Medie- och kommunikationsvetenskap AV, Vetenskaplig metod, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap AV, Vetenskaplig metod, 15 hp
Media and Communication MA, Research Methods, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK026A
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2015-03-31
  • Giltig fr.o.m: 2015-07-01

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska kunna göra självständiga samhällsvetenskapliga analyser med hjälp av olika metodologiska redskap inom ämnet medie- och kommunikationsvetenskap. Kursen fördjupar också kunskaperna i design och datainsamling. Vidare ska kursen ge grundläggande kunskaper i vetenskapligt skrivande, och vara förberedande för ett större självständigt vetenskapligt arbete.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten:
- ha goda generella kunskaper om olika metoder, dess styrkor och svagheter samt dess olika användningsområden inom det samhällsvetenskapliga området
- kunna definiera och diskutera metodologiska problem och överväganden inom samtliga steg i forskningsprocessen i ett större forskningsprojekt
- kunna analysera egnas och andras resultat på ett djupgående sätt i relation till valda teoretiska perspektiv
- kritiskt kunna analysera och utvärdera såväl egen som andras forskning, avseende både datainsamling, analys och giltighetsanspråk, inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga ämnesområdet

Innehåll

Kursen belyser samhällsvetenskapliga metoder och analystekniker inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap samt dess styrkor och svagheter. Centrala begrepp inom ämnesområdet samhällsvetenskaplig metod tas upp liksom hur man kan utveckla ett kritiskt metodologiskt förhållningssätt. De olika stegen i forskningsprocessen diskuteras och dess relation till varandra.

Behörighet

Avlagd kandidatexamen om minst 180 hp, varav minst 60 hp i medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik, statsvetenskap eller företagsekonomi.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshop och självstudier.

Examination

Kursen examineras såväl skriftligt som muntligt. Den studerande skriver PM som relaterar till den i kursen ingående litteraturen. PM diskuteras därefter muntligt med examinator, alternativt behandlas vid seminarier.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bucy, E. P. (red) & Holbert, R.L. (red)
  • Titel: Sourcebook for political communication research: Methods, measures, and analytical techniques
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Routledge
  • Författare/red: Djurfeldt, G. m.fl.
  • Titel: Statistisk verktygslåda 1. Samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Eksell, J. & Thelander, Å.
  • Titel: Kvalitativa metoder i strategisk kommunikation
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Fowler, F. J.
  • Titel: Survey Research Methods. 5th Edition
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: SAGE
  • Författare/red: George, A. L & Bennett, A.
  • Titel: Case studies and theory development in the social sciences
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: The Mit Press
  • Författare/red: Lindlof, T. R. & Taylor, B. C.
  • Titel: Qualitative communication research methods 3rd ed
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: SAGE
  • Författare/red: Teorell, J. & Svensson, T.
  • Titel: Att fråga och att svara. Samhällsvetenskaplig metod
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Tracy, Sarah J
  • Titel: Qualitative research methods: Collecting evidence, crafting analysis, communicating impact
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: John Wiley & Sons

Fördjupningslitteratur väljs i samråd med kursansvarig utifrån vald inriktning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15