Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna III, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna III, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Education MA, Educational Science for Primary School Teacher, Pre-school Class and Year 1-3, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE063A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2024-09-06
  • Giltig fr.o.m: 2025-01-20

Syfte

Kursen syftar till att ge den studerande kunskap om ledarskap och förmåga att göra bedömningar. Syftet är också att fördjupa studentens kunskap om betydelsen av relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt att använda relevant forskning. Vidare syftar kursen till att studenterna ska få förståelse för den betydelse hållbar utveckling har i undervisning och för utbildning.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande:
- visa fördjupad kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling
- visa förmåga att identifiera sitt behov av kunskap och utveckla sin kompetens för hållbar utveckling i undervisning
- visa kunskap om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
-Visa kunskap om ledarskapets betydelser och insikt om behovet av att kontinuerligt utveckla sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet.

Innehåll

Kursen innehåller fördjupade kunskaper om bedömning inom den svenska grundskolan, framför allt individuella utvecklingsplaner och skriftliga omdömen, men även grunderna i betygsättning i närmaste överliggande skolstadium. Summativ och formativ bedömning ingår, likaså kunskaper om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för egen och verksamhetens kunskapsutveckling.

Behörighet

Godkända studier i UVK II, modul omfattande 5hp i VFU II, samt 60hp ämnesdidaktiska kurser.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier, workshops, fältstudier samt litteraturstudier enskilt och i grupp. Samarbete och gruppövningar är grundläggande i kursen för att studenten får träna sina förmågor. Undervisning och examinationer genomförs vid campus samt via digitala verktyg som exempelvis Zoom och Moodle.

Examination

2201: Digital tentamen, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2203: Planera, genomföra och bedöma., 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Bedömning för lärande - Muntlig redovisning med inlämning av seminarieunderlag - Undervisningsplanering och bedömningspraktik – muntlig redovisning och skriftlig inlämning
Dokumentation av lärande - falluppgift, muntlig redovisning och skriftlig inlämning

2204: Individuellt paper., 7 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2206: Utbildning för Hållbar utveckling., 3 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Deltagande i workshop samt skrivuppgift

2207: Ledarskap., 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Muntlig redovisning

Betyg på kursen baseras på att alla delmoment är godkända. För att få väl godkänt krävs väl godkänt på modul 2206 samt modul 2204.



Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.



Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Kursanalysen
återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande
studentgrupp.

Kursen ersätter PE031A. Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE031A.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Titel: Skolan och hemmet- exempel och forskning om lärares samarbete med elevernas vårdnadshavare
Upplaga: 2015
Förlag: Fritze, Stockholm
Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3378

Författare/red: Agnafors, M, Levinsson, M
Titel: Att tänka uppsats - Det vetenskapliga arbetets grundstruktur - Häftad, Svenska, 2019
Upplaga: 2019
Förlag: Gleerups

Författare/red: Almström Persson, Gunilla, Blomström, Vendela, Vogel, Anna & Wirdenäs, Karolina
Titel: Språk i samspel: retorik för pedagoger
Upplaga: 2016
Förlag: Aglaktuq

Författare/red: Alvunger, D. & Wahlström, N.
Titel: Den evidensbaserade skolan: Svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik
Upplaga: 2018
Förlag: Natur och kultur

Författare/red: Berg, Gunnar, Sundh, Frank. & Wede, Christer (Red)
Titel: Lärare som ledare, i och utanför klassrummet
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Valda kapitel, 335 s.

