Pedagogik AV, Skolledarskap - pedagogisk ledning i Rektorsprogrammet. Uppdragsutbildning, 10 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
                    Kursplan för:  
                    Pedagogik AV, Skolledarskap - pedagogisk ledning i Rektorsprogrammet. Uppdragsutbildning, 10 hp 
                    Education MA, School Leadership, 10 credits
                
            Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE042U
 - Ämne huvudområde: Pedagogik
 - Nivå: Avancerad
 - Högskolepoäng: 10
 - Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
 - Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
 - Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
 - Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
 - Fastställd: 2021-04-28
 - Giltig fr.o.m: 2021-08-01
 
Syfte
Kursen syftar till att stödja, syna och systematisera rektorers pedagogiska ledarskap. Det innebär att stärka rektorers kompetens att leda och samordna all personal – med olika professionstillhörigheter – med fokus på alla barn och elevers välmående, lärande och bildning. I syftet ingår att utveckla ett kvalitetsmedvetet ledarskap som hävdar undervisningsskicklighet i ett tryggt och vänligt arbetsklimat. Kursen syftar därutöver till att stärka förmågan att kritiskt reflektera över det egna ledarskapet och rektorsrollen liksom över utmaningar i att både leda och att vara ledd.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska rektorn kunna:
- Leda personal i riktning mot verksamhetens fastställda mål samt organisera för ett professionellt lärande.
- Använda kommunikativa strategier för att klargöra och prioritera verksamhetens uppdrag, mål och resultat. 
- Hantera grupprocesser och konflikter.
- Utveckla samverkansformer för delaktighet och inflytande, för såväl personal som elever.
Innehåll
- Fokus på att som pedagogisk ledare, leda och samordna utveckling- och förändringsprocesser.
- Teoretiska, perspektiv på organisation, läroplan, skolutveckling, ledarskap, lärande, profession, genus, grupp och individ.
- Teoretiska perspektiv och praktiska övningar i kommunikation och konflikthantering
- Perspektiv och praktiska exempel på att leda och samordna digitalisering i skola och förskola.
Behörighet
Rektorer samt annan personal med motsvarande ledningsfunktioner i skola, förskola och fritidshem vilka tidigare inte genomgått någon statlig befattningsutbildning för rektorer.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".
Undervisning
Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.
Examination
                1000: Skolledarskap i Rektorsprogrammet, 10 hp
                Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
                
                
Examination sker i form av skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
Anmälan till utbildningen sker av skolhuvudman.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Ahrenfelt, Bo
 - Titel: Förändring som tillstånd: att leda förändrings- och utvecklingsarbete i företag och organisationer
 - Upplaga: 2013 (3, rev.uppl.)
 - Förlag: Lund: Studentlitteratur
 - Kommentar: ISBN 9789144086606. S. 364.
 
- Författare/red: Auno, Ulrika, Berg, Gunnar, Sundh, Frank (red.)
 - Titel: Metodhandbok för förskolechefer och rektorer
 - Upplaga: 2016
 - Förlag: Lund: Studentlitteratur
 
- Författare/red: Berg, Gunnar
 - Titel: Skolledarskap och skolans frirum
 - Upplaga: 2018
 - Förlag: Lund: Studentlitteratur
 - Kommentar: ISBN 978-91-44-07280-7 s.263
 
- Författare/red: Blossing, Ulf
 - Titel: Rektor i fokus: kunskap, värden och verktyg
 - Upplaga: 2020 (andra upplagan)
 - Förlag: Lund: Studentlitteratur
 - Kommentar: ISBN: 9789144127828 s. 427
 
- Författare/red: Brüde-Sundin, Josefin
 - Titel: En riktig rektor. Om ledarskap, genus och skolkulturer
 - Upplaga: 2007
 - Förlag: Linköping: Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
 - Kommentar: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-11601. S. 231.
 
- Författare/red: Jordan, Thomas
 - Titel: Konflikthantering i arbetslivet: förstå, hantera, förebygg
 - Upplaga: Senaste upplagan
 - Förlag: Malmö: Gleerups Utbildning
 - Kommentar: ISBN: 9789140688354, 191 s.
 
- Författare/red: Katz, S. & Ain Dack, L
 - Titel: Professionsutveckling och kollegialt lärande: framgångsstrategier och utvecklande motstånd. (Första utgåvan)
 - Upplaga: 2017
 - Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
 - Kommentar: ISBN 9789127819740. S.138.
 
- Författare: Leithwood, Kenneth, Harris, Alma, Hopkins, David
 - Artikeltitel: Seven strong claims about successful school leadership revisited
 - År/Volym/nr/sidor: School Leadership & Management
 - Webbadress: https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1596077
 
- Författare/red: Sahlin Susanne
 - Titel: Moving beyond internal affairs: Making sense of principals' leadership practices in collaboration for school improvement
 - Upplaga: 2019
 - Förlag: Sundsvall: Mid Sweden University
 - Kommentar: http://miun.diva-portal.org/smash/get/diva2:1349418/FULLTEXT01 s.106.
 
- Författare/red: Styf, Maria
 - Titel: Pedagogisk ledning för en pedagogisk verksamhet? Om den kommunala förskolans ledningsstruktur
 - Upplaga: 2012
 - Förlag: Umeå universitet Pedagogiska institutionen, Umeå
 - Kommentar: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-55208 s.185
 
- Författare/red: Timperley, Helen
 - Titel: Det professionella lärandets inneboende kraft
 - Upplaga: 2019 (andra upplagan)
 - Förlag: Lund: Studentlitteratur
 - Kommentar: ISBN 9789144133904. s. 230.
 
- Författare/red: Yukl, Gary
 - Titel: Ledarskap i organisationer
 - Upplaga: 2012
 - Förlag: Harlow: Prentice Hall
 - Kommentar: ISBN 9780273739234. s. 678.
 
Aktuella läroplaner, kursplaner samt myndighetsmaterial, officiell statistik och valbar litteratur tillkommer. Dessutom vetenskapliga artiklar om aktuell forskning kring samtidsfrågor.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket