Omvårdnad GR (B), Psykiatrisk omvårdnad III och rehabilitering, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Omvårdnad GR (B), Psykiatrisk omvårdnad III och rehabilitering, 15 hp
Nursing Science BA (B), Psychiatric Nursing III and Rehabilitation, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: OM109G
- Ämne huvudområde: Omvårdnad
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Vård 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
- Fastställd: 2020-11-30
- Senast ändrad: 2023-03-13
- Giltig fr.o.m: 2023-08-01
Syfte
Syftet med kursen är att studenterna fördjupar sina kunskaper i psykiatrisk omvårdnad, psykiatrisk rehabilitering och habilitering med fokus på hälsa för individer med särskild problematik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. definiera och identifiera psykiatriska funktionsnedsättningar
2. beskriva och förklara psykiska funktionsnedsättningars påverkan på det dagliga livet
3. beskriva medicinska, sociala och miljömässiga faktorer som påverkar aktivitet och delaktighet hos personer med psykiatriska funktionsnedsättningar
4. beskriva teorier för omvårdnad samt teoretiskt tillämpa psykiatrisk omvårdnad med fokus på psykisk, fysisk och social hälsa.
5. beskriva den suicidala processen samt teoretiskt tillämpa suicidprevention
6. beskriva casemanagementmodeller
7. beskriva rehabiliteringsprocessen ur ett återhämtningsinriktat perspektiv
8. identifiera behov och framgångsfaktorer för rehabiliteringsprocessen samt teoretiskt tillämpa rehabiliteringsåtgärder som stödjer hälsofrämjande processer
9. förklara och reflektera över närståendes delaktighet i rehabiliteringsprocessen
10. reflektera över den vårdande relationens betydelse för rehabilitering
11. redogöra för det professionella stödet till barn och vuxna som är utsatta för våld i nära relationer inklusive hedersrelaterat våld och förtryck
Innehåll
Genomgående kommer innehållet i kursen att belysas ur ett genus- socioekonomiskt och transkulturellt perspektiv
Omvårdnadsteorier
Hälsofrämjande åtgärder
Relationens betydelse för psykiatrisk omvårdnad
Rehabiliterings- och habiliteringsprocesser inom psykiatrisk omvårdnad
Återhämtning vid psykiska funktionsnedsättningar
Case management och helhetssyn
Kognitiva funktionsnedsättningar/hinder
Relationens betydelse för rehabilitering
Delaktighet i vården ur närståendeperspektiv
Självmordsprevention
Professionellt stöd för vuxna och barn vid våld i nära relation och hedersrelaterat våld och förtryck
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs digitalt i form av föreläsningar, seminarier, enskilt och i grupp. Obligatorisk närvaro vid examinerande seminarier.
Examination
1001: Individuell skriftlig tentamen, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
1002: Grupprapport och examinationsseminarium, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
1003: Grupprapport och examinationsseminarium, 3,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
1004: Individuell inlämningsuppgift, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Brunt, D., Bejerholm, U., Markström, U., Hansson, L.
- Titel: Att leva med psykisk funktionsnedsättning: livssituation och effektiva vård- och stödinsatser
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Lundin, L., Mellgren, Z., Abrams D., Conse, J., Harty, M., Magnusson, B. & Möller, N.
- Titel: Psykiska funktionshinder: stöd och hjälp vid kognitiva funktionshinder
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Skärsäter, I & Gustin, L
- Titel: Omvårdnad vid psykisk ohälsa – på grundnivå
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Socialstyrelsen
- Titel: Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa
- Upplaga: Senaste upplagan
- Webbadress: https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/klassifikationer-och-koder/icf/
- Författare/red: Sveriges Riksdag
- Titel: Sveriges Riksdag, Dokument och lagar
- Webbadress: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar
- Författare/red: Topor, A. & Borg, M.
- Titel: Relationer som hjälper
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Wiklund Gustin, L & Bergbom, I
- Titel: Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Wiklund Gustin, L & Lindwall, L.
- Titel: Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket