Kvalitetsledning AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling del II, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Kvalitetsledning AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling del II, 15 hp
Quality Management MA, Total Quality Management Part II, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: KA007A
  • Ämne huvudområde: Kvalitetsledning
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1F - Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Tekniska området 70%, Samhällsvetenskapliga området 30%
  • Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
  • Fastställd: 2024-09-27
  • Giltig fr.o.m: 2025-01-20

Syfte

Kursen ska ge fördjupade kunskaper och färdigheter i offensiv kvalitetsutveckling med avseende på hörnstenarna "Skapa möjlighet för alla att vara delaktiga" och "Arbeta med processer". Kursen ska ge en bakgrund och introduktion till områdena process- och flödesorientering samt Lean, och ge fördjupade kunskaper i vetenskaplig metod lämplig inom kvalitetsledning.

Lärandemål

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

- redogöra för, förklara och problematisera:
* hörnstenen "Arbeta med processer" inom offensiv kvalitetsutveckling.
* hörnstenen "Skapa möjlighet för alla att vara delaktig" inom offensiv kvalitetsutveckling.
* process- och flödesorienteringens grunder.
* grunderna i Lean.
* kvalitetsutveckling som tillämpas i såväl produkt- som tjänsteproduktion.
* grunderna i förändringsledning.
* förutsättningarna för allas delaktighet.
- tillämpa, värdera och föreslå metoder, arbetssätt och verktyg för att arbeta med hörnstenarna "Arbeta med processer" och "Skapa möjlighet för alla att vara delaktiga".
- redogöra för, förklara och problematisera vetenskaplig metod relevant för ämnet.
- självständigt identifiera och formulera frågeställningar utifrån kurslitteratur och vetenskapliga artiklar.
- i grupp genomföra ett vetenskapligt baserat projektarbete inom ramen för kursinnehållet.
- muntligt redovisa projektarbetet, diskutera och argumentera för slutsatser i relation till kursinnehållet.
- reflektera över och dokumentera sitt eget lärande och den egna rollen i det egna lärandet.

Innehåll

Kursen ger introduktion och problematiserar begreppen; allas delaktighet, process- och flödesorientering med fokus på både produkt och tjänsteproduktion. Den ger kunskap om metoder, arbetssätt och verktyg.

Kursen tydliggör vikten av ett systemperspektiv kopplat till de i kursen och i programmet ingående områdena. Den ger en fördjupad teoretisk och praktisk tillämpning till för utbildningen relevant vetenskaplig metod.

Behörighet

Kvalitetsledning AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling del I, examinationsmomenten: Uppstart projektarbete, 1 hp samt Projektarbete, 4 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar där vuxenpedagogik används. Det innebär att du som student förväntas delta aktivt och bidra till lärandet för både dig själv och andra. I kursen ingår individuella uppgifter och ett projektarbete som genomförs i grupp under handledning.

Träff 1, består av två dagar med obligatorisk närvaro på Campus Östersund inklusive examinerande moment som har fokus på kursens teman, forskningsmetodik och uppstart av projektarbetet.

I mitten av kursen ingår en digitalt seminarium (Halvtidsseminarium projektarbete) om en halv dag med obligatorisk närvaro och examinerande moment.

Träff 2, i slutet av kursen ingår en digital träff med obligatorisk närvaro och examinerande moment. Träffen har fokus på muntlig projektredovisning och opponering samt arbetssätt och verktyg för att bedriva verksamhetsutveckling. Examinerande moment som sker i grupp vid träff 2, inkluderar följande moment: skriftlig rapport och opponering, muntlig projektredovisning och opponering samt mottagande av opponering.

Under terminen sker övrig undervisning digitalt. Undervisningen har fokus på arbetssätt och verktyg för att bedriva verksamhetsutveckling.

Examination

H101: Hemtentamen, 7,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

P301: Uppstart projektarbete, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Skriftlig individuell inlämning samt deltagande i seminarium med gruppaktiviteter. I det fall en student inte har kunnat närvara vid momentet kan det ersättas med en motsvarande examination efter beslut av examinator.

P401: Projektarbete, 4 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Examinerande moment som sker i grupp och inkluderar följande moment: skriftlig rapport och opponering, muntlig projektredovisning och opponering samt mottagande av opponering. I det fall en student inte har kunnat närvara vid momentet kan det ersättas med en motsvarande examination efter beslut av examinator.

P501: Halvtidsseminarium projektarbete, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Individuell muntlig examination vid deltagande i halvtidsseminarium.

R200: Portfolio, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Skriftlig individuell reflektion och dokumentation.

Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier.


Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.


Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Övrig information

Ingår i påbyggnadsutbildningen Magisterprogram i kvalitets- och ledarskapsutveckling.

Den studerande måste ha tillgång till följande utrustning:


- headset med hörlurar och mikrofon samt en webbkamera, och
- möjlighet att installera programvaror på datorn.

Undervisning kan delvis komma att bedrivas på engelska.

Kursen kan inte ingå i samma examen som KA002A Kundorienterad verksamhetsutveckling del II.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Anders Gustafsson, Per Kristensson & Lars Witell
Titel: Tjänsteinnovation
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Anders Ljungberg, Everth Larsson
Titel: Processbaserad verksamhetsutveckling: varför, vad, hur?
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur AB

Författare/red: Anette Hallin, Anna Olsson & Maria Widström
Titel: Förändringsledning
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Bo Bergman & Bengt Klefsjö
Titel: Kvalitet från behov till användning
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Bryman, A
Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga: senaste upplagan
Förlag: Liber

Författare/red: Jeffery K Liker
Titel: The Toyota Way, Second Edition: 14 Management Principles from the World's Greatest Manufacturer
Upplaga: Senaste
Förlag: McGraw-Hill Education
Kommentar: Boken finns i svensk översättning på Liber förlag, denna version kan ersätta den engelska

Referenslitteratur

Författare/red: John W. Creswell & J. David Creswell
Titel: Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches
Upplaga: Senaste
Förlag: SAGE Publications Inc

Relevanta vetenskaplig artiklar och avhandlingar.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15