Omvårdnad GR (B), Information och undervisning i omvårdnad samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Omvårdnad GR (B), Information och undervisning i omvårdnad samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 7,5 hp
Nursing Science BA (B), Information and Education in Nursing and Work Placement, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: OM123G
  • Ämne huvudområde: Omvårdnad
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
  • Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
  • Fastställd: 2024-09-11
  • Giltig fr.o.m: 2025-01-20

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska inhämta kunskap och visa färdigheter om information och undervisning i omvårdnad utifrån ett personcentrerat förhållningssätt, baserat på en vetenskaplig grund. Studenten ska ha kännedom om patientsäkerhetsarbete i omvårdnad samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen. Vidare ska studenten tillämpa ovanstående under verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Studenten ska utifrån ett evidensbaserat, patientsäkert, etiskt och professionellt förhållningssätt kunna:


1\. Beskriva och förklara sjuksköterskans informerande och undervisande uppgift och metod i mötet med personer med sjukdom och dennes närstående, baserat på en vetenskaplig grund
2\. Tillämpa omvårdnadsdokumentation
3\. Tillämpa effektiv och säker kommunikation mellan olika professioner
4\. Identifiera och förklara möjligheter och risker vid användandet av e-hälsa i omvårdnad för en hållbar utveckling
5\. Planera och genomföra samtal och undervisning baserat på ett personcentrerat förhållningssätt
6\. Tillämpa relevanta lagar och författningar för att säkerställa personcentrerad och patientsäker vård
7\. Tillämpa information och undervisning i möten med patienter i samband med tillämpandet av patientsäker medicinsk teknik

Innehåll

Genomgående kommer kursen att belysas ur ett genus-, socioekonomiskt-, och transkulturellt perspektiv


\- Sjuksköterskans pedagogiska uppgift och metod
\- Pedagogiska teorier relevanta för sjuksköterskans information och undervisning
\- Möjligheter och hinder för information och undervisning utifrån ett personcentrerat förhållningssätt
\- Personcentrerad vård
\- SBAR
\- Omvårdnadsdokumentation
\- E-hälsa
\- Samtalsmetodik
\- Relevanta författningar
\- Färdighetsträning i form av samtalsövning
\- Verksamhetsförlagd utbildning

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkända betyg i:

Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens kunskapsområde, 7,5 hp

Medicinsk vetenskap GR (A), Anatomi och fysiologi, 7,5 hp

Omvårdnad GR (A), Hälsa, miljö, omvårdnadshandlingar samt verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp

Omvårdnad GR (A), Allmän hälso- och sjukvård, Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 9,0 hp, varav 6 hp verksamhetsförlagd utbildning ska vara godkänt.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, praktiska och muntliga övningar samt verksamhetsförlagd utbildning

Examination

1001: Individuell bedömning av verksamhetsförlagd utbildning, 4,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

1002: Muntligt examinationsseminarium, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

1003: Individuell skriftlig tentamen, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Salstentamen

”Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier”.


Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.


Bedömning och examination av VFU sker av läraren i trepartssamtal. Slutbetyg på kurs sätts av examinator.


Begränsning av examination

Antalet examinationstillfällen i kursen är begränsat vad gäller den verksamhetsförlagda delen. Om en student inte godkänns vid första tillfället har studenten rätt att genomföra den verksamhetsförlagda delen ytterligare en (1) gång, vilken till sin längd och innehåll ska motsvara ordinarie period tidigast vid nästa kurstillfälle.

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att på övriga delar i kursen, ej verksamhetsförlagda delen, examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tvågradig skala

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m. regleras i Högskoleförordningen.

Disciplinära åtgärder får vidtas mot studenter som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning. Disciplinära åtgärder regleras i 10 kap. högskoleförordning (1993:100).



Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod OM068G eller OM088G.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är förlagd inom olika vårdorganisationer och kan innebära att den förläggs utanför studieorten inom Jämtland, Härjedalen och Västernorrland och kan därmed innebära ökade omkostnader för den enskilde studenten för resor och/eller boende på annan ort under VFU-perioden.



Fördelning av platser vid verksamhetsförlagd utbildning:



\- Platsgaranti: Student som följer ordinarie studiegång samt student som beviljats studieuppehåll och på utsatt tid anmält att de återupptar sina studier. Studenten ska uppfylla behörighetskraven senast 2 veckor innan VFU-kurs startar.



\- I mån av plats: Student med alternativ studiegång som uppfyller behörighetskraven senast 2 veckor innan VFU-kurs startar.

Om en student har registrerat sig och tagit sin plats i anspråk och sedan måste avbryta eller väljer att avbryta, så bedöms prestationen som otillräcklig utifrån lärandemålen (lärandemål är ej uppfyllda) och studenten får ett U efter avslutad kurs.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras.

Ett beslut om att avbryta VFU innebär att studenten underkänns på VFU-momentet i kursen. Efter beslut om avbruten VFU ska en individuell handlingsplan fastställas för studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Titel: Sveriges Riksdag Dokument och lagar
Webbadress: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/

Titel: Vårdhandboken
Webbadress: www.vardhandboken.se

Författare/red: Björvell, C.
Titel: Sjuksköterskans journalföring och informationshantering –en praktisk handbok
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Boman, L., & Wikström, C.
Titel: Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Dahlborg-Lyckhage, E. (red.)
Titel: Att bli sjuksköterska
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Edberg, A-K., & Wijk, H. (red.)
Titel: Omvårdnadens grunder, hälsa och ohälsa
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Ehrenberg, A., & Wallin, L. (red.)
Titel: Omvårdnadens grunder, ansvar och utveckling
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Friberg, F., & Öhlén, J. (red.)
Titel: Omvårdnadens grunder, perspektiv och förhållningssätt
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Leksell, J., & Lepp, M. (red.)
Titel: Sjuksköterskans kärnkompetenser
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber

Författare/red: Pilhammar, E.
Titel: Pedagogik inom vård och handledning
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Rautalinko, E.
Titel: Samtalsfärdigheter – stöd, vägledning och ledarskap
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber

Författare/red: Martin, L (red.)
Titel: Kommunikation i vården
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: JP Lippincott Company

Vetenskapliga artiklar och digitalt material kan tillkomma

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15