Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (B), Public Relations, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MK098G
- Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
- Fastställd: 2019-05-23
- Senast ändrad: 2022-10-14
- Giltig fr.o.m: 2023-01-01
Syfte
Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper inom strategisk kommunikation. Kursen syftar till att problematisera och diskutera symmetrisk och asymmetrisk kommunikation samt engagemang och emotioner i en digital budskapskontext.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för, jämföra och diskutera teorier och internationell forskning inom strategisk kommunikation
- redogöra för och diskutera symmetriska och asymmetriska kommunikations- och beteendemönster i en digital kontext med fokus på strategibegreppet
- identifiera och analysera kommunikativa budskap och budskapsstrategier som fokuserar på emotioner och engagemangsskapande kommunikation
- utifrån en analys med grund i organisationers kultur, profil och identitet kunna ge förslag på lämpliga emotionellt baserade kommunikativa åtgärder i en given situation
Innehåll
Kursen behandlar teoretiska utgångspunkter för strategisk kommunikation i en digital kontext och diskuterar kommunikativa strategier utifrån olika teoretiska perspektiv med fokus på symmetriska och asymmetriska kommunikationsmönster. Vidare belyses kopplingen mellan strategisk kommunikation och beteendemönster hos publiken. Praktiska angreppssätt för budskapsarbete med fokus på identitet, kultur och emotioner genom digitala budskap inom såväl internkommunikation som marknadskommunikation och samhällskommunikation presenteras, diskuteras och analyseras.
Behörighet
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (AB), 67,5 hp inkluderande Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A): Strategisk kommunikation, 7,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av lektioner, föreläsningar, seminarier och lärarledd handledning.
Examination
M500: Skritlig och muntlig individuell tentamen, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
För att få ett godkänt slutbetyg på kursen ska alla delmoment ovan vara godkända. Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination till studenten. Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att erbjudas tre examinationstillfällen inom loppet av ett år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Begränsning av undervisning: Handledning från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare: Barsade, S., O’Neill, Olivia A
- Artikeltitel: Manage your emotional culture
- Tidskrift: 2006/jan/58-66
- År/Volym/nr/sidor: Harvard Business Review
- Kommentar: 9 sidor
- Författare: Geddes, J
- Artikeltitel: Elaboration Likelihood Model Theory – Using ELM to Get inside the User’s Mind
- Tidskrift: 2016
- År/Volym/nr/sidor: Interaction Design Foundation (webbsida)
- Webbadress: https://www.interaction-design.org/literature/article/elaboration-likelihood-model-theory-using-elm-to-get-inside-the-user-s-mind
- Författare/red: Guldbrandsen, Ib, T., Just, Sine N.
- Titel: Strategizing communication. Theory and practice.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Samfundslitteratur
- Kommentar: 378 sidor
- Författare: Hallahan, K. et al.
- Artikeltitel: Defining Strategic Communication.
- Tidskrift: 2007,1 (1), 3-35
- År/Volym/nr/sidor: International Journal of Strategic Communication
- Kommentar: 33 sidor
- Författare: John, L K, Mochon, O, Schwartz, J
- Artikeltitel: What’s the Value of a Like?
- Tidskrift: 2017, mars, 108 - 115
- År/Volym/nr/sidor: Harvard Business Review
- Kommentar: 8 sidor
- Författare: Majid, S., Lopez, C., Megicks, P., & Lim, W. M.
- Artikeltitel: Developing effective social media messages: Insights from an exploratory study of industry experts
- Tidskrift: 2019, 36(6), 551-564.
- År/Volym/nr/sidor: Psychology & Marketing
- Webbadress: doi:10.1002/mar.21196
- Kommentar: 13 sidor
- Författare: Yan, C, Dillard, J P, Shen, F
- Artikeltitel: Emotion, Motivation and the Persuasive Effects of Message Framing
- Tidskrift: 2012, 62(4), 682 - 700
- År/Volym/nr/sidor: Journal of Communication
- Kommentar: 18 sidor