Pedagogik GR (B), Utbildning för alla – det svenska systemet, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Utbildning för alla – det svenska systemet, 7,5 hp
Education BA (B), Education for All - The Swedish System, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE045G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2024-03-04
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursens syfte är att studenten inom huvudområdet pedagogik ska utveckla kunskap om ’En skola för alla’ (Education for All).

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:

- uppvisa förmåga till kritisk reflektion och analys av svensk skolpolicy och praktik i fråga om såväl politiska, samhälleliga, kulturella som pedagogiska sammanhang,

- ha tillägnat sig kunskaper och förståelse för vikten av likvärdighet och grundläggande värden inom den svenska utbildningskontexten.

- ha kunskap om hur svensk skola arbetar med specialpedagogik samt inkludering med fokus på delaktighet och gemenskap.

- ha kunskaper om praktiska samt estetiska uttryck och lärprocesser som redskap för inkludering och en skola för alla.

Innehåll

Läroplaner och andra styrdokument för svensk skola
- Värdegrundsfrågor inom det svenska utbildningsystemet
- Specialpedagogik och inkludering med fokus på delaktighet och gemenskap.
- ”En skola för alla” – policy och implementering
- Praktiska samt estetiska uttryck och lärprocesser

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan organiseras i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Undervisningen kan även helt eller delvis utformas med stöd av informationsteknologi. Delar av undervisningen kan vara obligatorisk.

Examination

2101: Estetiska uttryck och lärprocesser, 2,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

2102: Specialpedagogik, paper, 5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.


Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.



Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier


Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare: Ahlström, Björn
  • Artikeltitel: Student participation and school success. the realtionship between participation, grades and bullying among 9th grade students in Sweden
  • Tidskrift: 2010/Vol 1/No 2
  • År/Volym/nr/sidor: Educational Inquiry
  • Författare: Berhanu, Girma
  • Artikeltitel: Even in Sweden? Excluding the included: Some reflections on the concequenses of new policies on educational processes and outcomes, and equity in education.
  • Tidskrift: 2010/ Vol 25 /No 3
  • År/Volym/nr/sidor: International journal of Special Education
  • Kommentar: 10 pp
  • Författare/red: Dewey, John
  • Titel: My pedagogic Creed
  • Upplaga: The school Journal Vol LIV, No 3
  • Förlag: 1897
  • Webbadress: http://dewey.pragmatism.org/creed.htm
  • Kommentar: 8 pp
  • Författare: Emilsson, Anette
  • Artikeltitel: Young Children´s Influence in Preschool
  • Tidskrift: 2007/vol 39/ no1/ p11-38
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal och Early Childhood.
  • Författare/red: Englund, Tomas
  • Titel: Rethinking democracy and education: toward an education of deliberative citizens
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: J Curriculum Studies, 2000, vol 32, No 2, 305-313
  • Webbadress: http:// www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/ 002202700182772
  • Författare: Närvänen, A L, Elvstrand, H
  • Artikeltitel: What is participation? Pedagogues interpretativ repertoires and ideological dilemmas regarding childrens participation in Swedish leisure-time centres
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal for research on extended education
  • Författare/red: The Swedish National Agency for Education
  • Titel: Curriculum for the comlulsory school, preschool class and the recreation centre Lgr22
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Skolverket, Stockholm
  • Webbadress: www.Skolverket.se/om-skolverket
  • Kommentar: ISBN 987-91-86529-58-1 279 pp.
  • Författare/red: The Swedish National Agency for Education
  • Titel: Educational equity in the Swedish school system? A quantitativ analysis of equity over time.
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Skolverket, Stockholm
  • Webbadress: www.skolverket.se/om-skolverket
  • Kommentar: ISBN 978-91-7559-120-9. 99 pp.
  • Författare/red: The Swedish National Agency for Education.
  • Titel: Curriculum for the Pre-shool Lpfö 18
  • Upplaga: Senaste upplaga
  • Förlag: www.skolverket.se
  • Kommentar: 19 pp.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15