Omvårdnad AV, Hälsofrämjande omvårdnad med inriktning barn och ungdomars hälsa och ohälsa I, 6,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Omvårdnad AV, Hälsofrämjande omvårdnad med inriktning barn och ungdomars hälsa och ohälsa I, 6,5 hp
Nursing Science MA, Health Promotion in Nursing with focus on Childrens' Health and Illness I, 6,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: OM167A
- Ämne huvudområde: Omvårdnad
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 6,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Vård 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
- Fastställd: 2021-05-30
- Giltig fr.o.m: 2022-08-16
Syfte
Syftet är att studenten ska inhämta kunskaper i hälsofrämjande omvårdnad och medicinsk vetenskap avseende barn och ungdomar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Förklara och reflektera över barn och ungdomars fysiska, psykiska, sociala utveckling, hälsa och livsvillkor,
2. Beskriva ohälsa, sjukdomar, funktionsnedsättning och palliativ vård
3. Beskriva och förklara olika orsaksteorier, perspektiv och tecken på barn- och ungdomar som far illa, samt organisera hälsofrämjande omvårdnadsarbete för barn- och ungdomar
4. Beskriva och tillämpa samtalsmetodik, kommunikation och juridiska regelverk avseende barn och ungdomar
5. Självständigt och systematiskt söka, bedöma, beskriva och värdera kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder och resultat inom omvårdnad och medicinsk vetenskap
6. Skriftligen använda sig av akademiskt språkbruk och ge respons på andras texter
7. Identifiera eget behov av ytterligare kunskap och fortlöpande kompetensutveckling
Innehåll
- Hälsa och hälsans bestämningsfaktorer i nationellt och internationellt perspektiv
- Fysisk, psykisk och social ohälsa, sjukdom och palliativ vård
- Barn och ungdomar med funktionsnedsättning, som far illa eller riskerar att fara illa samt deras familjer
- Sociokulturella perspektiv på hälsa, ohälsa, sjukdom och dödsfall
- Ekonomiska, samhälleliga, kulturella, etiska och pedagogiska aspekter i hälsofrämjande omvårdnad
- Professionellt förhållningssätt, samtalsmetodik och kommunikation med barn och ungdomar i olika åldrar
- Ledarskap, juridiskt regelverk samt andra styrdokument relevanta för distriktssköterskans ansvarsområde
- Vetenskaplig teori, akademiskt läsande och skrivande samt forskningsresultat inom området barn och ungdomar
Behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad svensk legitimation som sjuksköterska. Minst 90 högskolepoäng inom ämnet Omvårdnad eller motsvarande, varav 15 högskolepoäng utgörs av ett examensarbete på kandidatnivå, samt två års yrkespraktik som sjuksköterska.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning sker i form av inspelade föreläsningar, fysiska träffar, seminarium, studiegruppsarbete samt lärarledd handledning i grupp och självständiga studier. Samtliga examinationer kräver obligatorisk fysisk närvaro. Distansöverbryggande teknik används.
Examination
1000: Examination I, Grupparbete, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2000: Examination II, Muntlig och skriftlig presentation, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
3000: Examination III, Individuell skriftlig tentamen, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Generella betygskriterier för målrelaterad tregradig betygsskala
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskoderna OM124A, MV045A, OM137A, MV051A.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Rikshandboken i barnhälsovård
- Upplaga: Senaste upplagan
- Webbadress: http://www.rikshandboken-bhv.se/
- Författare/red: Al-Baldawi, R
- Titel: Familjen i exil
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Författare/red: Hanseus, Lagerkrantz & Lindberg (Red.).
- Titel: Barnmedicin
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Författare/red: Nilsson Tapper, M.
- Titel: Professionella samtal med barn : förhållningssätt, metoder och övningar
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Författare/red: Polit, D. F. & Beck, C. T.
- Titel: Nursing research. Generating and assessing evidence for nursing practice.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Wolters & Kluwer
- Författare/red: Socialstyrelsen
- Titel: Att samtala med barn
- Upplaga: Senaste upplagan
- Webbadress: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018-11-14.pdf
- Författare/red: Socialstyrelsen
- Titel: Barn som far illa eller riskerar att fara illa: en vägledning för hälso- och sjukvården samt tandvården gällande anmälningsskyldighet och ansvar
- Upplaga: Senaste upplagan
- Webbadress: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19528/2014-10- 4.pdf
- Författare/red: Socialstyrelsen
- Titel: Vägledning för barnhälsovården
- Upplaga: Senaste upplagan
- Webbadress: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19645/2015-1- 10.pdf
- Kommentar: http://www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/2015-1-10- rattelseblad.pdf
- Författare/red: Socialstyrelsen
- Titel: Vägledning för skolhälsovården
- Upplaga: Senaste upplagan
- Webbadress: https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/20394/2016- 11-4.pdf
- Författare/red: Wang, P. & Nilsson, B
- Titel: Utvecklingspsykologi
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur & Kultur
Referenslitteratur
- Författare/red: Blomström, V. & Wennerberg, J.
- Titel: Akademiskt läsande och skrivande
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur AB
Tidigare litteratur, vetenskapliga artiklar samt avhandlingar tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket