Pedagogik AV, Självständigt arbete, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik AV, Självständigt arbete, 15 hp
Education MA, Independent Work, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE061A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1E - Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2025-03-04
  • Giltig fr.o.m: 2026-01-19

Syfte

Kursen syftar till att studenten skall visa fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grundnivå,


- ytterligare utveckla sin förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper inom huvudområdet pedagogik,
- utveckla sin förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla sina förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete inom huvudområdet pedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för sin kunskap i och förståelse för huvudområdet pedagogik, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt visa insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet pedagogik,
  • uppvisa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
  • självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt kunna planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade forskningsuppgifter inom givna tidsramar,
  • muntligt och skriftligt i nationella såväl som internationella sammanhang klart kunna redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper,
  • visa sådan färdighet inom huvudområdet pedagogik som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet,
  • uppvisa förmåga att inom huvudområdet pedagogik göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • redovisa sin insikt i vetenskapens och särskilt pedagogikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, samt
  • identifiera och redogöra för sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling,
  • ha fullgjort ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet pedagogik.

Innehåll

I kursen behandlas hur ett vetenskapligt arbete genomförs och rapporteras. Detta görs genom skrivande av ett självständigt arbete.

Behörighet

Avlagd examen om minst 180 hp, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) 15 hp, i huvudområdet pedagogik eller motsvarande huvudområde eller avlagd lärarexamen om minst 180 hp med ett självständigt arbete (examensarbete) 15 hp, samt forskningsmetodik omfattande minst 15 hp på avancerad nivå. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande det som krävs för grundläggande behörighettill svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs digitalt i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier i kursen förekommer obligatoriska moment och examinationer där närvaro krävs. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

2001: Självständigt arbete. - Examensarbete, 15 hp
Betygsskala: Tregradig skala

Ett skriftligt självständigt arbete, som redovisas genom ett seminarieförfarande med opponent. Studentens förmåga att såväl skriva ett självständigt arbete, försvara sitt självständiga arbete som opponera på annans students självständiga arbete vägs in i betygsättningen i förhållande till lärandemålen. Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.


Om det självständiga arbetet skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå med avseende på innehåll och skrivande.


Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.



Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier


Begränsning av examination

Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen kan inte ingå i samma examen som kurskoden PE024A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Litteratur i samband med det självständiga arbetet väljs i samråd med handledaren.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15