Miljövetenskap GR (C), Hållbar utveckling i teori och praktik: från vision till genomförande, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Miljövetenskap GR (C), Hållbar utveckling i teori och praktik: från vision till genomförande, 15 hp
Environmental Science BA (C), Sustainable Development in Theory and Practice: from Vision to Implementation, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MX060G
  • Ämne huvudområde: Miljövetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Naturvetenskap, design och hållbar utveckling
  • Fastställd: 2024-12-09
  • Giltig fr.o.m: 2025-01-20

Syfte

Kursens syfte är att träna studenter i att lösa konkreta men komplexa miljöproblem i projektform, där olika kompetenser kan bidra med olika perspektiv och metoder. Den ska ge studenterna en breddad förståelse för hur man måste arbeta för att driva samhället i en mer hållbar riktning och en större förståelse för hur politiska, praktiska, ekonomiska och etiska utmaningar måste överbryggas. Vidare syftar kursen till att utveckla studenternas metodologiska verktygslåda och därmed deras förmåga att analysera miljövetenskapliga frågeställningar, sammanställa relevant information och redovisa sina resultat skriftligt och muntligt, på ett sätt som är tillgängligt för en bred grupp intressenter.

Lärandemål

Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:

  1. analysera en generellt beskriven miljöutmaning och göra relevanta avgränsningar för en vetenskaplig studie inom en given tidsram, utifrån lokala och regionala förutsättningar.
  2. på ett systematiskt sätt identifiera och tillämpa relevanta vetenskapliga metoder för att identifiera samhällsrelevanta och realistiska lösningar på miljöproblem, på kort och lång sikt.
  3. redogöra för etiska aspekter av olika lösningar på miljöproblem.
  4. skriftligt sammanfatta en studie på vetenskapligt sätt för en bredare publik.
  5. upprätta en kortfattad realistisk handlingsplan för hur en samhällsrelevant hållbarhetsutmaning ska kunna lösas.

Innehåll

Kursen kretsar kring ett projektarbete där studenter med olika kompetenser utgör en projektgrupp som ska ta sig an ett utmanande samhällsrelevant miljöproblem. Parallellt med projektarbetet introduceras nya verktyg och metoder för till exempel scenarioanalys samt grunder i miljöetik.

Behörighet

Miljövetenskap GR (B), 15 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, workshops, seminarier och handledning.

Examination

I100: Skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

M100: Muntlig redovisning av projekt , 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

P100: Projektrapport och handlingsplan, 6 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
Genomförs i grupp.

S100: Litteraturseminarier, 5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier


Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.


Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Övrig information

Kursen överlappar MX011G Från vision till genomförande i sin helhet. Kurserna kan inte ingå i samma examen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Dalsgaard, Andreas (Regissör).
Titel: Bogota Improving Civic Behavior Cities on Speed Documentary-Antanas Mockus & Enrique Palosa. (2010).
Kommentar: Film, tillgänglig via https://vimeo.com/436740139

Författare/red: Pernilla Hagbert, Göran Finnveden, Paul Fuehrer, Åsa Svenfelt, Eva Alfredsson, Åsa Aretun, Karin Bradley, Åsa Callmer, Eléonore Fauré, Ulrika Gunnarsson-Östling, Marie Hedberg, Alf Hornborg, Karolina Isaksson, Mikael Malmaeus, Tove Malmqvist, Åsa Nyblom, Kristian Skånberg och Erika Öhlund
Titel: Framtider bortom BNP-tillväxt - Scenarier för hållbart samhällsbyggande / Futures Beyond GDP-growth - Scenarios for sustainable building and planning (2018).
Kommentar: Tillhandahålls av institutionen.

Författare/red: Dixson-Decleve, S., Gaffney, O., Ghosh, J., Randers, J., Rockstrom, J., and P.E. Stoknes.
Titel: Earth for All : A Survival Guide for Humanity. Gabriola Island, British Columbia, Canada: New Society Publishers. 2022.
Kommentar: Tillgänglig som e-bok.

Författare/red: Therivel, Riki
Titel: Strategic environmental assessment in action. London: Earthscan Publications. 2010.
Kommentar: Tillgänglig som e-bok.

Författare/red: Bishop Peter, Hines Andy and Collins Terry
Titel: "The current state of scenario development: an overview of techniques" in Foresight, Volume 9, Issue 1, 2007, Page: 5–25
Kommentar: Tillgänglig via biblioteket.

Författare/red: Bradfield R
Titel: The origins and evolution of scenario techniques in long range business planning
Kommentar: Tillgänglig via biblioteket.

Författare/red: Börjeson Lena, Höjer Mattias, Dreborg Karl-Henrik, Ekvall Tomas and Finnveden Göran
Titel: "Scenario types and techniques: Towards a user's guide" in Futures, Volume 38, Issue 7, September 2006, Pages 723-739
Kommentar: Tillgänglig via biblioteket.

Författare/red: O´Brien and Meadows
Titel: “How to Develop Visions: A literature Review and a Revised Choices approach for an Uncertain World” in Journal of Systemic Practice and Action Research, Vol 14, No 4, 2001

Författare/red: Clare Palmer, Katie McShane, and Ronald Sandler
Titel: Environmental Ethics. Annual Review of Environment and Resources, 39, pp. 419-4422. (2014).
Kommentar: Tillgänglig via biblioteket.

Författare/red: Youngentob, K.N. and M.E. Hostetler
Titel: Environmental Interpretation: How to Communicate Persuasively. Gainesville: The Institute of Food and Agricultural Sciences (IFAS), University of Florida. 2018.
Kommentar: Tillgänglig via biblioteket.

Författare/red: Stoknes, P.E.
Titel: Rethinking climate communications and the “psychological climate paradox”. Energy Research & Social Science, 1 (2014) 161–170.
Kommentar: Tillgänglig via biblioteket.

Referenslitteratur

Författare/red: Stenmark Mikael
Titel: Miljöetik och miljövård
Förlag: Studentlitteratur AB
Kommentar: e-bok

Författare/red: Olausson Victoria
Titel: Grön kommunikation - hur du bygger värde för varumärket och världen
Upplaga: 2009
Förlag: Liber

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15