Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (B), Public Relations, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK098G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2019-05-23
  • Senast ändrad: 2022-03-16
  • Giltig fr.o.m: 2022-07-01

Syfte

Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper, teorier och arbetsmetoder inom strategisk kommunikation. Kursen har strategibegreppet i fokus, men syftar också till att fördjupa kunskaper om symmetrisk och asymmetrisk kommunikation i en ny mediekontext. Kursen har en avslutande fördjupningsdel som fokuserar på engagemang, emotioner och beteendemönster i en digital budskapskontext.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för, jämföra och diskutera teorier och internationell forskning inom strategisk kommunikation
- redogöra för och diskutera symmetriska och asymmetriska kommunikations- och beteendemönster i en digital kontext med fokus på strategibegreppet
- identifiera och analysera kommunikativa budskap och budskapsstrategier som fokuserar på emotioner och engagemangsskapande kommunikation
- utifrån en analys med grund i organisationers kultur, profil och identitet kunna ge förslag på lämpliga emotionellt baserade kommunikativa åtgärder i en given situation

Innehåll

Kursen behandlar teoretiska utgångspunkter för strategisk kommunikation i en digital kontext och diskuterar kommunikativa strategier utifrån olika teoretiska perspektiv med fokus på symmetriska och asymmetriska kommunikationsmönster. Vidare belyses kopplingen mellan strategisk kommunikation och beteendemönster hos publiken. Praktiska angreppssätt för budskapsarbete med fokus på identitet, kultur och emotioner genom digitala budskap inom såväl internkommunikation som marknadskommunikation och samhällskommunikation presenteras, diskuteras och analyseras.

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR (AB), 67,5 hp inkluderande Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A): Strategisk kommunikation, 7,5 hp, Yrkesroll I, 2,5hp, Målgruppsanpassade budskap, 5hp och Visuell kommunikation I, 7,5hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av lektioner, föreläsningar, seminarier och lärarledd handledning.

Examination

M200: Skriftlig individuell tentamen strategisk kommunikation, 6 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M400: Skriftlig och muntlig enskild uppgift, budskapsstrategier., 1,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

För att få ett godkänt slutbetyg på kursen ska alla delmoment ovan vara godkända. Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination till studenten. Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att erbjudas tre examinationstillfällen inom loppet av ett år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Begränsning av undervisning: Handledning från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare: Barsade, S., O’Neill, Olivia A
  • Artikeltitel: Manage your emotional culture
  • Tidskrift: 2006/jan/58-66
  • År/Volym/nr/sidor: Studentlitteratur
  • Kommentar: cirka 420 sidor
  • Författare: Geddes, J
  • Artikeltitel: Elaboration Likelihood Model Theory – Using ELM to Get inside the User’s Mind
  • Tidskrift: 2016
  • År/Volym/nr/sidor: Studentlitteratur
  • Webbadress: https://www.interaction-design.org/literature/article/elaboration-likelihood-model-theory-using-elm-to-get-inside-the-user-s-mind
  • Kommentar: cirka 420 sidor
  • Författare/red: Guldbrandsen, Ib, T., Just, Sine N.
  • Titel: Strategizing communication. Theory and practice.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: cirka 420 sidor
  • Författare: Hallahan, K. et al.
  • Artikeltitel: Defining Strategic Communication.
  • Tidskrift: 2007,1 (1), 3-35
  • År/Volym/nr/sidor: Studentlitteratur
  • Kommentar: cirka 420 sidor
  • Författare: John, L K, Mochon, O, Schwartz, J
  • Artikeltitel: What’s the Value of a Like?
  • Tidskrift: 2017, mars, 108 - 115
  • År/Volym/nr/sidor: Studentlitteratur
  • Kommentar: cirka 420 sidor
  • Författare: Majid, S., Lopez, C., Megicks, P., & Lim, W. M.
  • Artikeltitel: Developing effective social media messages: Insights from an exploratory study of industry experts
  • Tidskrift: 2019, 36(6), 551-564.
  • År/Volym/nr/sidor: Studentlitteratur
  • Webbadress: doi:10.1002/mar.21196
  • Kommentar: cirka 420 sidor
  • Författare: Yan, C, Dillard, J P, Shen, F
  • Artikeltitel: Emotion, Motivation and the Persuasive Effects of Message Framing
  • Tidskrift: 2012, 62(4), 682 - 700
  • År/Volym/nr/sidor: Studentlitteratur
  • Kommentar: cirka 420 sidor

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15