Pedagogik GR (B), Utbildning för alla – det svenska systemet, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Utbildning för alla – det svenska systemet, 7,5 hp
Education B, Education for All - The Swedish System, 7,5 hp
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE045G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2011-01-04
- Senast ändrad: 2011-11-21
- Giltig fr.o.m: 2011-08-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenterna:
- ha tillägnat sig kunskaper och förståelse för det svenska utbildningssystemet samt för utvecklingen av barnomsorg och skola i Sverige
- uppvisa förmåga till kritisk reflektion och analys av policy och praktik i fråga om såväl politiska, samhälleliga, kulturella som pedagogiska sammanhang
- ha tillägnat sig kunskaper och förståelse för vikten av likvärdighet och grundläggande.värden inom all utbildning
- visa förmåga att söka. Inhämta och tolka relevant information om utveckling av utbildning i historiska och internationella perspektiv.
Innehåll
- Det svenska utbildningssystemet med särskilt fokus på barnomsorg och grundskola.
- Läroplaner och andra styrdokument för barnomsorg och skola.
- Familjepolitiken och dess inflytande på barnomsorg och skola
- Läraryrkets utveckling och framväxt
- ”Utbildning för alla” – policy och implementering.
- Värdegrundsfrågor inom utbildningssystemet.
Behörighet
Godkända studier inom lärarutbildning omfattande 60hp eller motsvarande.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
- Undervisningen kan organiseras i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning.
- Undervisningen kan även helt eller delvis utformas med stöd av informationsteknologi.
- Delar av undervisningen kan vara obligatorisk
Examination
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett tentamenstillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: General Guidelines and comments for quality in leisure-time centres
- Ort: Stockholm
- Förlag: Skolverket
- Kommentar: 35 pp.
- Titel: Pre-school in Transition. A National Evaluation of the Swedish Pre-school
- Ort: Stockholm
- Upplaga: Report 282/2006
- Förlag: Skolverket
- Kommentar: 40 pp.
- Författare/red: Berhanu, Girma
- Titel: Even in Sweden? Excluding the included: Some reflections on the consequenses of new policies on educational processes and outcomes, and equity in education
- Upplaga: 2010
- Förlag: International journal of Special Educatin, Vol 25, No 3.
- Webbadress: http://www.internationaljournalofspecialeducation.com/articles.cfm?y=2010&v=25&n=3
- Kommentar: 10 pp.
- Författare/red: Dewey, John
- Titel: My pedagogic Creed
- Upplaga: The school Journal, Vol LIV, No3
- Förlag: 1897
- Webbadress: http://dewey.pragmatism.org/creed.htm
- Kommentar: 8 pp.
- Författare/red: Englund, Tomas
- Titel: Rethinking democracy and education: towards an education of deliberative citizens
- Upplaga: 2000
- Förlag: J Curriculum Studies, 2000, vol 32, No 2, 305-313
- Webbadress: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/002202700182772
- Kommentar: 9 pp.
- Författare/red: Holmlund, Kerstin
- Titel: Child-cribs for the poor and kindergartens for the rich: two directions for early childhood institutions in Sweden, 1854-1930
- Upplaga: 1999
- Förlag: History of Education 28 (2)
- Kommentar: 12 pp.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Curriculumn for the Pre-school Lpfö98
- Upplaga: reviderad 2010
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 19 pp.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: What influences Educational achievement in Swedish schools
- Upplaga: 2009
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 57 pp.
- Författare/red: The Royal Swedish Academy of Scienes, Health Committee HealthSchool, Learning and Mental
- Webbadress: www.kva.se
- Kommentar: 12 pp
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Curriculum for the compulsory school system, the preschool class and the leisure-time centre Lpo-94
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 18 pp.