Pedagogik GR (B), Internationell och jämförande pedagogik, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Internationell och jämförande pedagogik, 7,5 hp
Education A, International and comparative education

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE061G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2008-10-27
  • Senast ändrad: 2011-01-04
  • Giltig fr.o.m: 2011-01-10

Syfte

Kursens syfte är att ge kunskap om internationell och jämförande pedagogik som hjälper studenten att jämföra olika utbildningssystem och att undersöka dessa system i relation till andra länders utbildning och internationell standard.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:
- ha kunskaper varför olika länders utbildningssystem jämförs,
- ha kunskaper om hur olika utbildningssystem kan jämföras och hur de jämförs,
- veta var man kan söka information om olika utbildningssystem och jämförelser av dessa,
- kunna samla information från olika källor för att undersöka och jämföra olika utbildningssystem

Innehåll

- Teorier, metoder och praktik relaterad till internationell och jämförande pedagogik
- Internationella organisationer som arbetar med utbildningsfrågor: UNESCO, EU,
OECD, Världsbanken, IEA, etc.
- Internationella processer / program som genomför jämförelser av olika
utbildningssystem och tillång till internationell utbildningsstatistik, t.ex Education
for All , Lissabon processen, PISA och “Education at a Glance”
- Jämförelse av olika utbildningssystem

Behörighet

Godkända studier inom lärarutbildning omfattande 60hp eller motsvarande.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursens ges som en reguljär kurs med ett antal föreläsningar och seminarier. En del av kursen genomförs som individuellt eller pararbete med uppgifter innehållande jämförelser av utbildningssystem i olika länder.

Examination

Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar, seminarier och inlämningsuppgifter.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare
minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet.
Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Baker, David & LeTendre, Gerald
  • Titel: National Differences, Global Similarities: World Culture and the Future of Schooling.
  • Ort: Stanford
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Stanford University Press
  • Författare/red: European Commission
  • Titel: Progress towards the Lisbon Objectives in Education and Training. Indicators and benchmarks 2007
  • Ort: Brussels
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: European Commission
  • Författare/red: Kubow, Patricia K. & Fossum, Paul, R
  • Titel: Comparative Education: Exploring Issues in International Context (2nd Edition)
  • Ort: Columbus
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Prentice-Hall
  • Författare/red: OECD
  • Titel: Education at a Glance 2007
  • Ort: Paris
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: OECD Indicators
  • Författare/red: UNESCO
  • Titel: Education For All. Global Monitoring Report. Summary.
  • Ort: Paris
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: UNESCO Press

+ additional articles and material prepared for the course

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15