Kvalitetsledning AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling, del I, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Kvalitetsledning AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling, del I, 15 hp
Quality Management MA, Total Quality Management, Part I, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: KA006A
  • Ämne huvudområde: Kvalitetsledning
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Tekniska området 70%, Samhällsvetenskapliga området 30%
  • Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
  • Fastställd: 2024-05-30
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursen ska ge en bakgrund och introduktion till området kundorienterad verksamhetsutveckling samt ge färdigheter och kunskaper om hur arbete med kundorientering och ledarskap kan bedrivas i olika typer av organisationer för framgång i kvalitetsarbetet.

Lärandemål

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
• redogöra för, förklara och problematisera begreppet offensiv kvalitetsutveckling.
• redogöra för, förklara och problematisera kundorientering och kvalitetsbegreppet.
• redogöra för, förklara och problematisera ledarskapets roll i ett framgångsrikt förbättringsarbete.
• redogöra för, förklara och problematisera kvalitativ och kvantitativ metod i relation till vetenskapsfilosofi
• tillämpa, värdera och föreslå metoder, arbetssätt och verktyg för att skapa förutsättningar för och lyfta kundperspektivet.
• tillämpa, värdera och föreslå metoder, arbetssätt och verktyg för att skapa förutsättningar för och lyfta det engagerade ledarskapet.
• självständigt identifiera och formulera frågeställningar utifrån kurslitteratur och vetenskapliga artiklar.
• i grupp genomföra ett vetenskapligt baserat projektarbete inom ramen för kursinnehållet.
• i grupp muntligt redovisa projektarbetet, opponera samt ta emot opponering, diskutera och argumentera för slutsatserna i relation till kursinnehållet.
• reflektera över och dokumentera sitt eget lärande och den egna rollen i det egna lärandet.

Innehåll

I kursen introduceras och problematiseras offensiv kvalitetsutveckling och två av dess hörnstenar: kunden i centrum och engagerat ledarskap. Kursen ger en introduktion till vetenskaplig metod. Kursen behandlar värderingar, arbetssätt och verktyg för att bedriva verksamhetsutveckling med fokus på kundorientering och engagerat ledarskap. Kursen tydliggör vikten av att i en verksamhet utgå från kundens behov och förväntningar i alla delar av organisationen samt vikten av ledarskapets roll för framgångsrikt utvecklingsarbete.

Behörighet

Avlagd kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 hp eller motsvarande utländsk examen inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 hp. Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier på grundnivå.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar där vuxenpedagogik används. Det innebär att du som student förväntas delta aktivt och bidra till lärandet för både dig själv och andra. I kursen ingår individuella uppgifter och ett projektarbete som genomförs i grupp under handledning.

Träff 1: I kursens inledning ingår en träff på Campus Östersund om två dagar med obligatorisk närvaro och examinerande moment. Träffen har fokus på kursens teman, forskningsmetodik och uppstart av projektarbete.

I mitten av kursen ingår en digital träff (Halvtidsseminarium projektarbete) om en halv dag med obligatorisk närvaro och examinerande moment.

Träff 2: I slutet av kursen ingår en digital träff om två dagar med obligatorisk närvaro och examinerande moment. Träffen har fokus på muntlig projektredovisning och opponering samt arbetssätt och verktyg för att bedriva verksamhetsutveckling. Examinerande moment som sker i grupp vid träff 2, inkluderar följande moment: skriftlig rapport och opponering, muntlig projektredovisning och opponering samt mottagande av opponering.

Under terminen sker övrig undervisning digitalt. Undervisningen har fokus på arbetssätt och verktyg för att bedriva verksamhetsutveckling.

Examination

H021: Hemtentamen, 7,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

P301: Uppstart projektarbete, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Skriftlig individuell inlämning samt deltagande i seminarium med gruppaktiviteter. I det fall en student inte har kunnat närvara vid momentet kan det ersättas med en motsvarande examination efter beslut av examinator.

P401: Projektarbete, 4 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Examinerande moment som sker i grupp vid träff 2, inkluderar följande moment: skriftlig rapport och opponering, muntlig projektredovisning och opponering samt mottagande av opponering. I det fall en student inte har kunnat närvara vid momentet kan det ersättas med en motsvarande examination efter beslut av examinator.

P402: Halvtidsseminarium projektarbete, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Individuell muntlig examination vid deltagande i halvtidsseminarium.

PF00: Portfolio, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Skriftlig individuell reflektion och dokumentation.

Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier.


Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.


Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Övrig information

Ingår i påbyggnadsutbildningen Magisterprogram i kvalitets- och ledarskapsutveckling.

Den studerande måste ha tillgång till följande utrustning och programvara:


- headset med hörlurar och mikrofon samt en webbkamera, och
- möjlighet att installera programvaror på datorn.

Undervisning kan delvis komma att bedrivas på engelska.

Kursen kan inte ingå i samma examen som KA004A Kundorienterad verksamhetsutveckling del I.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Bengt Klefsjö et al
Titel: De sju ledningsverktygen
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Bloch, E. & Elmgart, A.
Titel: Kundfokus: skapa kundvärde och hållbara resultat
Upplaga: Senaste
Förlag: Liber

Författare/red: Bo Bergman & Bengt Klefsjö
Titel: Kvalitet från behov till användning
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Bryman, A.
Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga: Senaste
Förlag: Liber

Författare/red: Yukl, G. & Kaulio, M.
Titel: Ledarskap i organisationer
Upplaga: Senaste
Förlag: Prentice Hall

Referenslitteratur

Författare/red: Diana Whitney
Titel: Appreciative Leadership: Focus on What Works to Drive Winning Performance and Build a Thriving Organization
Upplaga: Senaste
Förlag: McGraw-Hill Professional

Relevanta vetenskapliga artiklar och avhandlingar.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15