Litteraturvetenskap AV, Svenska för ämneslärare, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Litteraturvetenskap AV, Svenska för ämneslärare, 30 hp
Comparative Literature MA, Swedish for Secondary and Upper Secondary School Teacher, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: LI022A
  • Ämne huvudområde: Litteraturvetenskap
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2020-02-24
  • Senast ändrad: 2020-11-23
  • Giltig fr.o.m: 2021-01-10

Syfte

Kursen syftar till en fördjupning av ett ämnesdidaktiskt problemområde inom litteraturdelen av svenskämnet. Kursen ska fördjupa förmågan att kritiskt och självständigt genomföra en vetenskaplig studie med relevans för yrkesverksamheten som redovisas i form av ett självständigt arbete.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande

- kunna identifiera ett litteraturdidaktiskt problemområde med relevans för yrkesverksamheten.
Färdighet och förmåga
- kunna formulera ett syfte och forskningsbara frågor med utgångspunkt i aktuell litteraturdidaktisk forskning
- kunna välja ut och definiera vetenskapliga begrepp som tillämpas i studien
- kunna diskutera etiska aspekter på den planerade studien
- kunna redogöra för och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare kunskap inom området
- visa relevant och väsentligt fördjupad kunskap inom det valda ämnesdidaktiska forskningsområdet samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- visa fördjupad förmåga att självständigt och kritiskt formulera och diskutera litteraturvetenskapliga frågeställningar och problem
- kunna diskutera och kritiskt värdera eget och andras arbeten: teorier, metod- och materialval och resultat.

Innehåll

Kursen omfattar tre moment:
1. Teori och metod, 7,5 hp (Theory and Method, 7,5 credits)
2. Forskningsplanering, 7,5 hp (Research Planning, 7,5 credits)
3. Examensarbete (Uppsats) , 15 hp (Degree Project, 15 credits)

Behörighet

För behörighet krävs minst 75 hp från grundnivåns kurser: Svenska språket GR (A), Svenska för ämneslärare 1, 30 hp, Litteraturvetenskap GR (A), Svenska för ämneslärare 2, 30 hp, Svenska språket GR (C) Svenska för ämneslärare 3, 15 hp samt Litteraturvetenskap GR (C), Svenska för ämneslärare 4, 15 hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen genomförs genom seminarier, grupphandledning och individuell handledning. De examinerande seminarierna är obligatoriska.

Examination

2001: Teori och metod, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2002: Forskingsplanering, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2003: Uppsats (examensarbete), 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Underlag för examinationen är det färdiga examensarbetet, som av författaren framläggs och försvaras vid en uppsatsventilering, aktivt deltagande i övriga seminarier och uppsatsventileringar på kursen samt genomförandet av en obligatorisk opponentuppgift.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i samma examen som LI013A, Litteraturvetenskap AV, Svenska för ämneslärare, 30 hp

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1

Författare: Bondestam, Linda
Titel: Mitt bottenliv: Av en ensam axolotl
Upplaga: 2020
Förlag: Förlaget

Författare/red: Entzenberg, Claes & Hansson, Cecilia
Titel: Modern litteraturteori: Från rysk formalism till dekonstruktion bd 1–2
Upplaga: 1992
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Kommentar: Urval.

Författare/red: Horne Kjældegaard, Lasse & Simonsen, Peter
Titel: Litteratur: En introduktion till teori och analys
Upplaga: 2015
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Utdrag. Tillhandahålles av läraren.

Författare/red: Kittler, Friedrich
Titel: ”Litteratur och litteraturvetenskap som ordbehandling”, i Maskinskrifter: Essäer om medier och litteratur
Upplaga: 2003
Förlag: Anthropos
Kommentar: Tillhandahålles av läraren.

Författare: Shelley, Mary
Titel: Frankenstein
Kommentar: Valfri, komplett utgåva.

Författare/red: Tenngart, Paul
Titel: Litteraturteori
Förlag: Gleerup

Författare/red: Åkerholm, Katrina
Artikeltitel: Att förhålla sig till ovisshet i litteraturundervisningen: Litteraturdidaktiska perspektiv på Linda Bondestams klimatbilderbok Mitt bottenliv
År/Volym/nr/sidor: 2024:47
Tidskrift: Barnboken
Webbadress: https://doi.org/10.14811/clr.v47.903

Kommentar: Litteraturteoretiska källtexter (ca 300 sidor) enligt lärarens anvisningar.

Moment 2

Författare: Bradling, Björn
Titel: Låt romanen komma in – Transformativt lärande i gymnasieskolans litteraturundervisning 
Upplaga: 2020
Förlag: Jönköpings universitet
Webbadresshttps://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:1430619/FULLTEXT01.pdf

Titel: Femtonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning: Språk och litteratur – en omöjlig eller skön förening?
Webbadress: https://portal.research.lu.se/en/publications/femtonde-nationella-konferensen-i-svenska-med-didaktisk-inriktnin
Kommentar: Artiklar i urval enligt lärarens anvisningar.

Författare: Nordberg, Olle
Titel: Avkoppling och analys : Empiriska perspektiv på läsarattityder och litterär kompetens hos 18-åringar
Upplaga: 2017
Förlag: Uppsala universitet
Webbadress: https://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1088231&dswid=-5810

Författare: Sigvardsson, Anna
Titel: Möten med dikten : Poetiska läspraktiker inom och utanför gymnasieskolan
Upplaga: 2020
Förlag: Luleå Tekniska Universitet
Webbadress: https://ltu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1424573&dswid=-9697

Moment 3

Författare/red: Strömqvist, Siv
Titel: Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
Förlag: Hallgren & Fallgren

Referenslitteratur

Moment 2

Författare: Almqvist, Louise
Titel: Störande litteraturundervisning: litteratur, demokrati och värdegrundsarbete
Upplaga: 2024
Förlag: Ellerströms

Författare: Bergmark, Ulrika & Viklund, Sara
Titel: Litteratursamtalets pedagogik: relationer, lärande och utveckling
Upplaga: 2020
Förlag: Gleerups

Författare: Jönsson, Maria & Öhman, Anders (red.).
Titel: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter
Upplaga: 2015
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Läses enligt lärares anvisningar.

Författare: Nordberg, Olle
Titel: Litteraturdidaktik - teori, praktik, relevans, potential
Upplaga: 2020
Förlag: Liber

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15