Omvårdnad GR (B), Allmän hälso- och sjukvård III, Verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Omvårdnad GR (B), Allmän hälso- och sjukvård III, Verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp
Nursing Science BA (B), Clinical Training in Healthcare III, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: OM115G
- Ämne huvudområde: Omvårdnad
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
- Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
- Fastställd: 2025-09-15
- Giltig fr.o.m: 2026-01-19
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska tillämpa evidensbaserad omvårdnad inom god och nära vård.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. tillämpa evidensbaserad omvårdnad och beskriva sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt sambandets betydelse för yrkesutövningen
2. kommunicera med, bemöta, informera, undervisa patienter och närstående
3. utifrån omvårdnadsprocessen tillämpa och genomföra intervju - och observationsmetodik med fokus på att identifiera och bedöma behov, resurser och risker hos patienter med komplexa vårdbehov. Upprätta vårdplan genom att planera och prioritera omvårdnadsåtgärder i samverkan med patienten samt genomföra och utvärdera vårdplanen
4. identifiera behov av hälsofrämjande åtgärder, egenvård samt planera, motivera och tillämpa förebyggande åtgärder mot ohälsa och främja hälsa i samråd med patient och närstående
5. redogöra för ansvarsfördelning vid delegering av hantering av läkemedel, formell och reell kompetens samt beskriva hur delegering av hantering av läkemedel genomförs enligt gällande lagar och författningar
6. tillämpa och hantera läkemedel samt medicinsktekniska åtgärder på ett patientsäkert sätt, samt beskriva och förklara verkningsmekanismer och biverkningar för olika läkemedel
7. på ett patientsäkert sätt utföra läkemedelsberäkningar gällande mängd, dos, styrka, enheter, förbrukning, spädning, infusion, syrgas, samt tillämpa läkemedelshantering
8. tillämpa hygieniska principer
9. leda omvårdnadsarbetet genom att planera, organisera och fördela arbetsuppgifter i teamet, i samråd med handledare
10. kritiskt reflektera över och beskriva samverkan samt ansvarsfördelning mellan vårdgivare med utgångspunkt från personcentrad vård och god och nära vård
11. tillämpa relevanta lagar och författningar
12. analysera och motivera sitt handlande baserat på en vetenskaplig medvetenhet, empatisk förmåga och professionellt förhållningssätt samt med utgångspunkt från självreflektion identifiera behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens
13. Identifiera olika organisationers ansvar för särskilt sårbara våldsutsatta personer och beskriva hur en god samverkan kan se ut
Innehåll
God och nära vård
Evidensbaserad omvårdnad
Omvårdnadsprocessen
Omvårdnadsdokumentation
Våld i nära relationer
Läkemedelshantering
Personcentrerad vård
Sjuksköterskans arbetsledande funktion
Teamsamverkan
Säker kommunikation
Undervisning och handledning
Delegering inom hälso- och sjukvård
Riskbedömningsinstrument och kvalitetsregister
Medicinsk teknik och medicinteknisk säkerhet
Sårvård
Hygieniska principer
Relevanta lagar och författningar
Vetenskaplig medvetenhet och professionellt förhållningssätt
Behörighet
För tillträde till kursen krävs godkända betyg i:
\- Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens kunskapsområde, 7,5 hp
\- Medicinsk vetenskap GR (A), Anatomi och fysiologi, 7,5 hp
\- Omvårdnad GR (A), Hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar, 15 hp alternativt Omvårdnad GR (A), Hälsa, miljö, omvårdnadshandlingar samt verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp
\- Medicinsk vetenskap GR (A) Mikrobiologi och farmakologi, 7,5 hp,
\- Omvårdnad GR (A), Hälsa och ohälsa I, 7,5 hp alternativt Omvårdnad GR (A), Hälsa och ohälsa I, 6 hp
\- Omvårdnad GR (A), Allmän hälso- och sjukvård I, Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 7,5 hp alternativt Omvårdnad GR (A), Allmän hälso- och sjukvård, Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 9 hp
\- Omvårdnad. GR (A) Hälsa och ohälsa II, 7,5 hp,
\- Medicinsk vetenskap (GR B) Vård vid ohälsa och sjukdom I, 7,5 hp
\- Omvårdnad GR (B) Information och undervisning i omvårdnad, 7,5 hp alternativt Omvårdnad GR (B), Information och undervisning i omvårdnad samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 7,5 hp
\- Medicinsk vetenskap Vård vid ohälsa och sjukdom II, 7,5 hp
\- Omvårdnad GR (B) ledarskap och organisation av omvårdnadsarbete, 7,5 hp
\- Omvårdnad GR (B) allmän hälso- och sjukvård II, Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 15 hp varav 12,5 hp verksamhetsförlagd utbildning ska vara godkänt
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Varierande former som inkluderar verksamhetsförlagd utbildning, individuellt arbete samt metod- och simuleringsövningar.
