Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (B), Public Relations, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK098G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2019-05-23
  • Giltig fr.o.m: 2019-01-21

Syfte

Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper, teorier och arbetsmetoder inom strategisk kommunikation. Kursen har strategibegreppet i fokus, men syftar också till att fördjupa kunskaper om symmetrisk och asymmetrisk kommunikation i en ny mediekontext. Kursen har en avslutande fördjupningsdel som fokuserar på engagemang, emotioner och beteendemönster i en digital budskapskontext.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för, jämföra och diskutera teorier och internationell forskning inom strategisk kommunikation
- redogöra för och diskutera symmetriska och asymmetriska kommunikations- och beteendemönster i en digital kontext med fokus på strategibegreppet
- identifiera och analysera kommunikativa budskap och budskapsstrategier som fokuserar på emotioner och engagemangsskapande kommunikation
- utifrån en analys med grund i organisationers kultur, profil och identitet kunna ge förslag på lämpliga emotionellt baserade kommunikativa åtgärder i en given situation

Innehåll

Kursen behandlar teoretiska utgångspunkter för strategisk kommunikation i en digital kontext och diskuterar kommunikativa strategier utifrån olika teoretiska perspektiv med fokus på symmetriska och asymmetriska kommunikationsmönster. Vidare belyses kopplingen mellan strategisk kommunikation och beteendemönster hos publiken. Praktiska angreppssätt för budskapsarbete med fokus på identitet, kultur och emotioner genom digitala budskap inom såväl internkommunikation som marknadskommunikation och samhällskommunikation presenteras, diskuteras och analyseras.

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR (AB), 67,5 hp, inkluderande Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A): Strategisk kommunikation, 7,5 hp, samt Yrkesroll, projekt och kommunikation, 15 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av lektioner, föreläsningar, seminarier och lärarledd handledning.

Examination

Skriftlig individuell tentamen strategisk kommunikation, 6 hp.
Betyg: A, B, C, D, E, Fx eller F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Skriftlig och muntlig gruppuppgift, budskapsstrategier, 1,5 hp. Närvaro och aktivt deltagande är ett krav.
Betyg: A, B, C, D, E, Fx eller F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

För att få ett godkänt slutbetyg på kursen ska alla delmoment ovan vara godkända.

Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination till studenten.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas till rektor.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare: Barsade, S., O’Neill, Olivia A
  • Artikeltitel: Manage your emotional culture
  • Tidskrift: 2006/jan/58-66
  • År/Volym/nr/sidor: Harvard Business Review
  • Kommentar: 9 sidor
  • Författare: Carter, Lee
  • Artikeltitel: Why PR Pros should focus on emotions
  • Tidskrift: 2017-11-03
  • År/Volym/nr/sidor: Ragan’s PR Daily
  • Kommentar: 2 sidor, www.prdaily.com
  • Författare: Geddes, J
  • Artikeltitel: Elaboration Likelihood Model Theory – Using ELM to Get inside the User’s Mind
  • Tidskrift: 2016
  • År/Volym/nr/sidor: Interaction Design Foundation (webbsida)
  • Webbadress: https://www.interaction-design.org/literature/article/elaboration-likelihood-model-theory-using-elm-to-get-inside-the-user-s-mind
  • Författare/red: Guldbrandsen, Ib, T., Just, Sine N.
  • Titel: Strategizing communication. Theory and practice.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Samfundslitteratur
  • Kommentar: 378 sidor
  • Författare: Hallahan, K. et al.
  • Artikeltitel: Defining Strategic Communication.
  • Tidskrift: 2007,1 (1), 3-35
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal of Strategic Communication
  • Kommentar: 33 sidor
  • Författare: John, L K, Mochon, O, Schwartz, J
  • Artikeltitel: What’s the Value of a Like?
  • Tidskrift: 2017, mars, 108 - 115
  • År/Volym/nr/sidor: Harvard Business Review
  • Kommentar: 8 sidor
  • Författare: Yan, C, Dillard, J P, Shen, F
  • Artikeltitel: Emotion, Motivation and the Persuasive Effects of Message Framing
  • Tidskrift: 2012, 62(4), 682 - 700
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Communication
  • Kommentar: 18 sidor

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15