Pedagogik GR (B), Utbildning för alla – det svenska systemet, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Utbildning för alla – det svenska systemet, 7,5 hp
Education B, Education for All - The Swedish System, 7,5 hp
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE045G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2011-01-04
- Senast ändrad: 2013-06-26
- Giltig fr.o.m: 2013-08-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenterna:
- ha tillägnat sig kunskaper och förståelse för det svenska utbildningssystemet samt för utvecklingen av barnomsorg och skola i Sverige
- uppvisa förmåga till kritisk reflektion och analys av policy och praktik i fråga om såväl politiska, samhälleliga, kulturella som pedagogiska sammanhang
- ha tillägnat sig kunskaper och förståelse för vikten av likvärdighet och grundläggande.värden inom all utbildning
- visa förmåga att söka. Inhämta och tolka relevant information om utveckling av utbildning i historiska och internationella perspektiv.
Innehåll
- Det svenska utbildningssystemet med särskilt fokus på barnomsorg och grundskola.
- Läroplaner och andra styrdokument för barnomsorg och skola.
- Familjepolitiken och dess inflytande på barnomsorg och skola
- Läraryrkets utveckling och framväxt
- ”Utbildning för alla” – policy och implementering.
- Värdegrundsfrågor inom utbildningssystemet.
Behörighet
Godkända studier inom lärarutbildning omfattande 60hp eller motsvarande.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
- Undervisningen kan organiseras i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning.
- Undervisningen kan även helt eller delvis utformas med stöd av informationsteknologi.
- Delar av undervisningen kan vara obligatorisk
Examination
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: General Guidelines and comments for quality in leisure-time centres
- Ort: Stockholm
- Förlag: Skolverket
- Kommentar: 35 pp.
- Titel: Pre-school in Transition. A National Evaluation of the Swedish Pre-school
- Ort: Stockholm
- Upplaga: Report 282/2006
- Förlag: Skolverket
- Kommentar: 40 pp.
- Författare/red: Berhanu, Girma
- Titel: Even in Sweden? Excluding the included: Some reflections on the consequenses of new policies on educational processes and outcomes, and equity in education
- Upplaga: 2010
- Förlag: International journal of Special Educatin, Vol 25, No 3.
- Webbadress: http://www.internationaljournalofspecialeducation.com/articles.cfm?y=2010&v=25&n=3
- Kommentar: 10 pp.
- Författare/red: Dewey, John
- Titel: My pedagogic Creed
- Upplaga: The school Journal, Vol LIV, No3
- Förlag: 1897
- Webbadress: http://dewey.pragmatism.org/creed.htm
- Kommentar: 8 pp.
- Författare/red: Englund, Tomas
- Titel: Rethinking democracy and education: towards an education of deliberative citizens
- Upplaga: 2000
- Förlag: J Curriculum Studies, 2000, vol 32, No 2, 305-313
- Webbadress: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/002202700182772
- Kommentar: 9 pp.
- Författare/red: Holmlund, Kerstin
- Titel: Child-cribs for the poor and kindergartens for the rich: two directions for early childhood institutions in Sweden, 1854-1930
- Upplaga: 1999
- Förlag: History of Education 28 (2)
- Kommentar: 12 pp.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Curriculumn for the Pre-school Lpfö98
- Upplaga: reviderad 2010
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 19 pp.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: What influences Educational achievement in Swedish schools
- Upplaga: 2009
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 57 pp.
- Författare/red: The Royal Swedish Academy of Scienes, Health Committee HealthSchool, Learning and Mental
- Webbadress: www.kva.se
- Kommentar: 12 pp
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Curriculum for the compulsory school system, the preschool class and the leisure-time centre Lpo-94
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 18 pp.