Pedagogik GR (A), Morgondagens ledare i förskola och skola - Rekryteringsutbildning för blivande rektorer, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Morgondagens ledare i förskola och skola - Rekryteringsutbildning för blivande rektorer, 7,5 hp
Education BA (A), Tomorrow´s School Leaders – Recruitment Training for Future Principals, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE043U
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2021-07-02
  • Senast ändrad: 2022-03-15
  • Giltig fr.o.m: 2022-08-01

Syfte

Insatsen handlar om att öka ledarskapskompetensen hos personer som har eller kommer att ha andra ledaruppgifter i förskolan och skolan. En stärkt ledarkompetens gynnar hela verksamheten såväl dess arbetsorganisation som utvecklingsorganisation, vilket ger en positiv lärmiljö med goda relationer och ett tillitsfullt klimat.

Lärandemål

Efter genomgången fortbildning ska förskollärare och lärare ha vidareutvecklat kunskap och kompetenser som bidrar till en ökad förståelse för det centrala i rektors uppdrag i olika utbildningskontexter. Efter utbildningen ska kursdeltagaren:
- kunna förklara och redogöra för skolväsendets politiska och administrativa styrning och motivera vägval, utifrån styrdokument och lokal kontext. Dessutom kunna resonera om de ramar och möjligheter som styrningen ger verksamheten.
- kunna utöva pedagogiskt ledarskap och reflektera kring kompetenser som är av betydelse för rektors uppdrag. Kunna argumentera för olika etiska perspektiv i beslutsfattande.
- kunna leda samtal och kollegialt lärande om kunskapsutveckling och lärande utifrån analys av verksamhetens resultat.
- kunna följa upp, analysera och utvärdera verksamhetens organisering och förändringsbehov samt samla in grundläggande data.

Innehåll

Kursen behandlar frågor om rektorsyrkets komplexitet, rektor som pedagogisk ledare och chef, vad som styr förskolan och skolan samt systematiskt kvalitetsarbete. Dessa frågor behandlas inom kursens fyra olika teman:
• Förskolan och skolans styrning
• Rektor och ledarskapet
• Rektor och kärnverksamheten
• Förskolan och skolan som lokal organisation

Behörighet

För att vara behörig till utbildningen krävs lärarlegitimation inom förskola, skola eller fritidshem. Länk till information om områdesbehörigheter.

Urvalsregler

Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".

Undervisning

Fortbildningen består av 6-8 utbildningsdagar som genomförs under två (2) terminer. Minst hälften av utbildningsdagarna ska bestå av fysiska träffar, som kan vara i internatform.

Examination

1000: Del 1, Portfolio, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen.

Övergångsregel

Deltagare prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Kursen är en uppdragsutbildning från Skolverket som också hanterar urvals- och antagningsförfarandet.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m. regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Blossing, Ulf.
  • Titel: Rektor i fokus: kunskap, värden och verktyg.
  • Upplaga: Senaste upplagan/2020.
  • Förlag: Studentlitteratur.
  • Kommentar: 427 sidor.
  • Författare/red: Håkansson, Jan & Sundberg, Daniel.
  • Titel: Utmärkt ledarskap i skolan : forskning om att leda för elevers måluppfyllelse.
  • Upplaga: Senaste upplagan/2018.
  • Förlag: Natur & Kultur.
  • Kommentar: 302 sidor.
  • Författare/red: Håkansson, Jan.
  • Titel: Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem: strategier och metoder.
  • Upplaga: Senaste upplagan/2021
  • Förlag: Studentlitteratur.
  • Kommentar: 173 sidor.
  • Författare/red: Jagebo, Roger.
  • Titel: Att synliggöra korstrycket för rektor.
  • Förlag: Självständigt arbete, Mittuniversitetets rektorsutbildning.
  • Kommentar: 52 sidor.

Vetenskapliga artiklar kan tillkomma, ca 200 sidor.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15