Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Praktiskt kommunikationsarbete , 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Praktiskt kommunikationsarbete , 15 hp
Media and Communication Science BA (A), Practical Communication Work, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK116G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Övriga områden 100%
  • Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
  • Fastställd: 2024-11-05
  • Giltig fr.o.m: 2025-01-20

Syfte

Kursen syftar till att studenterna utvecklar teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter inom kommunikationsarbete, med inriktning på användbara verktyg och metoder för skriftlig, visuell och muntlig kommunikation. Kursen kombinerar praktiska övningar som diskuteras med aktuell forskning med fokus på best practice inom området.

Lärandemål

Efter kursen ska studenten kunna:

  • tillämpa retoriska principer för att skapa engagerande och tillgängliga texter och muntliga presentationer.
  • bearbeta och anpassa texter och material för olika målgrupper och kanaler.
  • förstå och tillämpa grundläggande intervjuteknik och hantera intervjusituationer.
  • planera och producera visuellt material, inklusive foto och video, i enlighet med en grafisk profil.
  • redogöra för och beskriva aktuell best practice och teori i relation till praktiskt kommunikationsarbete.

Innehåll

Kursen innehåller praktiska och teoretiska moment kopplade till hur kommunikatörer, och närliggande yrkesroller, arbetar med grafisk formgivning och typografi i visuell kommunikation. Studenten får till exempel öva på grundläggande fotografering, videoarbete, intervjusituationer, intervjuteknik samt textproduktion. Kursen lägger även stor vikt vid målgruppsanpassning, tillgänglighet och kanalanalys.

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen inkluderar föreläsningar, diskussioner, seminarier och praktiska övningar.

Examination

M100: Copy och budskap (enskilt arbete) , 3 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

M200: Grafisk produktion (enskilt arbete), 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

M300: Intervju (enskilt arbete), 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

M400: Produktion av video (enskilt arbete), 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

M500: Skriftlig rapport (enskilt arbete), 5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier.


Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.


Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Övrig information

Begränsning av undervisningen: Handledning från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.



Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

(Modul 1 Copy och budskap)

Författare/red: Bo Renberg
Titel: Bra skrivet - Väl talat
Upplaga: Senaste upplagan.
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar:

Författare/red: Elaine Eksvärd
Titel: Snacka snyggt
Upplaga: Senaste upplagan.
Förlag: Norstedts
Kommentar:

Författare/red: Jenny Forsberg
Titel: Skriv för din målgrupp, tips för träffsäkra texter
Upplaga: Senaste upplagan.
Förlag: Morfem
Kommentar:

(Modul 2 Grafisk produktion)

Författare/red: Holmberg, Anna
Titel: Fem grafiska principer.
Upplaga: första upplagan.
Förlag: Moderskeppet
Kommentar:

Författare/red: Sara Stierna
Titel: Typografi: konsten att utforma text
Upplaga: första upplagan.
Förlag: Moderskeppet
Kommentar: Finns att ladda ner gratis

(Modul 3 och 4, Intervju och produktion av video)

Författare/red: Mattias, Vesslegård
Titel: Videoproduktion – En handbok för journalister och kommunikatörer Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Digitalt artikelkompendium tillkommer

Referenslitteratur

Författare/red: Jenny Forsberg
Titel: Tydliga texter
Upplaga: Senaste upplagan.
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar:

Författare/red: Mattias Åkerberg
Titel: Copyboken
Upplaga: Senaste upplagan.
Förlag: Please Copy Me
Kommentar:

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15