Kvalitetsledning AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling, del III, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Kvalitetsledning AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling, del III, 15 hp
Quality Management MA, Total Quality Management, Part III, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: KA008A
- Ämne huvudområde: Kvalitetsledning
- Nivå: Avancerad nivå
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: A1F - Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Tekniska området 70%, Samhällsvetenskapliga området 30%
- Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
- Fastställd: 2024-05-30
- Giltig fr.o.m: 2024-09-02
Syfte
Ge bakgrund och introduktion till områdena basera beslut på fakta samt att ständigt arbeta med förbättringar. Ge färdighet och kunskaper i arbetssätt, metoder och verktyg lämpliga att använda i förbättringsarbete och ledning av förbättringsarbete. Ge fördjupade kunskaper i vetenskaplig metod lämplig inom kvalitetsledning.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för, förklara och problematisera hörnstensmodellens värderingar basera beslut på fakta samt arbeta ständigt med förbättringar.
- tillämpa, värdera och föreslå metoder, arbetssätt och verktyg i arbetet med ständiga förbättringar.
- redogöra för, förklara och problematisera bedömningskriterier för vetenskapligt skrivande, metod och design inom ämnet.
- i grupp genomföra ett vetenskapligt baserat projektarbete inom ramen för kursinnehållet.
- i grupp muntligt redovisa projektarbetet, opponera samt ta emot opponering, diskutera och argumentera för slutsatserna i relation till kursinnehållet.
- reflektera över och dokumentera sitt eget lärande och den egna rollen i det egna lärandet.
Innehåll
I kursen introduceras och problematiseras områdena att basera beslut på fakta och arbeta med ständiga förbättringar. Kursen ger kunskap om arbetssätt, metoder och verktyg som kan användas för att basera beslut på fakta och arbeta med ständiga förbättringar till exempel genom olika förändringsmodeller. Kursen behandlar vetenskapliga metoder lämpliga inom kvalitetsledning.
Behörighet
Kvalitetsledning AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling del I, 15 hp och Kundorienterad verksamhetsutveckling del II, Uppstart projektarbete, 1 hp samt Projektarbete, 4 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar där vuxenpedagogik används. Det innebär att du som student förväntas delta aktivt och bidra till lärandet för både dig själv och andra. I kursen ingår individuella uppgifter och ett projektarbete som genomförs i grupp under handledning.
Träff 1: I kursens inledning ingår en träff på Campus Östersund om två dagar med obligatorisk närvaro och examinerande moment. Träffen har fokus på kursens teman, forskningsmetodik och uppstart av projektarbete.
I mitten av kursen ingår en digitalt seminarium (Halvtidsseminarium projektarbete) om en halv dag med obligatorisk närvaro och examinerande moment.
Träff 2: I slutet av kursen ingår en digital träff om två dagar med obligatorisk närvaro och examinerande moment. Träffen har fokus på muntlig projektredovisning och opponering samt arbetssätt och verktyg för att bedriva verksamhetsutveckling. Examinerande moment som sker i grupp vid träff 2, inkluderar följande moment: skriftlig rapport och opponering, muntlig projektredovisning och opponering samt mottagande av opponering.
Under terminen sker övrig undervisning digitalt. Undervisningen har fokus på arbetssätt och verktyg för att bedriva verksamhetsutveckling.
Examination
H101: Hemtentamen, 7,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
P101: Uppstart projektarbete, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Skriftlig individuell inlämning samt deltagande i seminarium med gruppaktiviteter. I det fall en student inte har kunnat närvara vid momentet kan det ersättas med en motsvarande examination efter beslut av examinator.
P202: Projektarbete, 4 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Examinerande moment som sker i grupp vid träff 2 inkluderar följande moment: skriftlig rapport och opponering, muntlig projektredovisning och opponering/mottagande av opponering. I det fall en student inte har kunnat närvara vid momentet kan det ersättas med en motsvarande examination efter beslut av examinator.
P203: Halvtidsseminarium projektarbete, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Individuell muntlig examination vid deltagande i halvtidsseminarium.
PF00: Portfolio, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Skriftlig individuell reflektion och dokumentation.
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier.
Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Sju-gradig skala, A-F o Fx
Övrig information
Ingår i påbyggnadsutbildningen Magisterprogram i kvalitets- och ledarskapsutveckling.
Den studerande måste ha tillgång till följande utrustning:
- headset med hörlurar och mikrofon samt en webbkamera, och
- möjlighet att installera programvaror på datorn.
Undervisning kan delvis komma att bedrivas på engelska.
Kursen kan inte ingå i samma examen som KA003A Kundorienterad verksamhetsutveckling del III.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Anette Hallin, Anna Olsson & Maria Widström
Titel: Förändringsledning
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Bo Bergman & Bengt Klefsjö
Titel: Kvalitet från behov till användning
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Bryman, A
Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga: senaste
Förlag: Liber
Författare/red: Elg, Mattias
Titel: Förstå, förutse och förbättra - om mätningar och dataanalys för verksamhetsutveckling
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Lars Sörqvist
Titel: Ständiga förbättringar
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Rother, Mike
Titel: Toyota Kata - Lärande ledarskap, varje dag
Upplaga: senaste
Förlag: Liber
Relevanta vetenskapliga artiklar och avhandlingar.