "the primary black box"
- Upplaga: 2013
- Författare: Hirsh, Åsa
- Artikeltitel: When Assessment Is a Constant Companion: Students' Experiences of Instruction in an Era of Intensified Assessment Focus
- Tidskrift: 2020/6:2/89-102
- År/Volym/nr/sidor: Nordic Journal of Studies in Educational Policy
- Webbadress: https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1756192
- Författare/red: Hult, Agneta & Olofsson, Anders
- Titel: Utvärdering och bedömning i skolan
- Upplaga: 2017
- Förlag: Natur och Kultur
- Författare/red: Håkansson, J. & Sundberg, D.
- Titel: Utmärkt skolutveckling, Forskning om skolförbättring och måluppfyllelse
- Upplaga: 2016
- Förlag: Natur och Kultur
- Författare/red: Karlsson, Ove
- Titel: Utvärderandets konst - att granska FoU-miljöer inom välfärd
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Valda delar
- Författare/red: Lindström, Lars, Lindberg Viveca, Pettersson, Astrid
- Titel: Pedagogisk bedömning - om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Upplaga: 2013
- Förlag: Liber, Stockholm
- Författare/red: Rönnerman, Karin, (red)
- Titel: Aktionsforskning i praktiken, erfarenheter och reflektioner - förskola och skola på vetenskaplig grund
- Upplaga: 2012
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna råd om betyg och betygssättning.
- Upplaga: 2018
- Förlag: Fritze, Stockholm
- Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=4000
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kvalitetsarbete i praktiken
- Upplaga: 2015
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: www.skolverket .se
- Kommentar: 26 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 281 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Utbildning för hållbar utveckling
- Upplaga: 2018
- Förlag: Fritze, Stockholm
- Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationsserier/regeringsuppdrag/2012/utbildning-for-hallbar-utveckling
- Författare/red: SOU 2004:104.
- Titel: Att lära för hållbar utveckling.
- Upplaga: 2004
- Webbadress: https://www.regeringen.se/contentassets/09ac8f7b0f9d402395ff95af1f6eb7cf/att-lara-for-hallbar-utveckling-sou-2004104
- Författare/red: Sund, P. & Sund, L.
- Titel: Hållbar utveckling: ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan.
- Upplaga: 2017
- Förlag: Stockholm: Liber.
- Författare/red: Universitets och högskolerådet
- Titel: Den globala skolan.
- Upplaga: 2017
- Webbadress: https://www.utbyten.se/samarbete-och-utbyte/den-globala-skolan/
- Författare/red: Universitets och högskolerådet
- Titel: Lärande för hållbar utveckling i styrdokumenten.
- Upplaga: 2017
- Webbadress: https://www.utbyten.se/globalassets/2.-program/den-globala-skolan/dgs-LHU-i-styrdokumenten-2017_webb.pdf
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Skollag
- Upplaga: 2010
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Kommentar: SFS nr: 2010:800
- Författare/red: William, Dylan
- Titel: Att följa lärande - formativ bedömning i praktiken
- Upplaga: 2:a, 2019
- Förlag: Studentlitteratur
Referenslitteratur
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
- Upplaga: 2013
- Förlag: Fritze, Stockholm
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3133
www.globalamalen.se Artiklar, avhandlingar och annan litteratur tillkommer för uppgiften med skolutveckling samt behandlas två nummer från Utbildning och Demokrati om PISA. Vidare tillkommer aktuell forskning om betyg och bedömning.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket