Pedagogik GR (B), Internationell och jämförande pedagogik, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Internationell och jämförande pedagogik, 7,5 hp
Education Ba (B), International and Comparative Education, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE061G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2024-03-04
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursens syfte är att ge kunskap om internationell och jämförande pedagogik i olika utbildningssystem i relation till andra länders utbildning och internationell standard.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:

- tillägnat sig kunskaper om och förståelse för det svenska utbildningssystemet

- ha kunskaper om hur olika utbildningssystem kan jämföras

- veta var man kan söka information om olika utbildningssystem

Innehåll

Det svenska utbildningssystemet och de skolformer som det består av,
- Jämförelse av olika utbildningssystem,
- Teorier, metoder och praktik relaterad till internationell och jämförande pedagogik,
- Internationella processer/program som genomför jämförelser av olika utbildningssystem och ger tillgång till internationell utbildningsstatistik,
- Internationella organisationer som arbetar med utbildningsfrågor.

Behörighet

Godkända studier inom lärarutbildning omfattande 60hp eller motsvarande.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursens ges som en reguljär kurs med ett antal föreläsningar och seminarier. En del av kursen genomförs som individuellt eller pararbete med uppgifter innehållande jämförelser av utbildningssystem i olika länder.

Examination

2101: Det egna skolsysemet, 2,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

2102: Jämförelse av internationella skolsystem., 5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar, seminarier och inlämningsuppgifter.


Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.



Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senast version av kursplan.

Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Baker, David & Le Tendre, Gerald
  • Titel: National Differences, Global Similarieties: World Culture and the Future of Schooling
  • Upplaga: Latest edition
  • Förlag: Standford University Press
  • Författare/red: Carr, Wilfred and Hartnett, Anthony (1 publ)
  • Titel: Education and the struggle for democracy the politics of education ideas.
  • Upplaga: Latest edition
  • Förlag: Buckingham: Open University press
  • Författare/red: European Commission
  • Titel: Progress towards the Lisbon Objectives in Education and Training. Indicators and benchmarks 2007
  • Upplaga: Latest edition
  • Författare/red: Kubow, Patricia K & Fossum, Paul R
  • Titel: Comparative Education: Exploring Issues in International Context (2nd Edition)
  • Upplaga: Latest edition
  • Förlag: Prentice Hall
  • Författare/red: OECD
  • Titel: Education at a Glance 2007
  • Upplaga: Latest edition
  • Förlag: OECD Indicators
  • Författare/red: UNESCO
  • Titel: Education for All. Global Monitoring Report Summery
  • Upplaga: Latest edition
  • Förlag: UNESCO press

+ additional articles and material prepared for the course

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15