Under den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar en studievecka 40 timmar varav ca. 35 timmar utgörs av kliniska studier enligt särskilt schema. Övrig tid kan utgöras av litteraturstudier, studieuppgifter, föreläsningar, seminarier samt simuleringsövningar.
Examination
4100: Individuell skriftlig tentamen i läkemedelshantering - Individuell skriftlig tentamen, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
4201: Praktisk tillämpning, läkemedelshantering - Praktisk individuell examination, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
4300: Individuell bedömning av verksamhetsförlagd utbildning, 13,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
I VFU tillkommer riktade läraktiviteter som är obligatoriska och som ingår i bedömningen av VFU.
VFU-bedömning sker av den bedömande i trepartssamtal. Betyg på VFU sätts av examinator. Slutbetyg på kurs sätts av examinator.
Generella betygskriterier för målrelaterad tvågradig betygsskala:
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen. Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Studerande som underkänts två gånger på prov i viss kurs har rätt att begära att annan examinator utses, om det inte finns speciella skäl mot det.
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen i kursen är begränsat vad gäller den verksamhetsförlagda delen. Om en student inte godkänns vid första tillfället har studenten rätt att genomföra den verksamhetsförlagda delen ytterligare en gång, vilken till sin längd och innehåll ska motsvara ordinarie period tidigast vid nästa kurstillfälle.
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examinera övriga delar tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tvågradig skala
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.
Disciplinära åtgärder får vidtas mot studenter som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning. Högskoleförordningen, kap 10.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod OM078G eller OM092G.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är förlagd inom olika vårdorganisationer och kan innebära att den förläggs utanför studieorten inom Jämtland, Härjedalen och Västernorrland och kan därmed innebära ökade omkostnader för den enskilde studenten för resor och/eller boende på annan ort under VFU-perioden.
Fördelning av platser vid verksamhetsförlagd utbildning:
- Platsgaranti: Student som följer ordinarie studiegång samt student som beviljats studieuppehåll och på utsatt tid anmält att de återupptar sina studier. Studenten ska uppfylla behörighetskraven senast 2 veckor innan VFU-kurs startar.
- I mån av plats: Student med alternativ studiegång som uppfyller behörighetskraven senast 2 veckor innan VFU-kurs startar.
Om en student har registrerat sig och tagit sin plats i anspråk och sedan måste avbryta eller väljer att avbryta, så bedöms prestationen som otillräcklig utifrån lärandemålen (lärandemål är ej uppfyllda) och studenten får ett U efter avslutad kurs.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras.
Ett beslut om att avbryta VFU innebär att studenten underkänns på VFU-momentet i kursen. Efter beslut om avbruten VFU ska en individuell handlingsplan fastställas för studenten.
Litteratur
Kurslitteratur kan, beroende på situationer i den verksamhetsförlagda utbildningen, hämtas från tidigare kurser i sjuksköterskeprogrammet. Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket