Pedagogik AV, Att leda i kris, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik AV, Att leda i kris, 7,5 hp
Education MA, To Lead in Crisis, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE050U
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2023-03-11
- Senast ändrad: 2023-06-22
- Giltig fr.o.m: 2023-08-16
Syfte
Syftet med kursen är att deltagarna utvecklar kunskaper och förmågor för att kunna leda före, under och efter en kris. Det innebär att stärka rektorers kompetens avseende att planera, hantera och leda individ, grupp och organisation i kris samt att utvärdera densamma. Kursen omfattar även att kunna beskriva olika typer av kriser. Kursen syftar även till att fördjupa förmågan att analysera problem och utmaningar i relation till krishantering.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska deltagaren:
- Ha kunskap om rektors uppdrag och ansvar i kris
- Kunna definiera kris och beskriva olika typer av kriser
- Kunna beskriva och förstå krisens olika faser
- Kunna identifiera och analysera ledarskapsrelaterade problem och utmaningar för rektor i förhållande till kris
- Identifiera och analysera hur rektor kan förbereda sig för en kris i förskola eller skola
- Visa ökad förmåga att hantera och leda en pågående kris i förskola eller skola
- Analysera och dra lärdom av en kris samt hantera och leda dess konsekvenser
- Ha fördjupad kunskap om coping strategier och hantering av stress i samband med kris
Innehåll
Kursen omfattar tre olika huvudteman:
- Tema 1 fokuserar på olika typer av kriser och krisens faser
- Tema 2 fokuserar på att planera inför och leda olika krissituationer
- Tema 3 handlar om att utvärdera en krissituation och dra lärdomar av dessa
Kursen innehåller både teoretiska perspektiv på att leda i kris, praktiska övningar såsom att arbeta med olika case och spelscenarier i simulationslabb.
Behörighet
Utbildning för rektorer som tidigare genomgått Rektorsprogrammet eller annan statlig befattningsutbildning för rektorer.
Urvalsregler
Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar samt självstudier. Undervisningen genomförs vidare i olika kommunikationskanaler.
Examination
1100: Del 1, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2302: Del 2, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Deltagarna examineras genom individuella inlämningsuppgifter, seminarier och deltagande i praktisk övning.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
Anmälan till utbildningen görs av skolhuvudman.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Alma Harris
Titel: The Relationship Between School Leaders and Education Stakeholders
Upplaga: 2021
Förlag: Working paper Regional Center for Educational Planning. Paper from RCEP’s 2021 Seminar: Strengthening the Quality of Remote Learning Through Developing Strong Support Systems.
Kommentar: 23 sidor
Författare/red: Björn Ahlström, Ulf Leo, Lars Norqvist and Pär Poromaa Isling
Titel: School Leadership as (Un)usual. Insights From Principals in Sweden During a Pandemic
Upplaga: 2020
Förlag: International Studies in Educational Administration (Commonwealth Council for Educational Administration & Management (CCEAM))
Kommentar: 8 sidor
Författare/red: Camilla Martine Lien, Samaira Khan & Jarle Eid
Titel: School Principals’ Experiences and Learning from the Covid-19 Pandemic in Norway
Upplaga: 2022
Förlag: Scandinavian Journal of Educational Research
Kommentar: 16 sidor
Författare/red: Heide, Mats och Simonsson, Charlotte
Titel: Krisen inifrån
Upplaga: 2016
Förlag: Studentlitteratur AB
Kommentar: 192 s.
Författare/red: Hugelius, Karin och Tapani, Jan
Titel: Krishantering i praktiken
Upplaga: 2017
Förlag: Studentlitteratur AB
Kommentar: 234 s.
Författare/red: Kallenberg, K.
Titel: Moralisk stress och ledarskap
Upplaga: 2016
Förlag: Studentlitteratur AB
Kommentar: 160 sidor
Författare/red: Magnus Persson, Aida Alvinius, Frida Linehagen
Titel: Skolans värld möter samhällskriser
Upplaga: 2022
Förlag: Studentlitteratur AB
Kommentar: 147 sidor
Författare/red: Sverige. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Titel: Utvärdering av Trollhättans Stads hantering av attacken på Kronan 2015
Upplaga: 2015
Förlag: Karlstad: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)
Kommentar: 70 sidor
Övrig litteratur samt vetenskapliga artiklar tillkommer utifrån valt utvecklingsområde.