Författare/red: Boo, S., Forslund Frykedal, K. & Thorsten, A
Titel: Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet
Upplaga: 2017
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur

Författare/red: Bryman, A
Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga: 2018
Förlag: Liber
Kommentar: Kapitel 4

Författare/red: Carlgren, Ingrid; Forsberg, Eva; Lindberg, Viveca
Titel: Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion
Upplaga: 2009
Förlag: Stockholms universitets förlag

Författare/red: Harrison, Christine & Howard, Sally
Titel: Bedömning för lärande i årskurs F-5: inne i "the primary black box"
Upplaga: 2013

Författare/red: Hasslöf, Helen
Artikeltitel: The Educational Challenge in “Education for sustainable development”. Qualification, social change and the political
Tidskrift: Studies in Science and Technology Education No. 85
Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:792643/FULLTEXT01.pdf

Författare/red: Hirsh, Åsa
Artikeltitel: When Assessment Is a Constant Companion: Students' Experiences of Instruction in an Era of Intensified Assessment Focus
År/Volym/nr/sidor: 2020/6:2/89-102
Tidskrift: Nordic Journal of Studies in Educational Policy
Webbadress: https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1756192

Författare/red: Hult, Agneta & Olofsson, Anders
Titel: Utvärdering och bedömning i skolan
Upplaga: 2017
Förlag: Natur och Kultur

Författare/red: Kjellén, Bengt, Konrad Lundberg & Yngve Myrman
Titel: Network for Case Methods Learning. Att skriva case.
Upplaga: 2008
Webbadress: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/18159?mode=full

Författare/red: Klapp, A
Titel: Bedömning, betyg och lärande
Upplaga: 2015
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Nygren, Tomas et. al.
Artikeltitel: Global Citizenship Education for global citizenship? Students’ views on learning about, through, and for human rights, peace, and sustainable development in England, India, New Zealand, South Africa, and Sweden.
År/Volym/nr/sidor: Vol. 19, No. 4 (2020) DOI 10.4119/jsse-3464 pp. 63-97
Tidskrift: Journal of Social Science Education
Webbadress: https://dro.dur.ac.uk/32425/1/32425.pdf

Författare/red: Olsson, Daniel
Artikeltitel: Student Sustainability Consciousness. Investigating Effects of Education for Sustainable Development in Sweden and Beyond
Tidskrift: Faculty of Health, Science and Technology, Karlstad University
Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1257928/FULLTEXT02.pdf

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22
Upplaga: 2022
Förlag: Skolverket
Webbadress: www.skolverket.se
Kommentar: ISBN/Best.nr: 978-913832778-4

Författare/red: Skolverket
Titel: Utbildning för hållbar utveckling
Upplaga: 2018
Förlag: Fritze, Stockholm
Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationsserier/regeringsuppdrag/2012/utbildning-for-hallbar-utveckling

Författare/red: Universitets och högskolerådet
Titel: Den globala skolan.
Upplaga: 2017
Webbadress:

https://cdn.sida.se/publications/files/sida30462sv-global-utveckling.pdf

Författare/red: Universitets och högskolerådet
Titel: Lärande för hållbar utveckling i styrdokumenten.
Upplaga: 2017
Webbadress:https://www.uhr.se/globalassets/_uhr.se/publikationer/2020/dgs-larande-for-hallbar-utveckling-i-styrdokumenten-2019.pdf

Författare/red: Utbildningsdepartementet
Titel: Skollag
Upplaga: 2010
Förlag: Utbildningsdepartementet
Kommentar: SFS nr: 2010:800

Författare/red: William, Dylan
Titel: Att följa lärande - formativ bedömning i praktiken
Upplaga: 2:a, 2019
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Öhman, Johan
Artikeltitel: Den etiska tendensen i utbildning för hållbar utveckling. Meningsskapande i ett genomlevandeperspektiv.
Tidskrift: Örebro Studies in Education 13
Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:136414/FULLTEXT01.pdf.
Kommentar: Education for sustainable development for 2030 Toolbox. https://en.unesco.org/themes/education-sustainable-development/toolbox

Referenslitteratur

Författare/red: Skolverket
Titel: Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Upplaga: 2013
Förlag: Fritze, Stockholm
Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3133

Författare/red: Strömqvist, Siv
Titel: Skrivboken Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Upplaga: 2019 8 uppl.
Förlag: Gleerups

Författare/red: Vendela Blomström & Jeanna Wennerberg
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: 2021
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: ISBN: 9789144151045

www.globalamalen.se

Artiklar, avhandlingar och annan litteratur tillkommer. Vidare tillkommer aktuell forskning om betyg och bedömning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15