Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Strategisk kommunikation C1, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Strategisk kommunikation C1, 7,5 hp
Media and Communication Science Ba (C), Public Relations C1, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK083G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2017-10-23
  • Senast ändrad: 2018-03-21
  • Giltig fr.o.m: 2018-07-01

Syfte

Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper inom forskningsområdet strategisk
kommunikation. Med möjlighet till specialisering inom ett valt fördjupningsområde.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och värdera teorier och forskningsresultat inom det valda
fördjupningsområdet
- kritiskt granska och relatera praktikfall inom fördjupningsområdet till teorier och
forskning
- utifrån teorier och forskning ge rekommendationer för best practice inom det valda
fördjupningsområdet

Innehåll

Kursen behandlar teorier och forskningsresultat inom ett valt fördjupningsområde.
Kursen ger en fördjupad teoretisk utgångspunkt för praktiskt arbete med strategisk
kommunikation inom det valda fördjupningsområdet. Praktikfall jämförs med den
vetenskapliga litteraturen och modeller och rekommendationer för best practice
diskuteras.

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR(B), Strategisk kommunikation, 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar och genomgångar. Problembaserad inlärning är basen i kursen.

Examination

I kursen ingår skriftliga och muntliga examinationsuppgifter, både individuellt och i grupp.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas in till rektor.

Vissa föreläsningar kan komma att ges på engelska.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Coombs, Timothy W & Holladay, Sherry J Titel: PR
  • Titel: PR Strategy and Application. Managing Influence
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Wiley Blackwell

Referenslitteratur

  • Författare/red: Swann, Patricia
  • Titel: Cases in public relations management (The rise of social media and activism)
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Routledge

Ett urval av vetenskapliga artiklar väljs i samråd med kursansvarig lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15