Pedagogik GR (A), Morgondagens ledare i förskola och skola - Rekryteringsutbildning för blivande rektorer, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Morgondagens ledare i förskola och skola - Rekryteringsutbildning för blivande rektorer, 7,5 hp
Education BA (A), Tomorrow´s School Leaders – Recruitment Training for Future Principals, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE043U
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2021-07-02
  • Giltig fr.o.m: 2021-08-30

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
• Beskriva rektorsyrkets komplexitet och hur det kan ta sig i uttryck i rektors yrkesvardag.
• Reflektera över rektorsrollen som pedagogisk ledare och chef utifrån vad som är av betydelse för uppdraget.
• Visa kunskap om vad som styr förskolan och skolan, både som organisation och institution.
• Visa kunskap om och reflektera över det systematiska kvalitetsarbetet som verktyg för skolutveckling.

Innehåll

Kursen behandlar frågor om rektorsyrkets komplexitet, rektor som pedagogisk ledare och chef, vad som styr förskolan och skolan samt systematiskt kvalitetsarbete. Dessa frågor behandlas inom kursens fyra olika teman:
• Rektors yrkestrygghet och yrkesidentitet i dagens skola
• Att leda och att vara ledare
• Vad styr förskolan och skolan?
• Kvalitets- och resultatuppföljning som ett verktyg för skolutveckling

Behörighet

För att vara behörig till utbildningen krävs lärarlegitimation inom förskola, skola eller fritidshem. Länk till information om områdesbehörigheter.

Urvalsregler

Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".

Undervisning

Utbildningen omfattar sex (6) utbildningsdagar spridda över läsåret. Utbildningen kommer att genomföras med både digitala och fysiska träffar.

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och litteraturseminarier med uppföljande diskussioner och erfarenhetsutbyten. Kursdeltagarna ska under kursens gång arbeta med en portfolio som utgör underlag för examination. I arbetet med portfolion ingår att deltagarna ska genomföra en auskultation av rektor under en dag.

Examination

1000: Del 1, Portfolio, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Övergångsregel

Deltagare prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Kursen är en uppdragsutbildning från Skolverket som också hanterar urvals- och antagningsförfarandet.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Blossing, Ulf.
  • Titel: Rektor i fokus: kunskap, värden och verktyg.
  • Upplaga: Senaste upplagan/2020.
  • Förlag: Studentlitteratur.
  • Kommentar: 427 sidor.
  • Författare/red: Håkansson, Jan & Sundberg, Daniel.
  • Titel: Utmärkt ledarskap i skolan : forskning om att leda för elevers måluppfyllelse.
  • Upplaga: Senaste upplagan/2018.
  • Förlag: Natur & Kultur.
  • Kommentar: 302 sidor.
  • Författare/red: Håkansson, Jan.
  • Titel: Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem: strategier och metoder.
  • Upplaga: Senaste upplagan/2017.
  • Förlag: Studentlitteratur.
  • Kommentar: 173 sidor.
  • Författare/red: Jagebo, Roger.
  • Titel: Att synliggöra korstrycket för rektor.
  • Förlag: Självständigt arbete, Mittuniversitetets rektorsutbildning.
  • Kommentar: 52 sidor.

Vetenskapliga artiklar kan tillkomma, ca 200 sidor.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15