Pedagogik GR (B), Utbildning för alla – det svenska systemet, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Utbildning för alla – det svenska systemet, 7,5 hp
Education B, Education for All - The Swedish System, 7,5 hp

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE045G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2011-01-04
  • Senast ändrad: 2011-01-04
  • Giltig fr.o.m: 2011-01-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenterna:
- ha tillägnat sig kunskaper och förståelse för det svenska utbildningssystemet samt för utvecklingen av barnomsorg och skola i Sverige
- uppvisa förmåga till kritisk reflektion och analys av policy och praktik i fråga om såväl politiska, samhälleliga, kulturella som pedagogiska sammanhang
- ha tillägnat sig kunskaper och förståelse för vikten av likvärdighet och grundläggande.värden inom all utbildning
- visa förmåga att söka. Inhämta och tolka relevant information om utveckling av utbildning i historiska och internationella perspektiv.

Innehåll

- Det svenska utbildningssystemet med särskilt fokus på barnomsorg och grundskola.
- Läroplaner och andra styrdokument för barnomsorg och skola.
- Familjepolitiken och dess inflytande på barnomsorg och skola
- Läraryrkets utveckling och framväxt
- ”Utbildning för alla” – policy och implementering.
- Värdegrundsfrågor inom utbildningssystemet.

Behörighet

Godkända studier inom lärarutbildning omfattande 60hp eller motsvarande.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

- Undervisningen kan organiseras i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning.
- Undervisningen kan även helt eller delvis utformas med stöd av informationsteknologi.
- Delar av undervisningen kan vara obligatorisk

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Uppsatsarbetet redovisas vid ett seminarium
genom oppositionsförfarande.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett tentamenstillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Curriculum for the compulsory school system, the preschool class and the leisure-time centre Lpo-94
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: 18 pp.
  • Titel: Curriculum for the non- compulsory school system Lpf-94
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: 19 pp.
  • Titel: Gender differences in goal fufillment and education choices
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: 49 pp.
  • Titel: General Guidelines and comments for quality in leisure-time centres
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Skolverket
  • Kommentar: 35 pp.
  • Titel: National summary sheets och education systems in Europe and ongoing reforms: Sweden December 2007
  • Webbadress: www.eurydice.org
  • Kommentar: 6 pp.
  • Titel: Pre-school in Transition. Anational Evaluation of the Swedish Pre-school
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Skolverket
  • Kommentar: 40 pp.
  • Titel: Report 282/2006: Competence and Opportunity
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: 49 pp.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Curriculumn for the Pre-school Lpfö98
  • Upplaga: reviderad 2010
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: 19 pp.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: What influences Educational achievement in Swedish schools
  • Upplaga: 2009
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: 57 pp.
  • Författare/red: The Royal Swedish Academy of Scienes, Health Committee Health
  • Titel: School, Learning and Mental
  • Webbadress: www.kva.se
  • Kommentar: 12 pp

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15