Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Arbetsplatsförlagt projekt, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Arbetsplatsförlagt projekt, 15 hp
Media and Communication Science Ba (B), Internship, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK080G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2017-10-23
  • Senast ändrad: 2021-03-26
  • Giltig fr.o.m: 2021-07-01

Syfte

Kursens syfte är att ge förutsättningar för inhämtning av praktiska kunskaper om arbete i den svenska kommunikationsbranschen, samt kunskap om vilka arbetsuppgifter och vilka ämnesområden som studenten vidare vill fördjupa sina studier inom.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten:
- praktiskt kunna utföra någon eller några av de arbetsuppgifter inom strategisk kommunikation som är aktuella i kommunikationsbranschen idag.
- kunna beskriva hur kommunikationsarbetet praktiskt fungerar i en organisation eller ett företag.
- kunna redogöra för skillnader mellan kommunikationsarbetet i offentlig och privat verksamhet, samt vad som är kännetecknande för konsultyrken i kommunikationsbranschen.

Innehåll

Kursens tyngdpunkt är praktiskt kommunikationsarbete. Kursen visar hur medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier kan tillämpas i det praktiska arbetet med strategisk kommunikation.

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR (AB), 67,5 hp inkluderande Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A): Strategisk kommunikation, 7,5 hp, Yrkesroll I 2,5hp, Målgruppsanpassade budskap 5hp och Visuell kommunikation I 7,5hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av introducerande informations- och diskussionsträffar, individuell handledning och seminarium, samt praktiskt kommunikationsarbete under vägledning av en extern handledare.

Examination

M100: Arbetsplatsförlagt projekt, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

För godkänt på momentet krävs genomförd praktik enligt praktikplan upprättad mellan kursansvarig, student och extern handledare, deltagande och presentation vid praktikseminarium, samt godkänd praktikrapport. Ytterligare instruktioner om examination redovisas i det PM som delas ut vid kursstart. Obligatorisk närvaro gäller vid praktikseminarium.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Mindre ändringar i kursens innehåll och former kan ske. Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten. Mer detaljerad information om kursen och examinationskriterier lämnas i kurs-PM i anslutning till kursstart.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: .

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15